شرکت توزیع نیروی برق هر هفته آخرین برنامه زمان بندی قطعی برق تهران را اعلام می کند. با توجه به بالا رفتن دمای هوا و افزایش بی سابقه مصرف برق، قطعی برق بسیار محتمل است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس علی آبادی» امروز (سه‌شنبه) در نشت خبری افزود: ارزش و بهای انرژی در کشورمان به درستی شناخته نشده و همواره بر بی ارزش بودن آن تاکید شده است.

وی ادامه‌داد: بی‌ارزش دانستن انرژی به‌ویژه انرژی برق همواره مشکلاتی را برای کشورمان به همراه داشته وخواهد داشت.

مدیرعامل مپنا خاطرنشان‌کرد: انرژی برق متمایزترین نوع انرژی است که در عین حال محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد و یکی از محدودیت های انرژی برق آن است که برخلاف نفت و گاز نمی توان آن را ذخیره کرد.

علی‌آبادی گفت: گرچه این ایام فن‌آوری های جدیدی  مطرح شده که امکان ذخیره محدود برق را هموار می‌کند.

مدیرعامل مپنا، محدودیت دیگر انرژی برق را محدودیت زیست‌محیطی برشمرد و گفت: برق گرچه انرژی پاکی محسوب می‌شود، اما تولید آن به محیط زیست آسیب رسان است.

وی ادامه‌داد: هر چقدر مصرف انرژی بیشتر باشد، شاخص توسعه‌یافتگی به حساب می‌آید، اما شدت مصرف انرژی باید معقول باشد و هرچه بهره‌وری افزایش یابد از انرژی بیشتری بهره خواهیم برد.

علی‌آبادی افزود: زمانی می‌توان گفت از انرژی استفاده مطلوب کرده‌ایم که صنعتی ایجاد کرده باشیم که به اندازه کافی جذاب باشد.

وی گفت: از جمله مهمترین اقدام هایی که در کشورمان باید در اولویت قرارگیرد تلاش برای افزایش بهره وری برق و کاهش شدت انرژی است.

مدیرعامل مپنا با تاکید بر تلاش برای کاهش شدت انرژی، اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که باید مورد توجه قرار گیرد، تلاش برای ذخیره‌سازی انرژی برق در بخش خانگی و صنعتی است.

وی به مردم توصیه کرد: تلاش خود را به‌کار گیرند و با استفاده از فن‌اوری‌های جدید نسبت به ذخیره سازی برق در حد امکان اقدام کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

علی‌آبادی گفت: باید تلاش خود را برای افزایش بهره وری انرژی برق به‌کار گرفت و نیز به دنبال کاهش تلفات این انرژی ارزشمند بود.

وی با بیان اینکه در کشورمان از این انرژی به درستی استفاده نمی شود و تلفات آن زیاد است، ادامه داد: ادامه این روند احتمال بروز خاموشی ‌ها در زمستان را بیشتر خواهد کرد زیرا در تامین سوخت مورد نیاز نیروگاهی به دلیل شدت مصرف در بخش خانگی با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.

مدیرعامل مپنا افزود: افزایش مصرف بی رویه ناشی از این تفکر است که ارزش انرژی را ناچیز دانسته و بر آن تاکید شده است.

علی آبادی به رسانه ها توصیه کرد تا نسبت به آگاه سازی جامعه درباره ارزش فوق العاده انرژی به‌ویژه برق اقدام کنند.

وی گفت: از هم اکنون باید نگران زمستان و نیز تابستان سال آینده باشیم و اقدام های اساسی در دستورکار قرارگیرد تا با مشکل مواجه نشویم.

راهکارهای حل مشکلات برق

مدیرعامل مپنا ادامه داد: سه راهکار برای حل مشکلات برقی کشور وجود دارد؛ نخست آنکه قیمت برق را به‌سرعت اصلاح کنیم که این راهکار در شرایط کنونی کشور امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه‌کرد: راهکار دوم این است که مطابق قانون، مابه التفاوت هزینه‌ها را از طریق منابع ملی و عمومی برای صنعت برق جبران کنیم که این راهکار نیز در وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست، اما راهکار سومی وجود دارد که نتیجه سال‌ها کار در صنعت برق است؛ این راهکار را در آینده‌ای نزدیک و پس از استقرار دولت سیزدهم ارائه خواهیم داد.

علی‌آبادی با بیان اینکه توربین MGT-۷۵ که توربینی ۲۳۰ مگاواتی ساخت گروه مپنا و در کلاس F است امروز برای نصب در نیروگاه سهند از محل کارخانه مپنا بارگیری و با تریلرهای مخصوص ارسال شد، گفت: ایران امروز از نظر توان فنی در صنعت برق جزو کشورهای سرآمد جهان است و می‌توانیم با توربین‌های ۲۳۰ مگاواتی و ۳۱۰ مگاواتی کلاس F ساخت داخل نیازهای صنعت برق حرارتی کشور را برطرف کنیم.

وی افزود: امروز با صادرات سه درصد برق کشور، ۵۰ درصد بودجه برق کشور را تأمین می‌کنیم و اگر این مقدار به ۶ درصد برسد، با وجود همه مشکلات و شرایط فعلی کشور، می توان همه نیاز مالی صنعت برق را تأمین کرد و اینکه به محض ایجاد مشکل در تأمین برق، سراغ محدودکردن صادرات برق می‌رویم رویکرد درستی نیست و نگاه به صادرات برق و صادرات خدمات فنی و مهندسی برق، نیازمند بازنگری است.

علی‌آبادی، توسعه تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر را رویکرد مورد توجه گروه مپنا دانست و گفت: در آینده توربین‌های نسل جدید بادی را رونمایی می‌کنیم که ظرفیتی نزدیک به پنج مگاوات دارند.

وی ادامه‌داد: با توجه به مشکلات تامین سوخت، بهترین راهکار توسعه در بخش حرارتی، تکمیل واحدهای بخار برای تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی است.

مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوالی درباره گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، ابراز امیدواری کرد: کابینه دولت سیزدهم هر چه سریع‌تر تشکیل شده و وزیر نیروی جدید نیز مشغول به کار شود و ما نیز همه طرح‌های خود را برای رفع مشکلات و توسعه کشور به وزیر جدید نیرو ارائه خواهیم داد و من نیز همچون سربازی، به هر طریقی که نیاز باشد آماده خدمت‌گذاری هستم.

وی افزود: هر کسی که بر صندلی وزارت نیرو بنشیند باید بداند که روی سیاست‌های گذشته باید تجدیدنظر کند و طرح‌های جدیدی را به اجرا درآورد؛ به‌طور مثال نیروگاه سیریک یک اشتباه بزرگ استراتژیک بود؛ درست است که روسیه وام می دهد اما این نیروگاه ۱۰ سال دیگر هم برای کشور نیروگاه نخواهد شد و با چه راندمانی و چه قیمتی برای کشور تمام می‌شود.

علی‌آبادی با اشاره به اجرای طرح پایلوت استفاده از میعانات گازی در نیروگاه عسلویه، گفت: اگر بخواهیم از میعانات گازی در نیروگاه‌های کشور برای جبران کمبود سوخت زمستان استفاده کنیم باید از هم‌اکنون به ایجاد مخازن سقف شناور اقدام کنیم و در این خصوص باید تصمیم گیری شود.