به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدعلی نجفی در اجلاس همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر که امروز چهارشنبه در زیباکنار انزلی برگزار شد، با ارائه پیشنهاد تشکیل یک سازمان بین المللی منطقه ای اظهار داشت: با تشکیل این سازمان با محوریت همه کشورهای حاشیه خزر می توانیم سند مدیریت توسعه یکپارچه ای برای منطقه تدوین کنیم.

وی کشورهای حاشیه خزر را به همکاری بیشتر فرا خواند و افزود: کشورهای حاشیه خزر به دور از حرکت های انفرادی، به صورت یک مجموعه عمل کنند تا بتوانیم یک منطقه آزاد خزری ایجاد کنیم.

نجفی منطقه آزاد انزلی را تجربه ای پیشگام برای تشکیل منطقه آزاد خزری دانست و گفت: می توان از ظرفیت های موجود برای توسعه یکپارچه و همه جانبه منطقه بهره برد.

استاندار گیلان با بیان اینکه کشورهای منطقه خزر از ظرفیت های ویژه ای در نفت و گاز برخوردارند گفت: کشورهای دنیا به دنبال تنوع سازی در مبادی ورودی انرژی هستند و ایران با دارابودن ۹۸۰ کیلومتر مرز استراتژیک در مسیر مخازن نفت و گاز جهان از کوتاهترین مسیرهای دسترسی به انرژی است.

وی افزود: با توجه به بحران اقتصادی اخیر در دنیا و تحریم کشور روسیه از سوی غرب، این توانایی در ایران وجود دارد که برای رفع مشکلات این حوزه نقش مهمی ایفا کند.

نجفی با اشاره به مزیت های گردشگری موجود در منطقه، کشورهای منطقه خزر را به همگرایی بیشتر برای بهره مندی از این ظرفیت دعوت کرد.

وی به ظرفیت انتقال انرژی برق در منطقه اشاره و بیان کرد: انتقال انرژی و ترانزیت نباید تنها به نفت و گاز معطوف شود بلکه در حوزه انتقال انرژی برق نیز این توانایی در ایران و منطقه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این اجلاس با اشاره به مزیت های این منطقه برای فعالیت های اقتصادی گفت: انزلی می تواند مرکز داد و ستد کالاهای استراتژیک منطقه باشد.

رضا مسرور افزود: با وجود چنین ظرفیتی در انزلی و منطقه آزاد آن، همه کشورهای همسایه می توانند از این ظرفیت ها بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه می توان شورای همکاری کشورهای حاشیه خزر را ایجاد کرد ادامه داد: علاوه بر این شورا، تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر گامی موثر در ارتقای روابط فی مابین این کشورها می شود.

مسرور گفت: تکمیل بندر کاسپین انزلی و بنادر آذربایجان می تواند در راستای ایجاد مسیر تجاری شمال جنوب (نوستراک) موثر باشد.

وی تاکید کرد: همه باید با هم نهضت نوستراک را آغاز کنیم.