روز کارگر سال ۱۴۰۰ در حالی فرا رسید که مطالبات تلنبار شده جامعه کارگری از سالهای گذشته همچنان باقی است و شاید تنها برای امروز است که التیام می‌یابد. مطالباتی که اما خواسته‌ی یک روزه‌ی آنان نیست و تمامی روز‌های سال، برای حل آن فریاد می‌زنند. روز کارگر در شرایط بغرنج مشکلات معیشتی یادآوری است تا فراموش‌مان نشوند اقتصاد کشور بر دستان چه کسانی‌ست و اگر نباشند چرخه کشور لنگ می‌ماند. حال پرسش این است مهم‌ترین مطالبه‌ی این جامعه چیست؟

بنا به گواهی آمار؛ اولین دغدغه جامعه کارگری کشور این روزها عدم امنیت شغل، دومین دغدغه ی نیروی کار ، تامین معیشت حداقلی خانواده و کاهش قدرت خرید و دغدغه سوم نیروی کار از دست رفتن سرمایه ی بین النسلی سازمان تامین اجتماعی است.

یک فعال کارگری دراین راستا این گونه عنوان می‌کند: «قطعاً جامعه کارگری کشورمان که بیش از نیمی از جمعیت کشورمان را شامل میشوند، هرگز به جایگاه واقعی خود صعود نکرده و بعنوان فقیرترین اقشار جامعه ،زندگی کردن را از خاطر خواهند برد.» به طورحتم امروز مشکلات کارگران خود به یکی از بزرگترین مانع تولید تبدیل شده است که باید رفع شود. در بررسی بیش‌تر این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌‌وگو با‌ حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار‌کار پرداخت.‌

او در تشریح این موضوع عنوان کرد: «روز کارگر سال ۱۴۰۰ متمایز از سال‌های دیگر و از حساسیت بیش‌تری برخوردار بود. چراکه تورم توأم با فشار اقتصادی،  مشکلات مضاعفی را برای جامعه کارگری پدیدار ساخته است‌. از طرفی دیگر اعمال تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا موجب شده تا مشکلات جامعه کارگری قوت بگیرد و در این میان برخی نیز از کار خود بیکار شوند.»

وی افزود: «روز کارگر سال ۱۴۰۰ متفاوت و نیاز است تا بیش از سال‌های گذشته، به آن‌ها توجه گردد. نباید اجازه داد مطالبات سال‌های گذشته همچنان تلبار و تنها برای یک روز مورد توجه قرار بگیرند. دولت مردان می‌بایست حقوق جامعه کارگری را به خوبی بشناسند و به اصلی ترین معضل آنان که مشکلات معیشتی‌ست، توجه کنند.»

حاج اسماعیلی تصریح کرد: «تورم، افزایش قیمت‌ها و فشار معیشتی اصلی‌ترین مشکل جامعه کارگری است‌. گفتنی‌ست که به موجب‌ شیوع ویروس کرونا، اشتغال نیز یکی دیگر از‌ مطالبات  جامعه کارگری‌ست‌. به طورتقریبی در سال گذشته حدود ۱/۵ میلیون نفر شغل خود را از دست داده‌اند‌. در حال حاضر بیش‌تر کارگاه‌های بزرگ و کوچک به موجب شیوع این ویروس تعطیل و کارگران نیز بیکار هستید. بیم حال‌حاضر این است که نرخ این بیکاری افزایش و این تعطیلی‌ها تداوم پیدا کند. بنابراین حمایت از اشتغال و معیشت کارگران بسیار ضروری و نیاز است تا مسئولان به آن بپردازند.»

این کارشناس بازار‌کار‌ در پایان گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: «تشکل‌ها، سندیکا‌ها و نهادهای کارگری استاندارد می‌بایست شکل گیرد تا کارگران بتوانند به راحتی نظرات خود را بیان و چانه زنی کنند. به طورحتم آزادی عمل در چانه زنی می‌تواند موجب پیگیری مطالبات کارگران در مقابل مسئولان،‌ کارفرمایان و دولت مردان شود‌‌.»