بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار با اشاره به حائر اهمیت بودن شعار امسال بر لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای تحقق آن تاکید کرده اند.‌ به زعم آن‌ها کنترل نرخ ارز و ثبات آن در بازار، حذف قوانین زائد و مخل کسب و کار، توسعه صادرات و کمک به گردش مالی تولیدکنندگان از جمله اقدامات موثر برای تحقق شعار امسال است.‌  دربررسی بیش‌تر این موضوع به «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با حمید حاج اسماعیلی، کارشناس روابط کار پرداخت‌.

وی در تشریح این موضوع گفت: «یکی از مزیت‌های شعار سال‌جاری، حذف مطالبه‌گری و به رسمیت شناختن تولیدکنندگان است که خود می‌تواند نقطه قوت و شروع طرح فراز و نشیب‌های فعالیت‌شان باشد. به طورحتم بیان مشکلات تولیدکنندگان موجب پاسخ‌گویی مسئولان می‌گردد.»

وی افزود: «بخشی از مشکلات کشور در ارتباط با وجود موانع است که در سال‌های گذشته با مسیرهای غیرراهگشای برخی مسئولان اتفاق افتاده است. وجود مانع‌زدایی در شعار سال جاری، نقطه قوت ارزیابی می‌شود و حجتی برای مسیر راهگشا و حذف مانع‌هاست.»

حاج اسماعیلی تصریح کرد: «تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های در ارتباط با بازار کار هم‌اینک موظفند کلیه مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان را برطرف سازند و در عبارت دیگر مانع زدایی کنند. چاره جویی سازمان و ارگان‌ها می‌تواند در تحقق شعار سال جاری مثمرثمر باشد.»

این کارشناس روابط کار در پایان گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: درباره پشیبانی از این امور هم می‌توان عنوان کرد که طی سال‌های گذشته موضوع بانک‌ها و مالیات‌ همواره مطرح بوده اما متاسفانه عدم تهسیلات ارزان و آسان موجب شد شرایط خوبی برای تولیدکنندگان رقم نخورد.

وی افزود: بی‌شک در سال‌جاری، فعالیت بانک‌ها هم دیگر نمی‌تواند مانند گذشته باشد و می‌بایست در خدمت تولید کشور قرار و راه‌ را برای بنگاه‌های کوچک هموار سازند. متاسفانه طی سال‌های گذشته بخش عمده از تسهیلات تنها به بنگاه‌های بزرگ و  صنایع دولتی بخشیده می‌شد‌‌.‌ بنابراین امر ضروری سال جدید، ارائه این تسهیلات به بخش‌های تولیدی خرد کشور است‌‌. همچنین ۵۰درصد کارگاه‌هایی که اکنون بسته شده‌اند، امکانات‌شان در حال از بین رفتن است در صورتی که اگر موانع پیش روی این بنگاه‌ها و بخش های تولیدی برداشته شود می توان از این ظرفیت های خاموش به نفع تولید بهره برداری کرد.‌