به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مراسم گرامیداشت روز قلم و یازدهمین جایزه قلم زرین شب گذشته، ۱۵ تیرماه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس نهم و عضو انجمن قلم ایران و جمعی از نویسندگان و شاعران در باغ زیبا به همت مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.

حداد عادل در این مراسم با بیان اینکه ادبیات جنبه هنری زبان است و فرق یک اثر ادبی با یک اثر غیر ادبی خالی بودن آن از جنبه هنری است و ا گر به هنر آراسته شود می توان از آن تعبیر به ادبیات کرد، گفت: امور هنری بر حسب موضوع شکل های مختلف پیدا می کند. بسته به اینکه موضوع هنر چه باشد، با انواع هنرها سروکار خواهیم داشت. البته باید دقت کنیم که کار سنگ تراش و پیکرتراش نیز مشابه هم نیست. همچنان که کار گچ کار و گچ بر یکسان نیست. کار گچ کار مانند کسی است که با زبان سروکار دارد و کار گچ بر مانند کسی است که با ادبیات سر و کار دارد.

وی افزود: ادراک عالی ترین موضوع این دنیا است و اگر ادبیات را با هنرهای دیگر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که نویسنده با احوالات عمیق و لطیف انسانی سروکار دارد، به همین دلیل است که نویسندگان والاترین کار هنری را انجام می دهند؛ به جهت اینکه لطیف ترین حقیقت این عالم را موضوع کار هنری خود قرار داده اند؛ لذا تجلیل از اهل ادب تجلیل از والاترین هنرها است.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: من به عنوان عضوی از انجمن قلم که از ابتدای تاسیس این افتخار را داشتم، وظیفه دارم که از تمامی اهل قلم در این روز تجلیل و سپاسگذاری داشته باشم.

ایرانیان باستان هم روز قلم داشتند

محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم نیز دیگر سخنران این نشست بود که گفت: چند روز گذشته متوجه شدم که اطلاع رسانی درباره روز قلم و جایزه قلم زرین در رسانه های داخلی و خارجی جایگاه ویژه ای به دست آورده است و در مجموع ۳۱۰ هزار پست الکترونیکی اخبار این مراسم را پوشش داده اند. حتی در برخی از شبکه های خبری خارجی که با نظام ارتباط خوبی ندارند، نیز بازخورد داشته است. هر چه زمان بیشتری از تصویب روز قلم می گذرد این روز در میان اهالی فرهنگ و ادب بیشتر جا می گیرد.

این نویسنده در ادامه سخنان خود ضمن تشریح مقدمات تصویب روز قلم در سال ۱۳۸۰ گفت: در این سال انجمن قلم نامه ای به رئیس جمهور وقت، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، نوشت و متذکر شد با توجه به ریاست ایران بر سازمان کنفرانس اسلامی روزی را به عنوان « روز قلم در جهان اسلام» اعلام کند. این نامه با شرط اینکه تکراری نباشد، به وزیر ارشاد وقت و سپس شورای فرهنگ عمومی ارسال شد که در نهایت ۱۴ تیر به عنوان روز قلم در تقویم ثبت شد.

وی افزود: اما ما ابتدا قصد داشتیم تا روز نزول سوره قلم را به عنوان روز قلم در کشورهای مسلمان انتخاب کنیم. با جستجو و بررسی متوجه شدیم در ایران باستان روزهای ۱۲ تا ۲۳ تیر جشن پیرگان برگزار می شده که چهاردهم تیر مصادف با روز عطارد که به سیاره کاتب سایر سیارات معروف است بوده است. بنابراین چهاردهم تیر را در تقویم به عنوان روز قلم ثبت کردیم. آرزوی ما این است که یک روز شاهد برگزاری روز قلم در سطح بین المللی کشورهای اسلامی باشیم.

در ادامه این مراسم نیز احمد شاکری و کامران پارسی نژاد به قرائت بیانیه هیئت داوران در بخش داستان و پژوهش و نقد ادبی پرداختند. رضا اسماعیلی دبیر این جایزه نیز بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و در پایان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غلامعلی حداد عادل، محمدرضا سرشار و علی اسماعیلی از غلامرضا اعوانی و حجت الاسلام و المسلمین علی پورانی توسط موسسه خانه کتاب تقدیر شد. همچنین انجمن قلم ایران نیز جوایز برگزیدگان یازدهمین جایره قلم زرین را اعطا کرد.