به گزارش پارس نیوز، 
سردی پا معمولا وضعیت طبیعی است که در نتیجه سرمای هوا یا به علت اضطراب و نگرانی روی می دهد. در سرما رگهای خونی پا و یا قسمت های دیگر بدن شما مثل بینی منقبض شده و درنتیجه آن در اثر سرما جریان خون در این منطقه کاهش می یابد. این کاهش جریان خون منجربه کاهش سطح اکسیژن در قسمت های خارجی بدن شده و باعث کبود رنگ شدن پوست  می شود که سیانوز نام دارد.

سیانوز در هوای سرد مسئله ای جدی نیست و پس از گرم شدن سریعا به حالت اولیه خود باز می گردد. در وضعیت های استرس زا و نگران کننده سردی پا پیش می آید و هنگامی که آدرنالین کاهش یابد، برای کاهش حداقل خونریزی بر اثر آسیب احتمالی، جریان خون در قسمت های خارجی بدن کاهش می یابد.

در برخی موارد سرد شدن پا به علت عوامل دیگری نظیر آسیب عصبی (نوروپاتی محیطی)، دیابت به عنوان یک بیماری مزمن که توانایی جذب قند به عنوان انرژی را مختل می کند، همچنین استفاده بیش از حد مشروبات الکلی، یا کمبود بعضی از ویتامین های خاص است.

همچنین سردی پا می تواند نشانه ای از جریان خون ضعیف در قسمت های خارجی بدن باشد. بیماری سرخرگ محیطی یا PAD که همچنین با نام بیماری عروق محیطی PVD شناخته می شود. این بیماری سبب باریک شدن یا مسدود شدن عروق می شود  که در نتیجه منجر به تجمع چربی و کلسترول در دیواره رگ ها شده  و در این حالت جریان خون به حداقل می رسد.

سرد شدن کف پا به ندرت نشانه ای از یک بیماری جدی است. اگر شما و یا فردی در نزدیکی شماست که دچار درد سینه و یا احساس فشار در قفسه سینه، کاهش بینایی، فلج یا ناتوانی در حرکت قسمتی از بدن، گیجی، نداشتن نبض در پا و یا نفس نفس زدن است، سریعا به پزشک و اورژانس مراجعه کنید.

اگر زخم ها و یا کبودی های پای شما به کندی خوب می شود و دچار عفونت های مداوم است به پزشک مراجعه کنید. اگر شما به علت ضعیف بودن جریان خون تحت درمان سردی پا قرار دارید اما نشانه های شما پایدار است و یا باعث نگرانی شما می شوند به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث سردی پا می شود؟

سردی پا می تواند نشانه ای از چندین وضعیت مختلف نظیر آسیب عصبی (نوروپاتی محیطی) باشد، بعضی اوقات این مسئله در دیابتی ها، الکلی ها و یا افرادی که دچار کمبود ویتامینی خاص هستند دیده شده است.

سردی پا ممکن است همراه با دیگر علائم باشد که با توجه به بیماری و یا اختلالت قبلی متفاوت است. علائمی که مداوم سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهند، ممکن است در دیگر سیستم های بدن اختلال ایجاد کند.

مشکلات قلبی و عروقی

سردی پا ممکن است به علت بیماری سرخرگ (عروق) محیطی ایجاد شود که این بیماری نازک شدن و یا مسدود شدن عروق است که ناشی از تجمع چربی و کلسترول در دیواره ی عروق رخ می دهد که در نهایت باعث محدود شدن خون رسانی به برخی اعضای بدن می شود.

به عبارت دیگر سردی پا که بر اثر سیستم گردش خون ضعیف پیش می آید ممکن است با دیگر نشانه هایی که سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد همراه باشد. این نشانه ها عبارتند از:

کبودی و رنگ پریدگی پوست (سیانوز)

درد، سنگینی و بی حسی پا

درد در پا، باسن، ران و ماهیچه ساق پا به هنگام راه رفتن

احساس دردی که با انقباض و انبساط عضلات افزایش می یابد.

علائم عصبی که ممکن است همراه با سردی پا باشد

درد همراه با سوزش که عللی الخصوص در شب حس می شود.

ضعف عضلانی

بی حسی و مور مور شدن بازو ها و پاها

فلج قسمتی از بدن

حساس به لمس شدن

ضعف (از دست دادن قدرت)

سردی پا ممکن است همراه با علائمی باشد که مرتبط با سیستم های دیگر بدن است. نظیر:

سردی پوست پا

اختلال نعوظ

ضعیف شدن رشد مو و ناخن در عضو تحت تاثیر

کند خوب شدن زخم ها و جراحات

نبض ضعیف در پای آسیب دیده

علائم خطرناک سردی پا

در بعضی از موارد سردی پا ممکن است نشانه ای از وضعیتی حیاتی باشد که سریعا باید در حالت اورژانسی بررسی بشود. در صورت داشتن هر کدام از علائم زیر سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

درد و فشار در قفسه سینه

گیجی و کم شدن سطح هوشیاری حتی در زمان کوتاه

مشکلات کلامی

مشکلات بینایی و دید

فلج و یا ناتوانی حرکتی عضوی از بدن

تنگی نفس

سوالاتی که پزشک از شما می پرسد:

برای بررسی وضعیت شما، پزشک سوالات مختلفی در ارتباط با سردی پایتان می پرسد. این سوالات عبارتند از:

چه موقع سردی پا را حس کردید؟

آیا کسی در خانواده ی شما دچار بیماری های قلبی عروقی است؟

اگر شما همزمان با سردی پا احساس درد دارید، در کدام قسمت دقیقا احساس درد دارید؟ در حین راه رفتن و یا بالا رفتن از پله درد شما چگونه می شود؟

آیا دخانیات مصرف میکنید؟

آیا دچار دیابت هستید؟

رژیم غذایی شما چگونه است؟ غذای معمولی که روزانه مصرف می کنید چیست؟

آیا شما علائم دیگری دارید؟

چه داروهایی مصرف می کنید؟

چون سردی پا می تواند به علت بیماری های جدی رخ دهد، نقص درمان آن می تواند باعث عوارض جدی و آسیب دائمی شود.

زمانی که علت اولیه سردی پا مشخص شد، ادامه برنامه درمان و پیروی از آن اهمیت ویژه ای دارد و پزشک این برنامه را ویژه شما برای کاهش خطرات و عوارض زیر مطرح می کند:

درد های مزمن

قانقاریا

افزایش ریسک مبتلا به عفونت در ناحیه ی آسیب دیده

قطع عضو

آسیب دائمی عصبی