به گزارش پارس نیوز، 

قاضی ناصر سراج پیش از ظهر امروز در مراسمی که با حضور معاونین، مدیران و کارکنان سازمان به مناسبت گرامی داشت روز جهانی مبارزه با فساد برگزار شد، با بیان اینکه هجدهم آذرماه هر سال مصادف با ۹ دسامبر، به‌عنوان روز نمادین مبارزه با فساد در جهان معرفی‌شده است، افزود: سازمان‌های مقابله‌کننده با فساد در این روز، ضمن برگزاری مراسم‌هایی خاص به بیان دستاورد‌ها و تبادل نظر در مورد فعالیت‌های انجام‌شده در مبارزه با فساد می‌پردازند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: امروزه با توجه به پیشرفت‌های جهانی در زمینه ارتباطات و نزدیک شدن کشور‌ها به یکدیگر، شاهد همکاری‌های بیش از پیش دولت‌ها، سازمان‌ها، نهاد‌ها و افراد در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. برگزاری همایش‌ها، اجلاس‌ها و نشست‌ها در سطوح مختلف، راهی برای تبادل آراء و تجارب بازیگران عرصه مقابله با فساد است.

وی با تأکید بر استفاده از تجارب دیگر کشور‌ها در زمینه مبارزه با فساد گفت: این‌جانب از زمان تصدی مسئولیت خود در سازمان بازرسی کل کشور، مسأله آگاهی از تجربه‌های دیگران در مبارزه با فساد را به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ام و به همین خاطر، استفاده از این تجربه‌ها را یک ظرفیت بسیار بالا و کمتر مورد توجه قرار گرفته می‌دانم که می‌تواند افق‌های جدیدی را در مقابل نهاد‌های مبارزه کننده با فساد قرار دهد.

قاضی سراج خاطرنشان کرد: اغلب مواردی که من در اجلاس‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط با بحث‌های مقابله با فساد شاهـد بودم، جز در مواردی که حالتی فنی یا نهادسازی یا مقررات گذاری داشت، بیشتر به کار انتقال تجربه‌ها می‌پرداخت. دنیا، هر تجربه‌ای را قابل بررسی قلمداد می‌کند و از هیچ تجربه‌ای، بدون تأمل و دقت، عبور نمی‌کنـد؛ اما مسأله، تنها به بیان تجربه‌ها محدود نمی‌شود بلکه، نوعی فرایند درس‌آموزی از تجربه‌ها، مدنظر قرار دارد؛ بنابراین سازمان‎ها و نهاد‌های مقابله‌کننده با فساد، در ارتباط با یکدیگر، به دنبال انتقال تجربه‌ها در قالب درس‌هایی قابل‌اجرا در جغرافیا‌های مختلف هستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «آنچه که نهاد‌های مقابله‌کننده با فساد در جهان به‌عنوان تجربه‌های درس‌آموز مطرح می‌کنند، در سه قالب اصلی یعنی برنامه‌ها، روش‌ها و اثربخشی‌ها قابل بررسی است» تصریح کرد: تأکید این نهاد‌ها در درجه اول، طراحی برنامه‌های مناسب در کار مقابله با فساد است. مهم‌ترین ویژگی یک برنامه مقابله با فساد، تناسب آن با فرهنگ بومی، نوع فساد شایع در آن محیط خاص و قابل اجرا بودن آن با هزینه کم است. کشور‌ها می‌کوشند تا برنامه‌های مقابله با فساد خود را در چنین قالبی، طراحی کنند.

وی گفت: دومین عنصر مورد تأکید نهاد‌های مقابله با فساد، روش‌های عملی کردن و به اجرا درآوردن برنامه‌های طراحی‌شده است. امروزه روش‌های اجرایی بسیار متنوع و کاملاً متناسب با نوع برنامه‌ها وجود دارد که از برنامه‌ای به برنامه دیگر متفاوت است. هیچ تضمینی وجود ندارد که یک روش واحد در شرایط مختلف و در موارد گوناگون، موفقیت‌آمیز باشد؛ بنابراین باید به دنبال روش‌های مناسب و متناسب بود.

قاضی سراج افزود: عنصر سوم در تأکید نماد‌های مقابله با فساد در جهان، مسأله اثربخشی برنامه‌ها و روش‌ها می‌باشد. طراحی و اجرای برنامه‌ها باید اثربخشی معنادار خود را آشکار نماید. در غیر این صورت، حکایت آن بیماری است که هر چه دارو مصرف می‌کند، تأثیری بر بیماری‌اش نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر یک عنصر دیگر به این عناصر اساسی اضافه‌شده که «نوآوری و ابتکار» است ادامه داد: سازمان‌های مقابله گر با فساد در نشست‌های جدید خود بر این نکته، تأکید فراوانی دارند که نوآوری، کار مقابله با فساد را پویا و به‌روز می‌کند و آن را از کندی، روزمرگی و پرهزینه بودن خارج می‌سازد. آن‌ها عقیده دارند همان‌گونه که در صنعت، یک ایده خلاق می‌تواند به وجود آورنده جهش در یک حوزه باشد، وجـود ایده‌های خلاق در مبارزه با فساد چه در بخش ابزار‌ها و روش‌ها و چه در حوزه برنامه‌ها، می‌تواند یک گام بلند برای کاستن از هزینه‌ها، دریافت اثربخشی‌های معنادار و کاهش آمار کلی فساد باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در جمع مدیران و کارکنان سازمان سخن می‌گفت، اظهار داشت: این‌جانب بسیار امید دارم که حضور نیرو‌های جوان، باهوش و باانگیزه در سازمان بازرسی در قالب برنامه جوان‌سازی نیرو‌های تخصصی در کنار نیرو‌های با تجربه و راه‌بلد گذشته، زمینه برداشتن گام‌هایی بلند در کار مقابله با فساد را برای این با قدمت‌ترین دستگاه مقابله با فساد در کشور فراهم آورد.

قاضی سراج در ادامه از مدیران سازمان بازرسی خواست که با هدایت دقیق نیرو‌های خود در مسیر‌های با دقت از پیش تعیین‌شده، زمینه به دست آمدن دستاورد‌های ارزشمند در کار نظارت و بازرسی را فراهم آورند.

وی همچنین ضمن اشاره به بازنشستگی در حدود ۵۰ نفر از همکاران سازمان، از خدمات ارزشمند آن‌ها تشکر و قدردانی نمود و از نیرو‌های جوان سازمانی خواست تا با تلاش فراوان در سال‌های پربار عمر خویش، لحظه‌ای از تقویت ظرفیت‌های خود در حوزه کاری خویش غافل نشوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان گفت: همه همکاران گران‌قدر را به رعایت اصول دینی و اخلاقی و پایبندی به درستکاری و درست‌گویی و انضباط همانند گذشته دعـوت می‌نمایم تا ان‌شاءالله سربازانی اثربخش در کار مقابله با فساد برای جمهوری اسلامی ایران ذیل ولایت حضرت، ولی عصر (عج) و زعامت رهبر معظم انقلاب باشیم.

همچنین در این مراسم پیام دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد نیز قرائت شد.