به گزارش پارس نیوز، 

محیط از جمله عواملی است که در تربیت کودکان نقش دارد، چراکه محیطی که کودک در آن رشد می‌کند، بدون تردید اصلی ترین عنصر موفقیت او در بزرگسالی خواهد بود.
 
امروزه اکثر والدین با مهدهای کودک‌ کاملا آشنا هستند و از کارکردهای آن‌ها اطلاع دارند. درصد بالایی از مادران به دلیل اشتغال از خدمات مهدهای کودک استفاده می‌کنند و همین عامل بر تعداد مهدها، ارائه خدمات و حتی شهریه‌های آن‌ها تأثیرگذار بوده است.
 
استخر آبگرم سرپوشیده، سالن ورزشی چندمنظوره مجهز به دیواره سنگ نوردی، اتاق تکواندو، ژیمناستیک، اسکیت و شطرنج، آموزش باله، زبان انگلیسی و فرانسه و آموزش موسیقی با سازها و مهارت‌های گوناگون، امکاناتی هستند که اگر در فهرست خدمات یک مجتمع رفاهی قرار گیرند، شاید تعجب آور نباشد، اما اگر به شما بگوییم که همه این امکانات و خدمات برای بچه‌های زیر 7 سال در نظر گرفته شده‌ است، چه؟ بچه‌هایی که پدر و مادرهایشان ترجیح می‌دهند آن‌ها را در مهدهای ویژه و چندستاره ثبت‌نام کنند.
 
 چندان عجیب نیست که مهدهای کودک چند ستاره  نسبت به مهدهای معمولی در دنیای آگهی‌های تبلیغاتی حضور پررنگ تری داشته باشند. رفته رفته با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و سر زدن به سایت‌های فعال در حوزه کودک حتما به این قبیل آگهی‌ها برمی‌خورید و با امکانات عجیب و غریب مهدهایی روبه رو می‌شوید که دو زبانه و سه زبانه بودن یکی از مشخصه‌های اصلی آن‌هاست.

 با گذری در سطح شهر و پرس و جو از مهدهای کودک مختلف متوجه تفاوت نرخ شهریه‌ها خواهید شد، به عنوان مثال شهریه ماهانه مهد کودکی در خیابان زعفرانیه به مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان و شهریه ماهانه مهد کودک دیگری در خیابان سعادت آباد یک میلیون تومان و همچنین شهریه ماهانه مهد کودکی در غرب تهران نیز بخ مبلغ 600 هزار تومان است.


نکته جالب اینجاست که ظرفیت این مهدهای کودک هم همیشه تکمیل است و این به این معناست که خانواده‌های بسیاری هستند که حاضرند حتی با پرداخت شهریه‌های سنگین، فرزندانشان را برای نگهداری به این مراکز بسپارند.
 
محمد نفریه مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد:  در حال حاضر 12 درصد از کودکان پیش از دبستان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
 
وی با بیان اینکه بیش از 15 هزار مهد کودک تحت پوشش بهزیستی هستند که این تعداد شامل 6500 مهد روستایی و 1400 مهد حاشیه‌ای است، ادامه داد: به دلیل عدالت توزیعی نیمی از مهدها در روستاها و حاشیه شهرها واقع شده‌اند که این مهدها علاوه بر دریافت شهریه کم از سازمان بهزیستی یارانه دریافت می‌کنند.
 
مدیر کل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی افزود: کیفیت سقف ندارد، بلکه ملاک مورد نظر استاندارد است و این استاندارد از نظر ما کف خدمات محاسبه می‌شود، نه سقف خدمات.
 
وی با بیان اینکه هر مهد کودکی که خدمات بهتری ارائه دهد از نرخ بالاتری بهره‌مند خواهد شد، تصریح کرد: تمام مهدها نرخ پایه دارند که به ازای هر ستاره  10 تا 15 درصد به مبلغ پایه اضافه می‌شود، به طور مثال یک مهد 4 ستاره 50 درصد نرخ بیشتری دارد.
 
نفریه عنوان کرد: هر ساله تیمی مشخص که متشکل از سازمان بهزیستی، کانون توسعه مهد کودک، سازمان حمایت مصرف کنندگان است در تمام استان‌ها بر طبق تورم و ارائه خدمات شهریه پایه‌ای را برای مهدهای کودک تمام وقت و نیمه وقت مشخص می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه هموطنان می‌توانند از طریق شماره پیامک 3000012333 و وب سایت بهزیستی شکایت‌های خود را ثبت کنند تا ظرف مدت 72 ساعت رسیدگی شود، ادامه داد: در این سایت نرخ تمامی مهدها با توجه به مناطق آن‌ها وجود دارد و افراد می‌توانند بعد از عقد قرارداد با مهد مورد نظر خود، نرخ‌های آن را با توجه به نرخ پایه مطابقت دهند.
 
نفریه تشریح کرد: هر ساله از ماه مهر تا آبان شهریه‌ها و خدمات تمام مهدهای شهری و  روستایی بازدید و بررسی می‌شود.