یک قاضی آمریکایی با هشدار به مقامات این کشور حکمی صادر کرد مبنی براینکه خانواده های مهاجر جدا شده در مرز مکزیک، ظرف 30 روز به هم ملحق شوند.

در حکم صادره از سوی «دانا سابرو» قاضی بخش سن دیه گو آمده است: کودکان زیر پنج سال باید ظرف دو هفته از زمان صدور حکم در روز سه شنبه، به خانواده هایشان بازگردانده شوند. 

قاضی آمریکایی در این حکم به مقام های فدرال آمریکا 10 روز فرصت داد تا زمینه برقراری ارتباط تلفنی بین والدین با فرزندان شان را فراهم کنند. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با اتخاذ سیاستی مهاجرتی تحت عنوان «بدون ارفاق»، زمینه جدایی خانواده های مهاجر در مرز مکزیک را مهیا کرده بود. وی که به دلیل اجرای این سیاست به شدت تحت انتقاد و فشار قرار داشت، به تازگی فرمانی اجرایی برای جلوگیری از اجرای آن را امضا کرد.

بسیاری از این خانواده های مهاجر، تحت فقر شدید قرار دارند و از آسیب خشونت گروه های تبهکار و خطرات دیگر در آمریکای مرکزی به آمریکا نقل مکان می کنند. 

ترامپ با این تصمیم، از موضع ضد مهاجرتی خود عقب نشینی کرد. سیاست بدون ارفاق به عنوان رفتاری غیرانسانی و سوء استفاده از کودکان، موجبات خشم و انتقاد شدید در آمریکا و سراسر جهان را رقم زد. 

بیش از دو هزار کودک مهاجر از خانواده هایشان جدا شده و تحت نظر مقام های فدرال آمریکا قرار گرفته اند. برخی، نوزاد و کودکان نوپا هستند.

در همین حال، دهها نفر در اعتراض به سفر «جف سشنز» دادستان کل آمریکا به لس آنجلس تظاهرات کردند که در جریان آن، 20 نفر به دلیل سرپیچی از دستور پلیس برای متفرق شدن، بازداشت شدند. سشنز یکی از چهره های سرشناس دولت ترامپ در زمینه کنترل مرزی است.

مساله مهاجرت طی دهه ها از موضوعات در سیاست آمریکا بوده، به طوری که کنگره این کشور بارها در تصویب اصلاحات جامعی در این زمینه ناکام مانده است. 

قرار است مجلس نمایندگان آمریکا امشب یک طرح مهاجرتی برای پایان دادن به جدایی خانواده ها را به رای گذارد، اما تصویب این طرح در هاله ای از ابهام قرار دارد. چنانچه این طرح رای نیاورد، یک شرمساری بزرگ برای حزب ترامپ رقم خواهد خورد. 

ترامپ نیز درهمین زمینه توییتی منتشر کرد و از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان خواست طرحی قوی و منصفانه در مورد مهاجرت را حتی در صورت مانع تراشی دمکرات ها در سنا، تصویب کنند. ترامپ در این توییت، تصویب این طرح را نشانه ای از تمایل جمهوریخواهان به برخورداری از مرزهایی قوی و امن برشمرد و دمکرات ها را به طرفداری از مرزهای آزاد متهم کرد. 

وی پیشتر نیز از دمکرات ها خواسته بود قوانین مهاجرتی را اصلاح و قوانینی تصویب کنند که بر سطح تدابیر امنیتی در مرز جنوبی آمریکا بیفزاید.

دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن در آمریکا، سیاست سخت گیرانه ای را در مورد مهاجران و مقوله مهاجرت به اجرا گذاشته است. این دولت پیشتر در سال جاری، اجرای سیاست بدون ارفاق را آغاز کرد که به موجب آن، همه مهاجرانی که به طور غیرقانونی وارد آمریکا شوند، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.