پایگاه تحلیلی خبری «پارس»، یک هفته از آتش گرفتن پلاسکوی نفتی در آب‌های چین می‌گذرد و هنوز خبری از سرنوشت سرنشینان کشتی نیست.

نفتکش ایرانی در حالی در آتش می‌سوزد که رئیس دولت تدبیر و امید پس از سه روز برای پیگیری جان سرنشینان کشتی اقدام کرد و وزیر نفت هم گویا به سرنوشت سرنشینان کشتی دچار شده است چراکه هنوز خبری از وی نیست و  دولتی‌ها با عملکرد خود در این چند روز اخیر عملا نشان دادند که پیگیری خدمه ایرانی مفقودشده اهمیت چندانی برای آنان ندارد.

حادثه پلاسکوی نفتی و مفقود شدن سرنشینان ایرانی آن تلخ است اما تلخ‌تر از آن برخورد دوگانه روزنامه‌های اصلاح‌طلب حامی دولت است که در فراموشی معناداری به جای آن که وضعیت سرنشینان ایرانی نفتکش را از  دولت مطالبه کنند، منتظر معجزه هستند تا فرجی در وضعیت سرنشینان کشتی حاصل شود و در اقدامی تلخ به یاد عقده‌گشایی‌های سیاسی خود به کارشکنی چینی‌ها در این حادثه پرداخته‌اند، در حالی که در ابتدا نقد به دولت برمی‌گردد که چرا در زمان ابتدایی حادثه که زمان طلایی حادثه محسوب می‌شد، اقدامی نکرد و چینی‌ها هم با جدی نگرفتن موضوع تازه بعد از سه روز آن هم زمانی که دولت از چین خواست تا تمام توان خود را در این حادثه به کار گیرد، اقدامات خود را برای نجات نفتکش ایرانی شروع کردند.

از سویی با وجود آن که خبرها حاکی از آن است که دولتی‌ها از امدادرسانی چینی‌ها ناامید شده و دست به دامان اروپایی‌ها شدند و از هلند برای کمک‌رسانی به نفتکش ایرانی درخواست کمک کرده‌اند اما آنچه باید به آن توجه شود آن است که به جای آن که با نگاه کدخدامحوری که دست روی دست می‌‌گذارد تا اروپایی و آمریکایی کاری برایمان کنند، نمی‌توان به جلو رفت و آثار آن را در برجام شاهد بودیم.

در این حاثه نیز شاهدیم که اگرچه تلاش‌ها برای نجات جان این خدمه عزیز هرچقدر باشد هم کم است و اعزام تیم هلندی برای نجات سرنشینان نفتکش  ایرانی محل نقد نیست اما تعلل دولتی‌ها موجب شده است تا زمان طلایی از دست برود و در امیدوارانه‌ترین حالت ممکن باید منتظر باشیم تا پیکر بی جان سرنشینان کشتی در آتش از بین نرفته باشد.

سکوت روزنامه‌های اصلاح‌طلب در برابر مسئولیت دولت و وزارت نفت در این حادثه در حالی صورت می‌گیرد که درست یک سال پیش در حادثه پلاسکو علیه شهردار سابق تهران از لحظات اولیه حادثه پیگیر نجات جان شهروندان بود، چنان هجمه‌ای به راه انداختند که گویی هیچ کاری صورت نگرفته است.

در این شرایط شاهد هستیم یکی از روزنامه‌هایی که در زمان حادثه پلاسکو تیتر اصلی آن بود و در آن ایام روزی را بدون انتقاد از شهردار سابق نمی‌گذراند، امروز که همه نگران جان سرنشینان نفتکش ایرانی هستند، اولویت را به خبری از پیگیری رئیس‌جمهور برای بازی‌های دوستانه تیم ملی اختصاص داده و در تیتری کوتاه از سرنشینان کشتی به عنوان گمشدگان دریا یاد کرده است.

شاید اگر مسئولیت حادثه نفتکش ایرانی بر عهده منتقدین دولت همچون قالیباف بود، عزم بیشتری برای پیگیری جان سرنشینان ایرانی آن وجود داشت و مسئولان برای جنبه سیاسی آن هم شده کمی بیشتر به فکر سرنشینان کشتی بودند!

هرچند از دولت پیرمردها بیشتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت، این تنها به این حادثه مربوط نشده و حضورش هم دردی را دوا نمی‌کرد، تا جایی که در حادثه پلاسکو شاهد بودیم علیرغم تمام وعده‌ها برای بهبود وضعیت کسبه پلاسکو و یا خانواده‌های شهدای داغدار آن کاری نکرد و دولت حرف باقی ماند.