استادیار گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: گروه های خطر (افراد بالای ۴۵ سال، افراد دارای اضافه وزن، دارای فشار و چربی خون بالا، افراد کم تحرک، بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی، خانم های دارای تخمدان پلی کیستیک، افراد دارای سابقه قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ و افراد دارای سابقه دیابت باروری) باید کنترل بیشتری در پیشگیری از ابتلا به بیماری  دیابت داشته باشند.

خانم دکتر افخمی زاده در خصوص بیماری دیابت، گفت: دیابت یک بیماری ناشی از اختلال در سوخت و ساز بدن است؛ که موجب افزایش قند خون فرد شده و مشکلاتی را برای بیمار به دنبال دارد.

وی ادامه داد: تشخیص این بیماری با افزایش قند خون است؛ که در صورتی که قند خون ناشتا بیش از ۱۲۶ و قند خون غیر ناشتا تا بیش از ۲۰۰ خود را نشان دهد فرد به بیماری دیابت دچار شده است.

دیابت یکی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان است

استادیار گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: دیابت، امروزه یکی از مهمترین عوامل مرگ و مر بیماران و کاهش کیفیت زندگی شناخته می شود و دنیا به نوعی با این بیماری دست در گریبان است.

 دکتر افخمی زاده ناشناخته بودن این بیماری در بسیاری از افراد را موجب رشد تعداد مبتلایان به دیابت دانست و اظهار داشت: گروه های خطر (افراد بالای ۴۵ سال، افراد دارای اضافه وزن، دارای فشار و چربی خون بالا، افراد کم تحرک، بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی، خانم های دارای تخمدان پلی کیستیک، افراد دارای سابقه قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ و افراد دارای سابقه دیابت باروری) باید کنترل بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی اضافه کرد: این افراد باید به صورت مرتب هر شش ماه، یک سال و سه سال قند خون خود را کنترل و مراقبت کنند تا به به بیماری دیابت دچار نشوند.

۹۰ درصد مردم به دیابت نوع دو مبتلا هستند

استادیار گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: حدود ۹۰ درصد از مردم به دیابت نوع دو مبتلا هستند که در این نوع دیابت، بدن به انسولین جواب نمی دهد و فرد داروی خوراکی را جهت درمان استفاده می کند؛ اما در دیابت نوع یک بیمار از انسولین جهت تنظیم قند خون بدن بهره می برد.

دکتر افخمی زاده تصریح کرد: در این میان عده ای نه به دیابت نوع یک و نه نوع دو دچار نیستند؛ اما به صورت هورمونی به دلیل استفاده از دارویی خاص لوزالمعده خود را درگیر کرده و قند خون در این افراد بالا می رود.

وی به عوارض بیماری دیابت اشاره و تاکید کرد: این بیماری کلیه، اعصاب، قلب و چشم بیمار را درگیر خود می کند و در ادامه مشکلات دهانی، دندانی، گوارشی و مثانه را نیز برای بیمار به دنبال دارد که متاسفانه مبتلایان توجه خاصی به این بیماری ها ندارند.

انتخاب سبک زندگی مناسب،بهترین راهکار پیشگیری از دیابت

استادیار گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد کنترل از دچار نشدن به بیماری دیابت را بسیار مهم دانست و افزود: انتخاب سبک زندگی مناسب، رژیم غذایی درست، داشتن فعالیت بدنی مناسب، خواب کافی، کنترل و مدیریت کردن تنش و استرس های روزمره می تواند در کاهش ابتلا به دیابت تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

دکتر افخمی زاده سبک زندگی کنونی مردم را از عوامل شایع در ابتلا به بیماری دیابت دانست و بیان داشت: استفاده از غذاهای پرچرب، زودپخت و زود آماده، پرنمک، نوشیدنی های گازدار و پر قند، فعالیت بدنی کم و استرس و نگرانی زیاد و... مقدمات ابتلا به دیابت را به  دنبال دارد.

جامعه باید رفتار غذایی خود را اصلاح کند

وی به درمان دارویی بیماری دیابت اشاره کرد و بیان داشت: فردی که درمان دارویی دیابت را دنبال می کند باید در  رژیم غذایی خود کنترل های لازم را اعمال کند و علاوه بر قند خون، چربی خون، فشارخون، ترک سیگار و... را نیز در نظر داشته باشد.

استادیار گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: رعایت همه افراد جامعه در داشتن رفتار غذایی مناسب موجب می شود نه تنها افراد کمتری به دیابت دچار شوند؛ بلکه فرد دیابتی نیز رژیم غذایی خود را راحت تر انجام و این رفتار غذایی را به راحتی بپذیرد.

بیماران دیابتی در استفاده از غذاهای حاوی نشاسته دقت داشته باشند

دکتر افخمی زاده استفاده محدود از نشاسته ها را در افراد دیابتی مهم دانست و بیان داشت: استفاده از غذاهای دارای نشاسته محدود، چربی و کالری کم برای بیماران دیابتی مورد تاکید است و باید در مصرف برنج، نان، سیب زمینی، ماکارونی و غذاهایی از این دست اندازه مصرف را رعایت کنند.

 وی استفاده محدود از شیرینی جات را مورد تاکید و ضمن انتقاد از بیمارانی که مصرف میوه را کمتر از نیاز بدن دنبال می کنند، یادآور شد: خوردن میوها به دلیل قند طبیعی که دارند مشکلی در بیمار ایجاد نمی کند؛ اما بهتر است در خوردن میوه هایی مانند خربزه و انگور دقت بیشتری داشته باشند.

پرنوشی و پر ادراری از علائم ابتلا به دیابت است

استادیار گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده از سبزیجات را توصیه و تاکید کرد: بیماران دیابتی در طول روز همراه با وعده های غذایی حتما مصرف سبزیجات را در برنامه خود قرار دهند و برخلاف شایعاتی که در خصوص عدم استفاده از تخم مرغ و گوشت قرمز وجود دارد؛ این مواد غذایی را به اندازه لازم مورد استفاده قرار دهند.

دکتر افخمی زاده در پاسخ به این سوال که آیا ابتلا به دیابت علائمی دارد یا خیر؟ گفت: این بیماری با علائمی مانند پرنوشی، پر ادراری، التیام دیرهنگام زخم های سطحی بدن، خستگی، تاری دید و کاهش وزن خود را نشان می دهد.

انسولین در کنترل میزان قند خون بسیار موثر است

وی مصرف انسولین را برای بیماران دیابتی در کنترل قند خون مناسب دانست و بیان داشت: مردم در خصوص استفاده از انسولین واکنش منفی نشان می دهند؛ در حالی که ماهیت بیماری دیابت به این گونه است؛ که  بیماران دیابتی نوع دو که درمان های خوراکی را در برنامه دارند بعد از چند سال باید درمان خود را با استفاده از انسولین ادامه دهند.

 استادیار گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: افراد بیمار باید سالانه سلامت چشم، قلب، کلیه و زخم های پای خود را مورد کنترل قرار دهند و میزان انسولین خود را با تجویز پزشک مشخص کنند.