محمد مهدی برداران، مدرس برنامه ریزی شهری با اشاره به وظایف سخت شهرداری نسبت به سایر نهادها خاطرنشان کرد: مجموعه شهرداری به عنوان یک بخش عمومی غیردولتی از ادبیات خاص خود در حوزه مدیریت برخوردار است بنابراین با بخش عمومی دولتی تفاوت زیادی دارد. مثلا در بخش دولتی مدیران مدیر هزینه هستند یعنی به آنها بودجه ای برای هزینه‌کرد داده می شود و آنها موظف هستند که آن را به بهترین نحو ممکن در راستای اهداف نهاد مزبور هزینه کنند در حالی که مدیریت شهری همزمان مدیریت درآمد و هزینه را دارد. هم باید درآمد داشته باشد و هم باید هزینه کند که موضوع سخت و قابل تاملی است.

 

شهردار تهران باید هم سلامت جسمی داشته باشد و هم نشاط

 وی با تاکید بر موضوع فرهنگ سازمانی وخدمات نشات گرفته از آن در شهرداری یادآور شد: موضوع فرهنگ سازمانی در شهرداری تهران باید بیش از سایر سازمانها نهادینه شود چراکه  ابَر‌سازمانی شبیه شهرداری تهران مسئول خدمت‌رسانی به جمعیت چندین میلیونی است بنابراین این افراد باید با ادبیات   مدیریتی و خدماتی شهری آشنا باشند و بتوانند فرهنگ سازمانی شهرداری را بشناسند و آن را در لابه لای زوایای پیدا و پنهان کاری خود لحاظ کنند.

برادران با تاکید بر اینکه شهردار تهران باید از توانایی جسمی و روحی روانی خاصی برخوردار باشد افزود: شهرداری از حیث کاری، یک کار سه شیفته است بنابراین شهردار باید بیست وچهار ساعته درگیر شهر باشد از این رو به نظر بنده مدیرانی که سابقه فعالیتهای هفت هشت ساعته را دارند و از حیث جسمی و روحی توان اداره شهر را با آن همه مسائل و مشکلات ندارند برای مدیریت شهری گزینه مناسبی نیستند. بنده به عنوان فردی که سالها برای کلانشهرهای ایران برنامه ریزی و فعالیت کرده ام با این موضوع از نزدیک آشنا هستم که کسی می تواند شهردار شود در تهران یا سایر کلانشهرها که از نظر فیزیک جسمی و آمادگی روحی از حداکثر انرژی برخوردار باشد چرا که مدیریت شهری کار طاقت فرسایی است. دامنه گسترده خدمات به صورت بیست وچهار ساعته ارائه می شود و هر زمان ممکن است مساله ای در شهر تهران رخ بدهد بنابراین این شهر نیازمند حضور مدیری است که نشاط کاری خود را دائما حفظ کند.

 

منتخبین شورای پنجم، صلاحیت لازم را ندارند

این کارشناس شهری با اظهار تعجب از اسامی اعلام شده برای مدیریت شهری از سوی منتخبین شورای پنجم گفت: جنس کار شهرداری، فرهنگ سازمانی و حجم کار در شهرداری به گونه ای است که با افراد مطرح شده از سوی منتخبین شورای پنجم جور در نمی آید، یعنی بنده با دیدن اسامی متعجب شدم که چگونه این افراد انتخاب شده اند در حالی که بسیاری از آنها تناسبی با حجم کار ندارند و اصلا آشنایی لازم با مدیریت شهری و توانایی انجام آن را ندارند. به نظر می رسد منتخبین شورای پنجم در انتخاب شهردار به جای تاکید بر توانایی ها و ظرفیت های لازم شهردار آینده، بیشتر موضوع رفاقت های حزبی وگروهی را بر نیازهای واقعی مردم شهر تهران ترجیح داده اند!!

 

شهردار باید بر موضوعات شهری اشراف داشته باشد

وی در ادامه افزود: بی شک انتخاب فردی که از توانایی های لازم برای مدیریت شهری برخوردار نباشد موجب کندی فعالیت های عمرانی و توسعه ای وخدماتی در شهر می شود. هر چند سیستم شهرداری روال کاری خود را دنبال می کند اما فرآیند کاری رو به کندی خواهد گذاشت و اگر شهردار آتی تهران اشراف قابل قبولی بر موضوعات شهری نداشته باشد در آینده ای نه چندان دور شاهد ایجاد نواقص و ضعف ها؛  ناکارآمدی و اختلال وحتی فساد مالی در مجموعه شهرداری خواهیم بود. حسن شهرداری این است چون تصمیمات به سرعت قابلیت اجرا شدن می یابند در صورت ناکارآمدی و عدم تسلط بر مسائل هم به خودی خود به سطح نامطلوبی پیش می رود. به هر حال اگر مصوبات شورا خوب نباشد یا اگر فرد کارآمدی در شهرداری تهران مستقر نشود و احساس شود اشرافی به سازمانها و مناطق خود ندارد قطعا ما با اختلال در امور مختلف شهری مواجه می شویم و این مساله در میان مدت منجر به کاهش سطح رضایت مردم خواهد شد.

 

مردم از فواره آب در میدان شهر، می فهمند شهردار بیدار است یا خواب!

محمد مهدی برادران با اشاره به اینکه شهر نیازمند یک شهردار پر نشاط فارغ از مسائل سیاسی و جناحی است با طرح مثالی عنوان کرد: مردم یک شهر و منطقه از فعال بودن یک فواره آب در میدان شهر متوجه می شوند که شهردارشان بیدار وکارآمد است یا درصورت خاموش بودن یک فواره متوجه ناکارآمدی مدیریت شهری می شوند بنابراین امر خدمات دهی شهری امری ملموس و زنده و پیش روی مردم است. مثلا اگر 6 ماه نسبت به  نابودی حیوانات موذی مثل موش ها سهل انگاری شود عواقب آن دامن شهر را خواهد گرفت از این روشهرداری تهران جای سیاسی بازی و جناحی گرایی نیست بلکه به مدیری توانمند برای عرصه های مختلف کاری شهری نیازمند است.

 

نگاه جهادی دکتر قالیباف باید دنبال شود

وی درپایان با توصیه به تداوم فعالیت جهادی دوران دکتر قالیباف عنوان کرد: در حوزه زیرساخت های معابر اگر برخی بازدیدهای فنی صورت نگیرد شاهد ریزش ها در سطح زیرساختهای شهری خواهیم بود و این مسائل می تواند هزینه های کلانی را بر شهر تحمیل کند. ضمن اینکه شهرداری باید از طریق شورا به کارآمدی هر چه بیشتر دعوت شود و اصلا اعضای شورای شهر از شهرداری کارآمدی هرچه بیشتر را مطالبه کنند. از این رو در مدیریت شهری نیازمند افرادی مطالبه گر هستیم تا با زمانی که برای خدمات دهی به شهر می گذارند بتوانند شهر را به استانداردهای ایده آل شهری برسانند. به هر حال با توجه به جهش جمعیتی و عدم همخوانی زیرساختها با جمعیت شهری نیازمند خدمات رسانی بیشتری هستیم. هر چند در 12 سال گذشته دوران مدیریت شهری دکتر قالیباف شاهد توسعه قابل توجهی در حمل ونقل ریلی،  ایجاد فضای سبز، ساخت بزرگراه ها و فعالیتهای زیربنایی بوده ایم اما برای توسعه شهر تهران باید به دور از سیاسی کاری نگاه جهادی که در دوران دکتر قالیباف بوده است دنبال شود.