دکتر احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه مدیران جهادی دچار لغزشهای شخصی نمی شوند گفت: مدیریت جهادی واژه پرمعنایی است که نشان از عملکردی می دهد که رضای خدا تنها در آن در نظر گرفته شده است. اعتلای کشور و خدمت به مردم و نظام اسلامی تنها چشمداشتی است که مدیر جهادی به دنبال آن است. بنابراین با تمام قدرت و توان خود را وقف خدمتی خالصانه و مخلصانه به کشور و مردم می کند. هرچند ممکن است مدیریت جهادی در نگاه، ساده به نظر آید اما پذیرش چنین مسئولیتی بسیار سخت و دشوار است چراکه افرادی می توانند عنوان مدیر جهادی بگیرند که دچار لغزشهای شخصی و فردی در موقعیت های مدیریتی نشوند.

سفیر سابق ایران در اردن درخصوص تفاوت های مدیران جهادی با غیرجهادی اظهار داشت: دوری از هواهای نفسانی تفاوت مشخص مدیر جهادی و غیرجهادی است. نمونه بارز چنین مدیریتی حضور رزمندگان و فرماندهان در دوران دفاع مقدس است چه آنهایی که به فیض شهادت رسیدند و چه آنهایی که همچون سردار قاسم سلیمانی برای حفظ مرزهای جهان اسلام از شر دشمنان و کافران همچنان بدون چشمداشتی در ساده ترین صورت ممکن شبانه روز خدمت می کنند. این روحیه جهادی بود که در ابتدای هر عملیاتی اولین شهدا از فرماندهان بودند چراکه برخورداری از روحیه مدیریتی یعنی پشاپیش و پیش قدم بودن. از این رو باید گفت مدیریت جهادی مقوله ای است که هر کسی توان و شایستگی رسیدن به آن را ندارد چراکه اولین رمز ماندن در آن خودساختگی و گذشتن از مسائل نفسانی است.

دکتر دستمالچیان با اشاره به روحیه مدیران جهادی خاطر نشان کرد: فردی می تواند مدیر جهادی شود که از نظر روحی و معنوی صاحب کمالات باشد و برای رضای خدا مدیریت جهادی کند، چنین مدیری هیچ گاه به دنبال منفعت و سود شخصی نیست حتی برای توسعه جهاد در میهنش حاضر است از نفع و سود شخصی خود نیز مایه بگذارد. همانگونه که در دوران دفاع مقدس چمران ها و همت ها و زین الدین ها از جانشان مایه گذاشتند و صیادشیرازی ها تا آخرین لحظات زندگی شرافتمندانه شان به مردم و اسلام خدمت کردند. بنده به عنوان فردی که چندین سال در بخش دیپلماسی مدیریت کرده ام به جرات می گویم که مدیر جهادی از هوی نفسانی و وسوسه های شیطانی عبور می کند و حفظ بیت المال را به منفعت شخصی خود ترجیح می دهد بنابراین رسیدن به این جایگاه بسیار سخت و پرهزینه است.

وی با اشاره به فعالیت های دکتر قالیباف از زمان جنگ تا دوران مدیریت جهادی در شهرداری تهران گفت: مدیر جهادی طبق حدیث شریفی از امام حسین (ع) همراهی خدا را با خود حس می کند آنگونه که امام سوم شیعیان فرموده اند که کسی که با خدا باشد خدا نیز با او خواهد بود. به نظر بنده تمامی مدیران جهادی ما اعم از سردار سلیمانی یا سردار قالیباف که در زمان جنگ و دوران دفاع از کشور، خطرات و سختی های فراوانی را تجربه کرده اند در مسیری گام بر می دارند که مسیر خدمت به مردم است. از این رو مدیران جهادی همواره عزیز خدا و خلق خدا هستند. مسلما هیچ گاه امور نفسانی و شیطانی و امور رحمانی با هم جمع نمی شوند و در تضاد با هم هستند. بی شک مشکلات امروز کشور را نمی توان به ذات خدمتگزار انقلاب اسلامی نسبت داد چراکه انقلاب تجربه مدیریتی خود را طی 8 سال جنگ نشان داده است. سردار قالیباف که مقام معظم رهبری ایشان را مفتخر به عنوان مدیر جهادی کردند نیز در عرصه سازندگی خدمات شایان ذکری به پایتخت نشینان که جمعیت زیادی از مردم ایران زمین را تشکیل می دهند داده است. ممکن است برخی در شهرداری مشکلاتی داشته باشند اما ایشان به دور از همه آفت ها راه خدمتگزاری را در مسیر جهادی ادامه و نشان داد که ارزشهای الهی و غیرالهی در کنار یکدیگر جمع نمی شود.

وی به کسانی که مانع خدمت گزاری مدیران جهادی می شوند هم اشاره کرد و گفت: بهتر است کسانی که بر سر راه مدیران جهادی سنگ اندازی می کنند یا با سیاه نمایی قصد تخریب دستاوردهای آنها را دارند به این نکته واقف شوند که شیطان دست کسانی که به مردم خدمت نمی کنند و سیاه نمایی می کنند را تا مرز سقوط کردن می گیرد و پس از سقوط به حال خود رها می کند. به نظر بنده موضوع نهادینه کردن فرهنگ مدیریت جهادی موضوع مهمی است که باید از سوی دلسوزان نظام اسلامی دنبال شود. اگر این موضوع نهادینه شود مدیران ما می فهمند که اگر با خدا باشند و جهادی عمل کنند، همانند کوه های استوار با حمایت خداوند ثابت قدم می مانند و کسی قادر به تکان دادن آنها و آسیب رساندن به آنها نخواهد بود. خوشبختانه الگوهایی بسیار خوب مدیریت جهادی داشته ایم که می توانند این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنند به شرطی که سایر مسئولان و مدیران خود را به دنیا، تجملات و تشریفات آن  آلوده نکنند و تنها به منافع شخصی خود نیندیشند. متاسفانه افزایش مشکلات کشور تنها به دلیل سوء مدیریت ها، بی توجهی به نهادینه کردن فرهنگ جهادی و سنگ اندازی در مسیر مدیران جهادگر است.