محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌کرده است که نفر اول تهران شود یا خیر گفته است: «البته در گذشته خیر، ولی بعد از اتفاقاتی که رخ داد و در یک ماه اخیر نظرسنجی‌ها چنین چیزی را نشان می‌داد. همه اعتبار من از تلاش آیت‌الله هاشمی است.»

او در ارتباط با انتخاب شهردار نیز گفت: «شورای اصلاحات سعیش بر این است که تصمیم‌گیری در مورد شهردار را جبهه‌ای ادامه دهد. این کار سختی است زیرا تصمیم با شورا نیست و با افرادی است که در شورای شهر الان حضور یافتند و معمولا این‌گونه رای‌دادن‌ها رای مخفی است ولی من فکر می‌کنم اختلاف در آن حد نباشد.»

هاشمی در مورد بدهی‌های شهرداری تهران نیز گفت: «یک بدهی هم به پیمانکارانی که برای شهرداری تهران کار می‌کنند وجود دارد و از این منظر هم پیمانکاران خود را مدعی می‌دانند و این عدد بالایی را مطرح می‌کند. یک بدهی هم در شهرداری معروف به بدهی هلوگرامی یا بدهی تراکم‌فروشی یا شهرفروشی است که این در اختیار یک‌سری افراد است یعنی به جای اینکه زمینی را تملک کرده‌اند پول به آن بدهند یک هلوگرامی به او دادند که هلوگرام یک پول در شهرداری است. یعنی پیش‌خور کردن شهر است. این هم جزو بدهی فرض می‌کنند. اگر اینها را با هم جمع کنیم بدهی‌هایی که می‌توان گفت بدهی فرض شود عددش حدود 20 هزار میلیارد تومان خواهد شد.»

وی در مورد ارتباط شهرداران با دولتی‌ها نیز گفت: «تنها دوره‌ای که می‌توان گفت شهرداری با دولت خیلی همگن و خوب عمل کرد دوره آقای کرباسچی و ریاست‌جمهوری آقای هاشمی بود. حتی طوری شد که ایشان اجازه دادند شهردار عضو هیات دولت شود. این هماهنگی تا اندازه‌ای زیاد بود که برخی جاها نسبت به این هماهنگی اعتراض می‌کردند.»

او در مورد استعفایش از متروی تهران نیز گفت: «آن استعفا آن زمان اینگونه بود که هیچگاه علنی گفته نشد و من هم علنی نفهمیدم ولی این احساس ایجاد شد که اگر من مدیرعامل مترو نباشم شاید دولت کمک کند. ولی نظرم آن زمان همین بود. آن زمان می‌گفتم مشکل اصلی آقای احمدی‌نژاد من نیستم، مشکل خود آقای قالیباف است. من همیشه به شوخی به آقای قالیباف می‌گفتم مشکل، من نیستم و مشکل اصلی خود شما هستید.»

به رهبری گفتم شما برای ما پدری کنید

محسن هاشمی افزود: «بعد از فوت ابوی نزد مقام معظم رهبری رسیده بودیم و من خدمت ایشان گفتم ما پدر از دست دادیم و برای ما پدری کنید و بچه‌ها هم قول می‌دهند شما را به عنوان پدر بپذیرند و حرف شما را گوش دهند. ایشان گفت اینجور که من می‌دانم اینها حرف پدر خود را هم گوش نمی‌دادند. البته به شوخی گفتند. اینکه بیایند و حرف مرا گوش بدهند یک مقدار سخت است ولی من گفتم من سعی می‌کنم این مسیر را ایجاد کنم که ایشان حرف شما را گوش بدهند.»

منتخب اول تهران در ارتباط با نظر آیت‌الله هاشمی در مورد دولت حسن روحانی نیز گفت: «ایشان همیشه می‌گفتند با این همه هجمه‌ای که به دولت می‌شود ایشان موفق است و ایشان را موفق می‌دانستند. البته ایشان می‌خواستند تهاجمی‌تر عمل کنند ولی معتدل عمل می‌کرد.»

وی در ادامه گفت: «درباره مسائل بعد از سال ٨٨ به نظر می‌آمد در نحوه مدیریت مسائل سیاسی کشور بحث‌هایی هست ولی هیچگاه اینها به دلخوری عمیق کشیده نشده است. ممکن است نظراتی را مطرح کردند که نه ایشان قبول کردند و نه طرف مقابل قبول کردند ولی به دلخوری نکشیده است.»

او در مورد ایراد آیت‌الله هاشمی نیز گفت: «ایشان دل‌رحمی بسیاری در زمان برخورد داشت. در مورد خودی‌ها و کسانی که اطرافشان بودند. مثلا من فکر می‌کردم اگر در مورد مسائلی که مطرح می‌شد برخورد قاطع‌تری داشتند مسائل بهتر حل می‌شد. البته ایشان همیشه می‌گفتند شما تجربه ندارید و نمی‌دانید چطور با این مسائل برخورد کنید. نتیجه برخورد من بهتر از برخورد تند شما خواهد بود. من همیشه این حس را داشتم که می‌شد برخورد شدیدتری کرد و نتیجه بهتری گرفت.»