سیاوش صحت عضو جامعه جراحان ایران در نشست خبری چهلمین کنگره جامعه جراحان ایران که قرار است از ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایش های رازی برگزار شود، افزود: در این دوره از کنگره به دلیل اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی و همچین تروما ناشی از حوادث ترافیکی دو علت مهم در مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود حیطه کار جراحان بیشتر در این دو حوزه است تلاش شده در این کنگره به همراه نوآوری‌ها و علوم مرتبط بیشتر بحث شود.

وی در واکنش به اعزام بیمار به خارج از کشور، گفت: سالهاست که وزارت بهداشت حتی یک بار تقاضا برای اعزام بیمار به خارج از کشور ندارد و موضوعات گفته شده نادرست بوده و فقط تبلیغاتی است. در واقع دولت دیگر هزینه‌های بیمار را برای اعزام به خارج از کشور نمی‌پردازد. متاسفانه به دلیل تبلیغاتی که می‌شود مردم بدون آنکه بدانند در مسیر اعزام قرار می‌گیرند.

عضو جامعه جراحان ایران ادامه داد: تعرفه‌های درمانی باید متناسب با تورم، وضعیت درمان و توانایی پزشکان باشد اگر اینگونه بود مشکلی پیش نمی‌آمد.

صحت اظهارداشت: متاسفانه دیه بر اساس تورم بالا می‌رود اما دستمزد پزشک و جراح که در معرض آن قرار دارد، افزایش نمی‌یابد.

وی گفت: در چهلمین کنگره جامعه جراحان ایران، ۴۷۵ سخنرانی علمی، ۸۷ میزگرد و ۵ کارگاه علمی برپا می‌شود و یک جراحی زنده نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

در ادامه این نشست خبری، کاظم عباسیون نایب رئیس جامعه جراحان ایران، گفت: زمانی که وسایل تشخیصی مدرن در کشور وجود نداشت امکان اعزام بیمار به خارج از کشور وجود داشت اما امروزه وسایل به روز تهیه شده و در اکثر مناطق بزرگ شهری این امکانات هست.

وی افزود: خطای پزشکی در همه جوامع رخ می‌دهد و هیچ عمل جراحی بدون عارضه نیست. تردیدی نیست که باید برای رزیدنت و جراحان تازه کار هزینه کنیم تا آموزش بهتری ببینند پس انجام جراحی رزیدنت‌ها امری طبیعی است و انسان جایز الخطاست.

عباسیون گفت: چرخش مالی بیمارستان‌های خصوصی در گرو دستمزد پزشکان است چون قیمت تخت روز متناسب نیست و متأسفانه درآمد پرستاران با افراد پشت میز نشین در بیمارستان‌های دولتی یکی دیده می‌شود در حالیکه خدمات ۲۴ ساعته آنها پس از جراحی دیده نمی‌شود و نگاه صحیح مالی وجود ندارد.

نایب رئیس جامعه جراحان کشور گفت: در رابطه با تعرفه جراحی در سال ۸۰ ارزش K ضریب ۳۴ تومان و در نهایت به ۳۸ تومان افزایش یافت اما اکنون با گذشت ۱۰ سال هنوز ثابت است و اگر با توجه به نرخ تورم بخواهد اعلام شود باید ۱۵۰ هزار تومان باشد.

وی گفت: وقتی تعرفه عادلانه نیست هرچه پزشک می‌گیرد حقش است. با برداشت‌های نامعقول از بیمه‌ها، صندوق‌های بیمه‌ای نمی‌توانند سر وقت پول جراحی بیماران را بدهند و میلیاردها تومان به بیمارستان‌های خصوصی بدهکارند.