در این نشست کامران نیکو سخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران یکی از مشکلات بیماران دیابتی را عدم ارائه آموزش‌های لازم به پزشکان عمومی و بیمه‌ها در این زمینه عنوان کرد و پرورش پزشکان دیابت شناس و حمایت بیمه‌ها از این آموزش را راه حل مناسبی برای آن دانست.

در ادامه، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، ضمن اشاره به برنامه عملی دیابت که بر اساس سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر طراحی شده است، اظهار کرد: ما در حال حاض راطلاعات استانی، ملی و فراملی خوبی در زمینه دیابت داریم. در زمینه آموزش نیز هنوز مشکلات زیادی داریم، ولی درعین حال دوره‌های آموزشی که برای پزشکان برگزارمی‌شود در حال گسترش است.

لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر شبکه‌ای تحقیقاتی در این زمینه فعالیت می‌کند که پژوهش‌های مکرر را ساماندهی خواهد کرد. همچنین ثبت آمار بیماران دیابتی نیز دنبال می‌شود؛ چرا که تا وقتی این اطلاعات ثبت نشود، دیابت قابل کنترل نیست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، در ادامه ضمن اشاره به وضعیت مناسب کنترل دیابت در روستاها در مقایسه با شهرها، نقش بهورزان را در این زمینه بسیار موثر توصیف کرد.

وی همچنین به اختصاص بخشی از فضای کلینیک‌های جامع به درمان دیابت با کمک معاونت درمان و تدوین برنامه آموزشی برای پرستاران در خصوص مراقبت‌ از بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت: این اقدامات می‌تواند از بار مشکلات مراکز درمانی بکاهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت دسترسی به خدمات درمانی در کشور را بسیار خوب خواند و از توصیه سازمان بهداشت جهانی به ایران در خصوص ارائه خدمات دیابت به 85 درصد مردم خبر داد.

وی با تاکید بر این که باید رشد دیابت در کشور را مهارکنیم، در عین حال وضعیت شیوع آن را خانمان برانداز خواند و اظهار کرد: قیمت کیت‌های تزریق انسولین مساله‌ای جدی در کشور است که تولید آن نیز بسیار ساده است. در این زمینه باید از اداره تجهیزات سازمان غذا و دارو کمک گرفت.

اثرگذاری بهورزان در شبکه بهداشت و درمان

 در ادامه این نشست علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به سیستم مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر که در حال حاضر در شبکه‌های بهداشت و درمان روستایی ارائه می‌شود، اظهار کرد: در این سیستم میزان اثرگذاری بهورزان از پزشکان بهتر است. به همین دلیل در شهرها به ازای هر دو تا 3000 نفر یک مراقب سلامت و یک کارشناس تغذیه قرار دادیم که تا به امروز این برنامه برای 24 میلیون نفر اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در سیستم بهداشت می‌توان خدمات باکیفیتی ارائه کرد، افزود: شناسایی افراد پرخطر در سطوح مختلف امسال مدنظر قرار داده شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این برنامه عملی شود.

ایران در آستانه سونامی دیابت قرار دارد

در ادامه این نشست، دکتر علیرضا استقامتی، متخصص غدد داخلی و متابولیسم با اشاره به سه مطالعه بزرگ کشوری در زمینه آمار شیوع دیابت، از افزایش 35 درصدی جمعیت افراد دیابتی طی هفت سال خبر داد و ایران را در آستانه سونامی این بیماری دانست.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل در کنترل دیابت، بیمار است و فاکتورهای متعددی به جز آن در این مساله نقش دارند. طبق برآوردها ما در حال حاضر 5.5 میلیون نفر بیمار پیش دیابتی داریم که باید ورود آنها به بیماری را کاهش دهیم.

استقامتی با تاکید بر اینکه موضوع سبک زندگی بیماران دیابتی مساله وزارت بهداشت نیست، آن را بر عهده خود مردم دانست که دولت فقط باید امکانات آن را فراهم کند.

این متخصص غدد و متابولیسم به هزینه بالای برخی تجهیزات لازم برای بیماران دیابتی نیز اشاره کرد و گفت: ما باید سازمان‌های اقتصادی را در این زمینه توجیه کنیم؛ چرا که این موضوع یک بحث ملی است و به پایش، رسانه و آموزش‌ مردم نیاز دارد.