سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در ادامه نشست «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها» در جمع منتخبان مجلس دهم، گفت: عملکرد رئیس‌جمهور دولت یازدهم در مورد سلامت نسبت به سایر رؤسای جمهور منحصر به فرد بوده است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های متعدد بر لزوم دستیابی ایران به جایگاه اول منطقه در زمینه سلامت تاکید شده بود، گفت: امید به زندگی در ۴۰ سال گذشته افزایش یافته و مردم ایران ۷۴ سال عمر می‌کنند اما رتبه ما در منطقه در خصوص امید به زندگی رتبه ۱۲ است.

وزیر بهداشت ادامه داد: رتبه ما در زمینه مرگ و میر نوزادان و مرگ و میر کودکان نیز در منطقه رتبه دوازدهم است.

وی با بیان اینکه شاخص تحصیلکرده‌های رشته پزشکی نیز در کشور ما پایین است، گفت: این شاخص در کشور ما بعد از کشورهایی مثل ترکیه، گرجستان و بحرین قرار دارد. در مورد پرستار نیز وضعیت مناسبی نداریم و برای هر هزار نفر در کشور ما ۱.۴ پرستار وجود دارد در حالی که در کشور ژاپن برای هر ۱۴ نفر، یک پرستار وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: در افغانستان به ازای هر هزار نفر، هشت تخت بیمارستان وجود دارد و در ایران به ازای هر هزار نفر، ۱.۸ تخت بیمارستان وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت: رتبه ایران از سهم سلامت از اعتبارات بودجه، رتبه ۱۵۳ است این در حالی است که دائماً در جامعه در مورد پولی که به سلامت داده شده، صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح تحول سلامت، مردم باید ۶۰ درصد هزینه‌های سلامت را از جیب پرداخت می‌کردند، گفت: امروز سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: ۷۰۰ نفر در سال به خاطر هزینه‌های ناشی از بیماری زیر خط فقر می‌روند.

وزیر بهداشت در تشریح علت عدم تحقق برنامه دولت در خصوص بودجه سلامت، گفت: آقای روحانی معتقدند یارانه نقدی به یارانه غیرنقدی تبدیل شده و به بخش تولید و سلامت اختصاص یابد.

عدم انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی و طولانی شدن مذاکرات باعث عدم تحقق بودجه سلامت شد

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت تابستان سال ۹۲ به این امید آغاز شد که بخشی از یارانه افراد غیرنیازمند به بخش تولید و سلامت اختصاص می‌یابد اما مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: بعد از آن، امید دولت به مذاکرات بود که مذاکرات نیز ۳۰ ماه طول کشید و علاوه بر آن قیمت نفت نیز کاهش یافت که این مشکلات، اجرای طرح تحول سلامت را با مشکلات جدی روبرو کرد.

وزیر بهداشت، عوارض و مالیات در کالاهای آسیب‌رسان را یکی از راهکارهای ایجاد درآمد پایدار برای وزارت بهداشت خواند و گفت: به عنوان مثال اگر بر سیگار مالیات بسته شود، ظرف پنج سال ۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به انتقاداتی که به عملکرد این وزارتخانه در زمینه بهداشت می‌شود، گفت: کاری که در این دولت در زمینه بهداشت انجام می‌شود، بی‌نظیر است. پیش از این ما فقط در روستاها خانه بهداشت داشتیم و به حاشیه شهرها بی‌توجهی می‌شد اما امروز در حاشیه شهرها نیز مراکز جامع خدمات سلامت تاسیس شده است.

وزیر بهداشت با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها، گفت: بیمه‌ها ۱۰ ماه است که بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند؛ وقتی بیمه پول نمی‌دهد، چرخ داروخانه نمی‌چرخد، به پزشک و پرستار هم پول نمی‌دهند بنابراین زیرمیزی رشد می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت مربوط به کل نظام است و مقام معظم رهبری نیز چندین بار بر اجرای این طرح تاکید کردند، گفت: اجرای این طرح برای نظام و دولت سرمایه اجتماعی ایجاد کرده است. در نظرسنجی‌های وزارت اطلاعات، بالاترین سطح رضایتمندی مردم از وزارت بهداشت بوده است.

وزیر بهداشت با انتقاد از تبلیغاتی که علیه جامعه پزشکی می‌شود، گفت: مرتب از رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها علیه جامعه پزشکی تبلیغ می‌شود و یکی از مسیرهایی که دنبال می‌شود، ایجاد شکاف اجتماعی میان اقشار مختلف اجتماعی است؛ مثلاً گفته می‌شود کل پول طرح تحول سلامت به جامعه پزشکان داده شده است.

وی تاکید کرد: دولت فقط ۴۸۰۰ میلیارد تومان به بخش سلامت کمک کرده است و بقیه را مردم از یک درصد محل مالیات بر ارزش افزوده، خودشان از جیبشان پرداخت کرده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی از منتخبان مجلس دهم خواست تا منابع وزارت بهداشت را پایدار کرده و تکلیف بیمه‌ها را روشن کنند.