گرایش افراد به مصرف داروهای گیاهی و فراورده های طبیعی در سال‌های اخیر رو به افزایش است. مهمترین علل استقبال مردم از داروهای گیاهی عوارض کمتر آن نسبت به داروهای شیمیایی است.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که داروهای گیاهی عارضه ندارند ولی باید گفت که هر چیزی اگر افراط در آن باشد عارضه دارد. متاسفانه امروزه مردم با گشتی در فضای مجازی و جست و جو در آن برخی از دستورات درمانی را بدون مشورت پزشک یا فرد آگاه انجام می‌دهند و خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند.

یکی از نسخه‌های جادویی! منسوب به جناب ابن‌سینا، که امروزه دست‌به‌دست می‌چرخد و خیلی‌ها را می‌فریبد، درحالی‌که احتمالا روح شیخ‌الرئیس هم از آن بی‌خبر است، ترکیب جادویی لیمو و سیر برای پاکسازی بدن و رفع پلاک‌های عروقی است.

نخست، بدانید که هر توصیه گیاهی، لزوماً برخاسته از طب ایرانی نیست و بسیاری از آموزه‌های فضای مجازی، مانند همین ترکیب، اگر درست باشند، مربوط به گیاه‌درمانی نوین‌اند و نه طب ایرانی.

ظاهراً ماجرای گسترش این توصیه ظاهراً طبیبانه در میان عموم مردم و حتی برخی پزشکان متخصص، از یک بروشور پزشکی - بهداشتی آلمانی شروع شده است که البته مستندات کافی علمی هم نداشته اما به جهاتی مورد توجه ویژه برخی افراد قرار گرفته است.

افرادی که با اصول و قواعد پژوهش‌های علمی به‌ویژه در دانش پزشکی آشنا هستند، می‌دانند که یک گزاره علمی باید چه مراحلی را طی کند و از چند خوان بگذرد و چه مستنداتی را فراهم و ارائه کند تا بتواند برای جامعه عمومی و علمی کشور و جهان مطرح شود و مورد پذیرش قرار گیرد که ظاهراً این فرمول خطرناک، چنین مراحلی را طی نکرده و همچنان مستندات علمی لازم را ندارد!

ناصر رضایی پور متخصص طب سنتی می‌گوید: از نگاه پزشکی پارسی، این ترکیب، به شدت «جالی»‌ یا پاک کننده عروق است و به این اعتبار می‌تواند در برداشتن لایه‌های رسوبی نامناسب و رفع پلاک‌های عروقی اثربخشی نسبی داشته باشد ولی با توجه به «شدت» عملش، می‌تواند هم‌زمان به لایه‌های سلولی طبیعی عروق هم آسیب برساند و موجب کندگی آنها شود که مشخص است در صورت تداوم مصرف می‌تواند چه عواقب وخیمی (از خون‌ریزی تا سکته و...) در پی داشته باشد!

یادتان باشد که خطای بزرگی است اگر گمان کنیم که «گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی عارضه ندارند»! گرچه درمان‌های طبیعی به خاطر نوع نگاهی که مکاتب طب مکمل به مفاهیم پایه‌ای بهداشت و درمان دارند، بسیار کم‌عارضه‌تر از درمان‌های شیمیایی نوین هستند، ولی اصلا نباید بدون عارضه تلقی شوند.

در آخر باید دوباره تذکر داد که داروهای سنتی نیز عوارض و تداخلات دارویی خاص خود را دارند و استفاده خودسرانه از این داروها باعث عوارض جانبی می‌شود و اساس درمان در طب سنتی تغییر غذاست. با اصلاح سبک زندگی،  بهتر است از خود درمانی‌ها بپرهیزیم.