به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران آکنه مشکلی پوستی بوده و زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو در اثر تجمع چربی و سلول پوستی مرده‌ای که در آن پر می‌شود و معمولاً آکنه در نواحی پوست صورت، گردن، قفسه سینه و شانه‌ها رخ می‌دهد که به صورت جوش سرسیاه و جوش سرسفید نمایان می‌شود.

 گردهمایی چربی‌ها و ایجاد محیط باکتریایی

هنگامی که بدن چربی بیشتر از حد نیاز ترشح کرده و سلول‌های مرده بیشتری به وجود می‌آید، هر دو این عوامل با هم در فولیکل مو جمع شده و محیطی باکتریایی به وجود می‌آورد. این تجمع می‌تواند باعث باد کردن دیواره فولیکول و به وجود آمدن جوش سرسفید و یا باز شدن آن و به وجود آمدن جوش سرسیاه شود.

 جوش در این سنین به کمین افراد می‌نشیند
در گذشته دید عموم افراد این بود که جوش‌ها فقط در دوران بلوغ روی صورت خودنمایی می‌کنند اما با پیشرفت علم پزشکی ثابت شده که بیماری‌هایی هم مانند آکنه هستند که می‌توانند سایر افراد را در سنین مختلف درگیر کنند.

فرهاد مستوفی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران بیان کرد: ایجاد آکنه یا جوش در هر سنی می‌تواند رخ دهد و ما می‌توانیم بگوییم آکنه از نوزاد 1 روزه تا فرد 90 ساله را می‌تواند درگیر کند.

وی افزود: اگرچه عوامل ژنتیکی به تنهایی علت موثری در ایجاد آکنه نیست ولی عوامل مختلف به نوعی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد عوامل ژنتیکی باشد.

 تیرهای تشدید کننده‌ای که مستقیماً به پوست شلیک می‌شود
در گفتگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران با فرهاد مستوفی متخصص تغذیه بیان شد: عواملی که می‌توانند باعث جوش زدن صورت و سایر نقاط بدن شوند، شامل: عوامل هورمونی که ترشح آن در دوران بلوغ در پسرها و دخترها افزایش می‌یابد که باعث افزایش چربی و در نتیجه بدتر شدن جوش‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: تا به حال ثابت نشده است که خوردن غذاهایی در ایجاد جوش نقش داشته باشد و این بستگی به خود فرد دارد که با خوردن چه خوراکی‌هایی جوش‌های صورتش بدتر خواهد شد.

مستوفی گفت: استفاده از لوازم آرایشی که چرب و روغنی هستند در تشدید آکنه نقش موثری دارند.

وی خاطرنشان کرد: بحث استرس که به جز جوش بقیه بیماری‌ها را هم تشدید می‌کند و البته می‌توان گفت افرادی که جوش صورت دارند، استرس می‌تواند آن را بدتر کند.

درمان خودسرانه را سرکوب کنید

هرچند راه قطعی برای پیشگیری از آکنه یا جوش زدن وجود ندارد اما با رعایت دستورات پزشک می‌توان میزان بازگشت‌پذیری جوش‌ها را کاهش داد.

پرویز طوسی متخصص پوست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: درمان جوش یا آکنه با کاهش چربی پوست، افزایش سرعت از بین بردن سلول‌های مرده یا درمان عفونت‌های باکتریایی کاهش التهاب و یا همه چهار عامل ذکر شده انجام می‌شود.

وی افزود: در اکثر درمان‌های تجویزی جوش صورت و سایر نقاط بدن، نتیجه مطلوبی در 4 تا 8 هفته اول مشاهده نمی‌شود و حتی قبل از شروع به بهبود، ممکن است پوست بدتر نیز شود.

طوسی ادامه داد: درمان‌های موضعی ساده، درمان‌های موضعی تجویزی، درمان‌های آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله مواردی است که در درمان جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم که جوش‌ها را تا حد امکان دستکاری نکنند زیرا ممکن است ضایعات التهاب پیدا کنند و چرکی شوند و در نهایت با کندن یا دستکاری آن‌ها ایجاد اسکار و جوشگاه در پوست به وجود آید.

از آن جایی که همیشه گفته شده است که پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است بیماران در همان مراحل اولیه ایجاد جوش به پزشک مراجعه کرده و از درمان خودسرانه اجتناب کنند.