،ماریا شاراپووا که چند سال در صدر تنیس بانوان جهان ایستاده بود در نشستی خبری از مثبت بودن تست دوپینگ خود در مسابقات استرالیا خبر داد. چه دارویی اما شاراپووا را گرفتار این ماجرا کرد؟ 

ماریا شاراپووا که چند سال در صدر تنیس بانوان جهان ایستاده بود در نشستی خبری از مثبت بودن تست دوپینگ خود در مسابقات استرالیا خبر داد. چه دارویی اما شاراپووا را گرفتار این ماجرا کرد؟ 
ماده ممنوعه ای که در نمونه آزمایش شاراپووا پیدا شده ملدنیوم است؛ دارویی که شاراپووا گفته است از ۱۰ سال پیش به تجویز پزشک از آن استفاده می‌کرده و به تازگی در فهرست داروهای ممنوعه قرار گرفته است. اما ملدنیوم چه دارویی است؟ 
 
ملدنیوم در درمان کم خونی موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی در زمانی که جریان خون به عضو خاصی کم است به ویژه آنژین و نارسایی قلبی که جریان خون در قلب کم می‌شود. این دارو همچنین در موارد حمله قلبی، نارسایی قلبی و گاهی حتی بعد از سکته‌های قلبی تجویز می‌شود. برای بهبود گردش خون در مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
چه دارویی تست دوپینگ شاراپووا را مثبت کرد؟

این دارو توسط شرکتی در جمهوری لتونی  تولید می‌شود و تنها در کشورهای حوزه بالتیک و روسیه  مورد استفاده گسترده است. به خاطر نداشتن تائیدیه FDA این دارو مجوز فروش در آمریکا را ندارد. آژانس جهانی ضد دوپینگ به تازگی اعلام کرده که ساز و کار اثر این دارو باعث بهبود عملکرد ورزشکاران شده و نوعی تقلب به حساب می‌آید. در واقع با افزایش گردش خون ملدنیوم باعث می‌شود تا بدن ورزشکار در مسابقات و تمرین‌ها عملکرد بهتری پیدا کند و اکسیژن بیشتری به عضلات برسد.