دکتر محمد آقاجانی در اختتامیه اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور درباره محورهای این اجلاس، گفت: اولین محور این اجلاس بحث ایمنی بیمار بود و بعد از آن به مساله رسانه و نوع تعامل حوزه درمان با رسانه‌ها و نحوه برنامه‌ریزی برای قبل از ایجاد بحران‌های رسانه‌ای در عین حال و بعد از آن بحث کردیم.

وی همچنین بحث درباره پروژه‌های 1100 گانه معاونت درمان، طرح عامل سوم و مطالبات وزارت بهداشت از تامین اجتماعی، سلامت نوروزی، بحث ناباروری، سکته‌های قلبی و مغزی و نحوه اجرای برنامه‌ها در این زمینه را از جمله مباحث مطرح شده در این اجلاس عنوان کرد و افزود: همچنین درباره وظایف جدید معاونت درمان از جمله پیوند و دندانپزشکی نیز بحث شد و درباره درمان سرطان و نحوه برنامه‌ریزی برای دسترسی بهتر مردم به خدمات درمان سرطان و نحوه تخلفات تعرفه‌ای نیز صحبت‌هایی انجام شد.

اقدام ویژه معاونت درمان در حوزه ناباروری در سال 95

آقاجانی با بیان اینکه در زمینه ناباروری در حال حاضر 24 مرکز داریم که از حیث تجهیزات مشکل دارند، گفت: در برخی از استان‌ها هیچ نوع مرکزی حتی خصوصی در زمینه درمان ناباروری نداریم. براین اساس طرحی آغاز شد که طبق آن، 24 مرکز موجود درمان ناباروری در طول سال آینده تجهیز و بازسازی می‌شوند. همچنین هفت مرکز سطح سه و 10 مرکز سطح دو نیز به مجموعه مراکز ناباروری اضافه می‌شود و تا پایان سال آینده می‌توانیم پوشش قابل قبولی در حوزه ناباروری در همه استان‌های کشور ایجاد کنیم.

به گفته آقاجانی، برای این کار 105 میلیارد تومان اعتبار در کشور توزیع شده است. بنابراین امیدواریم دانشگاه‌ها همت کنند تا در سال 95، سالی استثنایی برای حوزه ناباروری داشته باشیم.

تعیین نیازهای اورژانس در زمینه نیروی انسانی

وی با اشاره به آغاز طرحی در زمنیه نیروهای اورژانس و آی‌سی‌یو، گفت: به طور رسمی اعلام می‌کنیم که هر اورژانس و آی‌سی‌یو چند نیرو نیاز دارد که این کار به صورت مشترک با معاونت پرستاری انجام می‌گیرد.

ایجاد 2500 تخت آی‌سی‌یو طی دو سال

معاون درمان وزارت بهداشت به توسعه تخت‌های آی‌سی‌یو در کشور اشاره و اظهار کرد: قرار است طی امسال و سال آینده 2500 تخت آی‌سی‌یو به تخت‌های کشور اضافه شود، یعنی از 4000 کمبودی که در این زمینه داریم، تعداد 2500 تخت در این دولت تامین می‌شود. همچنین به موازات این کار، از دو ماه گذشته بحث اندیکاسیون ترخیص و بستری در آی‌سی‌یو را با همکاری انجمن آی‌سی‌یو کلید زدیم که قول دادند تا قبل از سال بتوانیم آن را ابلاغ کنیم. این اولین بار است که اندیکاسیون‌های علمی ورود به آی‌سی‌یو و خارج از آن تدوین می‌شوند.

آقاجانی درباره نیروهای تخصصی در مناطق محروم نیز گفت: در بازدیدی که از بوشهر از بندر دیلم داشتیم، مشخص شد که تا قبل از طرح تحول 3 نفر متخصص به صورت پاره‌وقت در آنجا خدمت‌رسانی می‌کردند. این در حالی است که اکنون 17 متخصص در 10 رشته در آنجا خدمت ارائه می‌کنند و 9 نفرشان تمام وقت جغرافیایی هستند.

وی با اشاره به طرح عامل سوم نیز گفت: در طرح عامل سوم که برای دریافت مطالبات از تامین اجتماعی با واسطه بانک رفاه بود، به نظر می‌آید برخی مشکلات از ماست و برخی مشکلات نیز از تامین اجتماعی است. بنابراین از دانشگاه‌ها خواستیم که مشکلات را تدوین کنند و به یک جمع‌بندی در زمینه اختلافات در طرح عامل سوم برسیم.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین به کارانه کارشناسان و مدیران حوزه ستادی معاونت درمان اشاره و اظهار کرد: این معاونت‌ها دچار بحران شده‌اند، چراکه کار سنگین و دریافتی کم است و این باعث شده که نیروها به سمت خروج از دانشگاه‌ها حرکت کنند. در این اجلاس مدلی برای کارانه حوزه معاونت درمان پیشنهاد شد که در صورت ابلاغ وزیر بهداشت آرامشی در معاونت درمان ایجاد می‌شود.