به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سیدحسن قاضی زاده هاشمی در مراسم روز پرستار اظهار داشت: بخشی از اعتراضات پرستاران این است که چرا اسم پرستار همیشه قبل از پزشک می آید ولی بنده معتقدم که برای درمان بیماران به دو بازوی پزشک و پرستار نیاز است و خدمات پرستاری مناسب می تواند در درمان بیمار تأثیر موثری داشته باشد. وی افزود: جامعه پرستاری مانند جامعه پزشکی که بخشی از نظام سلامت به حساب می آید هرگز مورد تکریم نگرفته است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در شغل پرستاری و پزشکی قبل از مدرک گرایی باید اخلاق و مهارت محوری مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید گزینش اخلاقی پرستاران و پزشکان سختگیرانه صورت پذیرد که وضعیت کنونی این طور نیست.

وی ادامه داد: باید تعارف را کنار بگذاریم وقتی همه ما وقتی خسته می شویم کج خلقی نیز به سراغمان می آید و این درحالی است که آدم بیمار از خودش نیز خسته است و همراه کم تحمل بیمار نیز یک شکنیجه به حساب می آید و در این شرایط است که یک پرستار مهربان می تواند التیام بخش باشد بنابراین شما پرستاران تلاش کنید زبان زد همان روحیه فرشته گونه در ذهن ایرانیان باقی بمانید.

هاشمی بیان داشت: مدت هاست که بسیاری از شغل ها تخصصی شده است کار پرستارها نیز به سمت تخصصی شدن پیش رفته است البته نباید این مانند سایر صنوف به مدرک گرایی خلاصه شود ولی چون شغل درمان سخت است بنابراین باید مهارت ها افزایش یابد، یک شبه نیز این مهارت ها ارتقا نیمی یابد بلکه باید پا به پای بیمار پیش رفت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در جامعه ما استرس ها بسیار زیاد است و شاهد رفتارهای ناهنجاری هستیم که ریشه در مشکلات روانی و گرفتاری های مردم است که بخشی از آن مربوط به زندگی صنعتی و بخش دیگر به آلودگی هوا و صوتی است که اثرات منفی بر روی افراد از جمله مراجعه کنندگان به بیمارستان ها می گذارد.

وی ادامه داد: مصلما این افراد وقتی بیمار نیز می شوند کم حوصله تر خواهند بود و زامنی که به بیمارستان ها و درمان گاه مراجعه می کنند کار پرستاران سخت تر می شود ولی باید توجه داشته که در نظام سلامت حرف همیشه با ارباب رجوع است و باید پرستاران شرایط بیماران را درک کنند بنابراین اگر در مسیر راه با مشکلی یا تصادفی مواجه شدید در رختکن همه مشکلات را فراموش کنید. زیرا به همین دلیل هم شغل شما نیز زینت گونه است و حضرت زینب (س) نه به خاطر حجاب و عصمت معصومیتش زینب شد بلکه به خاطر صبرش این لقب را به وی عطا کردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شما پرستاران تنها صنفی نیستید که مشکل دارید بلکه بسیاری از قشرها نیز دچار مشکل هستند، گفت: دولت حدود ۷ ماه از فعالیتش می گذرد و سعی کرده است در همه زمینه ها آرامش را فراهم کند.

هاشمی ادامه داد: در بعد خارجی سعی بر تعامل با عزت و مهربانی با همسایگان است و در بعد داخلی نیز کشور باید از رکود درآید و شغل ایجاد شود زیرا مهمترین مصیبت کشور بیکاری است شما نیز با صبوری ما را دعا کنید تا دکتر روحانی بتواند به همه اهدافش نائل شود همانطور که تاکنون ۱۲ درصد تورم را کاهش یافته است و هدف دولت معیشت مردم است.

وی اظهار داشت: در برخی مشاغل مانند پرستاری به دلیل ماهیتی که دارند نمی توان دو دوتا چهارتا کرد ماهیت شغل شما پرستاران مراقبت و بهبود بخشیدن به بیماران در یک فرآیند سخت است در بسیاری از موارد صبوری به خرج دهید و شغلتان را براساس دستمزد حساب نکنید و برای ارتقای حرفه ای خدماتتان تلاش کنید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در مدت کوتاه فعالیت مسئولان جدید معاونت وزارت بهداشت کارهای خوبی صورت پذیرفته است خاطرنشان کرد: بنده هم سعی می کنم نهایت تلاش خودم را برای گفتگوهای بیشتر با جامعه پرستاری داشته باشم و شما پرستاران نیز اجازه ندهید سختی کار بر تلاش شما سایه بیافکند.