به گزارش پارس به نقل از تسنیم، تور مطبوعاتی «جایکا» در روز دوم با بازدید از پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در حالی آغاز به کار کرد که طبق برنامه در ابتدا دکتر "اکودا" معاون مشاور ارشد این پروژه طی کنفرانسی به سابقه و تاریخچه حضور جایکا در این پروژه پرداخت.

به گفته وی همکاری دولت ژاپن در این پروژه از سال 2003-2005 و در قالب "مطالعات طرح جامع" آغاز شده است. این مطالعات شامل طرح مدیریت اکولوژیک تالاب، طرح آموزش های زیست محیطی، طرح ایجاد سیستم مدیریت نهایی و مدیریت پسماند جامد بود که بعد از آن و در سال 2007 فاز اول پروژه که شامل منطقه بندی، حفاظت از حیات وحش، آموزش زیست محیطی و ایجاد کمیته مدیریت تالاب انزلی اجرایی شد و تا 2012 ادامه پیدا کرد.

وی افزود: طبق برآوردی که در سال 2005 انجام گرفته، اجرایی کردن پروژه حفاظت از تالاب انزلی بالغ بر 4.6 تریلیون ریال هزینه در بر خواهد داشت.

"ایتارو اکودا" درباره اینکه دولت تدبیر و امید در این رابطه کارویژه خاصی نسبت به همتای قبلی خود انجام داده است گفت: روندی که دولت فعلی در این رابطه در پیش گرفته در واقع ادامه روندی است که از قبل آغاز شده است.

"اکودا" در رابطه با اینکه آیا دولت ژاپن قرار است وارد فاز اجرایی و سخت افزاری پروژه تالاب انزلی بشود گفت: ظرفیت‌های اجرایی و سخت افزاری بسیاری در این رابطه وجود دارد که در قالب طرح و ایده به مسئولان ایرانی ارائه داده ایم اما اینکه دولت ژاپن بخواهد وارد فاز اجرایی و سخت‌افزاری بشود بسته به درخواست ایران و مطالعه روی این درخواست خواهد بود.

این کارشناس ارشد محیط زیست درباره اینکه در دولت قبل به واسطه تحریم‌ها مشکلی در روند اجرایی شدن پروژه به وجود آمده یا نه و آیا درخواستی داشته‌اند که از سوی طرف ایرانی به دلیل تحریم‌ها رد شده باشد گفت : از آنجایی که ماهیت فعالیت ما در این پروژه مطالعاتی و مدیریتی بوده، تحریم‌ها تاثیر چندانی در کاری که ما انجام می‌دادیم نگذاشته و مسئولان محیط زیست تمام درخواست های ما را تامین کرده اند. پروژه فعلی ما که در واقع فاز دوم پروژه است شامل کارهای پایلوت همچون اجرایی کردن سیستم دفع رسوب و گیاهانی که در رسوب زدایی مفید هستند خواهد بود.

"محمدپور" رئیس سازمان محیط زیست استان گیلان که در این بازید حضور داشت در صحبت‌های ابتدای جلسه خود گفت: از جایکا انتظار داریم وارد روند اجرایی این پروژه نیز بشود.