به گزارش پارس به نقل از فارس، منصور ریاحی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با حضور در برنامۀ «چالش» رادیو اقتصاد با موضوع «ضرورت حفظ کارت سوخت» گفت: سیاست دولت، حفظ سامانۀ هوشمند سوخت است.

ریاحی در ابتدا با تاکید بر اینکه دولت به تمامی اهداف مورد نظر خود از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین رسید گفت: ما در معماری کارت سوخت 3 هدف عمده را دنبال می‌کردیم: اول جلوگیری از رشد مصرف بنزین؛ دوم اصلاح نظام قیمت‌گذاری سوخت و سوم جلوگیری از قاچاق بنزین.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با اصلاح نظام قیمت‌گذاری سوخت گفت: چون دولت یارانۀ سنگینی بر روی مصرف بنزین پرداخت می‌کرد، قیمت پایین بنزین سبب هدررفت بیش از اندازۀ آن بود. با اجرای این طرح موفق شدیم از طریق قیمت‌گذاری انتقالی در طول 8 سال بدون وارد شدن فشار بر مردم، بنزین 100 تومانی را به 1000 تومان برسانیم و یارانۀ پرداختی دولت را کاهش دهیم. این قیمت‌گذاری انتقالی مانع جهش قیمت و تغییر ناگهانی آن شد.

ریاحی افزود: گرچه قیمت فروش داخلی بنزین در حالت کنونی با قیمت واردات آن در خلیج فارس تقریباً بالانس است اما با توجه به هزینه‌های حمل و توزیع سوخت، همچنان بنزین «یارانه» دارد.

ریاحی در ادامه به نقش اساسی سامانۀ سوخت در صیانت از کشور در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: سامانۀ هوشمند سوخت ضریب امنیت کشور را بالا برد. به یاد دارید که حتی در سال 84 با تحریم واردات بنزین، می‌خواستند دولت را ساقط کنند که با اجرای طرح سهمیه بندی و کنترل مصرف، خطر رفع شد. ما پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی همواره بیش از 7.8% رشد مصرف داشتیم اما رشد مصرف بنزین الان بیشتر از 2.4% نیست.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به شبهۀ رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت مبنی بر توقف صدور کارت سوخت گفت: ما همچنان کارت سوخت المثنی و نوشماره صادر می‌کنیم و این روند به هیچ وجه متوقف نشده است.

براساس این گزارش، مطابق با آمارهای اعلام شده توسط مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پس از پایان مهلت استفاده از سهمیه‌های 700 تومانی در آبان‌ماه سال جاری، بیش از 90% تراکنش‌های سوخت از طریق کارت جایگاه‌ها صورت می‌گیرد و کارت‌های سوخت شخصی بلااستفاده شده است.

این موضوع سبب شده است اطلاعات ارزشمندی که از حجم تردد و میزان مصرف سوخت انواع خودروها در سال‌های 86 تا 94 به دست آمد و دائماً در حال به‌روز شدن بود به‌تدریج از بین برود.

گرچه دولت هنوز اقدام عملی مشخصی برای افزایش انگیزۀ مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی انجام نداده است اما با توجه به قاطعیت دولت در حفظ کارت سوخت لازم است هر چه سریع‌تر تصمیمات اجرایی مناسبی در راستای افزایش انگیزۀ مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی گرفته شود.

بنا بر پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق و طرح‌های کارشناسان می‌توان با «اخذ عوارض 10 هزار تومانی» و «تعیین نرخ اضطراری» برای کسانی که با  کارت سوخت جایگاه‌ها بنزین می‌زنند، سامانۀ هوشمند سوخت را از خطر نابودی نجات داد.