به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما کارشناسان ایرانی و آمریکایی در ایالت کالیفرنیای آمریکا برای نجات دریاچه ارومیه نشست مشترکی برگزار کردند.
برای احیای دریاچه ارومیه با توجه به تجربیات بین المللی همایشی در برلین (1آذر 1392) با شرکت رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو و برخی از اعضای «گروه کار نجات دریاچه ارومیه» برگزار شد.
اکنون پس از گذشت حدود دو سال از این همایش متخصصین ایرانی از دانشگاه‌های تهران، تبریز و ارومیه به آمریکا سفر کردند تا با وضعیت دریاچه‌های این کشور در ایالت‌های کالیفرنیا، نوادا و یوتا که شباهت زیادی به دریاچه ارومیه دارند، آشنا شوند.
روز یکشنبه (2 تیر/ 23ژوئن) کارشناسان ایرانی و آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا در ارواین (University of California, Irvine) گردهم آمدند تا درباره احیای دریاچه ارومیه و تجربیات محققین آمریکایی هم فکری و رایزنی کنند.
دکتر داود رضا عرب سخنگوی «ستاد احیای دریاچه ارومیه» و یکی از شرکت‌کنندگان در نشست دانشگاه ارواین کالیفرنیا به دویچه وله می‌گوید: «در آمریکا دریاچه گریت سالت لیک را داریم که شبیه دریاچه ارومیه است. دریاچه‌های دیگر آمریکا هم همان مشکلات دریاچه ارومیه را به نوعی دارند. این دریاچه‌ها چند سالی است که خشک شدند و مشکلاتی داشتند، بنابراین می‌توان درس‌های آموختنی را از آنها گرفت و تجارب کارشناسان آنها را انتقال داد. در نشست روزهای یکشنبه و دوشنبه (2 و 3 تیر) در مورد مسائل مختلفی چون استفاده از نمک، احیای اکولوژیکی و پارتیشن بندی با همکاران آمریکایی بحث کردیم. ما با مسائل و مشکلاتی آشنا می‌شویم که آنها پیشتر از ما داشتند و تجربه کسب کردند. ما قصد داریم این تجربیات را در شرایط ایران بکار ببریم و آنچه را که طرح و اجرا شده ببینیم.»
پرفسور سروش سروشیان، رئیس مرکز هیدرو متئورولوژی و سنجش از دور دانشگاه کالیفرنیا در ارواین و بانی نشست متخصصین آمریکایی و ایرانی، به دویچه وله می‌گوید: «مشکلات زیست محیطی دریاچه ارومیه در آکادمی علمی آمریکا همیشه مطرح بوده است و وزارت امور خارجه آمریکا بر اساس برنامه people to people کمک کرد که تعدادی از کارشناسان ایرانی چون دکتر عرب، دکتر چاوشیان، خانم راضیه لاک و برخی دیگر از متخصصین به آمریکا بیایند. ما قصد داریم تجربه جمع آوری شده در غرب آمریکا در ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا را به همکاران ایرانی خود انتقال دهیم و تبادل نظر بکنیم تا دوستان با تجربیات آمریکایی‌ها آشنا شوند. همکاران ما در ایران مثلا از نزدیک ببینند که چه کارهایی در آمریکا برای حل مشکل پخش شن و یا نمک انجام شده است.»
دکتر بیژن کوشان زمین‌شناس و کارشناس محیط زیست که از آلمان در نشست دانشگاه ارواین شرکت کرده، به دویچه وله میگوید: «دریاچه‌های سالت لیک (نمکی) در یوتا و اونس در کالیفرنیا شرایطی شبیه دریاچه ارومیه دارند. وضعیت دریاچه اونس حتی بیشتر شبیه دریاچه ارومیه است. آب دریاچه اونس را انتقال می‌دهند به شهر لس‌آنجلس و دولت 2 میلیارد دلار در آنجا سرمایه گذاری کرده تا از این آب بتواند استفاده کند. 4 کارخانه نمک تاسیس کردند تا املاح را به صورت اقتصادی بهره‌برداری کنند. »
به رغم خوشبینی‌هایی که در خارج از کشور برای احیا و نجات دریاچه ارومیه وجود دارد، در داخل کشور وضعیت به گونه‌ای دیگر است و انتقاد از عملکرد دولت بیشتر می‌شود. منتقدین می‌گویند اقدام دولت روحانی بیشتر ماهیتی نمادین داشته و در ظرف دو سال گذشته عملا تحول چشمگیری برای احیای دریاچه ارومیه اتفاق نیفتاده است.
ایوب ایرانی فام، معاون جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، به ایرنا گفته است هنوز هم بیش از 40 هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد.