به گزارش پارس به نقل از ایسنا، احمد قاسم پورگلی اظهار کرد: بیماری‌های قلبی مادرزادی از مهم‌ترین بیماری‌های دوران جنینی است که منجر به تولد نوزاد با نقایص قلبی یا سقط‌ جنین یا حتی مرده‌زایی می‌شود.

وی افزود: سابقه فامیلی بیماری قلبی مادرزادی در فامیل درجه‌ یک جنین، احتمال بروز آن را در جنین از 0.8 درصد به 2 تا 6 درصد افزایش می‌دهد.

پورگلی تصریح کرد: در صورت ابتلای مادر به دیابت به ویژه دیابت قبل از حاملگی، احتمال بروز نقایص قلبی در جنین، سه تا شش برابر مادران غیردیابتی و در برخی موارد به 20 برابر آن‌ها می‌رسد.

این فوق تخصص قلب کودکان اضافه کرد: مصرف داروهای خاص توسط مادر به ویژه در سه‌ ماهه‌ اول حاملگی، مانند داروی ضد آکنه، داروهای ضد تشنج و لیتیوم، بعضی سموم و عوامل محیطی و همچنین بیماری‌های تب‌دار مادر مانند سرخجه و بیماری‌های مشابه آنفلوانزا دیگر عواملی هستند که خطر ابتلای جنین به بیماری‌های قلبی مادرزادی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه علت ایجاد نقایص قلبی مادرزادی، مولتی فاکتوریال است، گفت: داشتن علم و آگاهی درباره این عوامل و راه‌های پیشگیری از آن‌ها مهم است، زیرا پیشگیری از نقایص قلبی، عاملی بالقوه و مهم برای کاهش مرگ شیرخواران است.

پورگلی با تاکید بر اینکه پیشگیری، بهتر از درمان است راه‌های پیشگیری را دریافت مولتی‌ویتامین و فولیک اسید توسط مادر، اصلاح عادات و روش زندگی و رسیدن به وزن مناسب، داشتن تحرک و تغذیه مناسب، توجه به بهره‌مند شدن از مراقبت‌های قبل و بعد از حاملگی، شناسایی بیماری‌های مزمن مادر مثل دیابت و صرع و مداخله به‌موقع و متناسب، شناسایی داروهای مصرفی مادر مثل ضد تشنج و دوری از تماس نزدیک با افراد بیمار به ویژه بیمار تب‌دار دانست.