به گزارش پارس به نقل از فارس زهرا ابراهیمی گفت: در تحقیقات جدید به این نتیجه رسیده‌‌ایم که علاوه بر مصرف و استعمال دخانیات و تأثیرات مستقیمی که در مصرف‌کننده وجود دارد، تأثیرات غیر مستقیمی نیز استعمال دخانیات خواهد داشت.

وی ادامه داد: دود دست دوم به دودی گفته می‌شود که افراد غیرسیگاری به دلیل قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف تنباکوی دیگران که از استعمال سیگار، پیپ و قلیان به وجود می‌آید، استنشاق می‌کنند.

ابراهیمی گفت: دود دست دوم دارای 250 نوع ماده شیمیایی سمی است که بیش از 50 نوع آن می‌تواند باعث سرطان شود.

وی ادامه داد: سرطان‌هایی مثل ریه، سینوس بینی، سینه و دهانه رحم از جمله سرطان‌هایی است که به وسیله استنشاق غیرمستقیم دود سیگار به وجود می‌آید.

این کارشناس مبارزه با دخانیات گفت: افرادی که در معرض دود دوم هستند حدود 20 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و 20 درصد احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مثل ریه را دارند. همچنین این دود خطر سکته‌های قلبی را هم افزایش می‌دهد و حتی باعث سقط جنین و مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود.

وی تأکید کرد: افزایش بیماری‌های تنفسی مثل آسم و تنگی نفس در کودکانی که اطرافیان‌شان سیگار و قلیان می‌کشند بیشتر است حتی عفونت‌های شدید تنفسی و بیماری‌های گوش و حلق و بینی در این کودکان بیشتر دیده شده است.

وی افزود: نیکوتین موجود در سیگار و قلیان باعث افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و قند خون می‌شود و به دلیل اینکه دوپامین آزاد می‌کند باعث تسکین درد و احساس لذت در مصرف‌کنندگان می‌شود در حالی که عوارض ناشی از آن بسیار خطرناک‌تر است.