به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حسین آخانی - استاد دانشگاه تهران و فعال محیط ‌زیست در مراسم «گلریزان محیط‌ زیستی» به یاد محمد علی اینانلو - با توصیف خصایص اخلاقی مرحوم «محمدعلی اینانلو» درباره محیط‌بانان در بند اظهار داشت: این حادثه چه از سر تقدیر و چه از سر تقصیر، رخ داده است. در این 7 سال خیلی‌ها از جمله محمدعلی اینانلو تلاش کردند تا این ماجرا پایانی خوش داشته باشد. از نظر ما محیط ‌زیستی‌ها، کشته شدن هر انسانی، چه محیط‌بان چه شکارچی دردآور است، به خصوص اگر آنها از کسانی باشند که با ما بیشترین قرابت فکری را دارند. اکنون این عزیزان جانشان در خطر است و اگر ما بتوانیم آنها را نجات دهیم، نه‌تنها کار انسانی بوده بلکه مهم‌تر از آن نتیجه‌اش برای محیط‌ زیست ایران است.

سه خبر بد محیط زیستی

وی عنوان کرد: در چند روز پیش خبرهای ناگواری مبنی بر تصویب قانون واگذاری زمین‌های شیب‌دار شنیده شده است. تصویب قانون دیگری هم خبر از واگذاری زمین‌ها به کسانی که محیط‌ زیست را تصاحب کرده‌اند، می‌دهد. از همه بدتر، تصمیمی است که برای انتقال آب دریاچه خزر به سمنان گرفته شده است. قوانینی که چند‌سال پیش برای مجوزدار کردن چاه‌های غیرمجاز صادر شد خسارت بسیار زیادی به منابع آبی کشور وارد کرد. واگذاری آشوراده و اقداماتی از این دست باعث از بین رفتن محیط‌ زیست ایران شده است. متاسفانه سه، چهار دهه است که یک تفکر بیمارگونه در جامعه ما حاکم شده و این تفکر بیمارگونه همه چیز را فقط از نگاه بتن می‌بیند. مسأله نگاه صرف بتنی برای ایجاد رفاه، خودش باعث نابودی زندگی می‌شود.

استاد دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران درباره اقدامات غرب بعد از رنسانس که موجب نابودی محیط‌ زیست شده بود، نیز اشاره کرد و گفت: بعد از رنسانس غرب کارهایی انجام داد که موجب تخریب محیط‌ زیست می‌شد، اما اکنون به جایی رسیده که وزیر دادگستری فرانسه بعد از استعفا با دوچرخه به خانه برمی‌گردد. در سوئد خیلی از وزرا با دوچرخه به خانه می‌روند. رئیس یکی از بزرگترین موسسات پژوهشی در شهر «بن»، روزانه 11 کیلومتر دوچرخه سواری کرده و به محل کار خود می‌رود. ما و دولت، خود باید ناجی محیط‌ زیست باشیم.

آخانی در ادامه عنوان کرد: این اتفاق در غرب هم افتاد و از اوایل قرن بیستم به بعد هسته‌هایی شکل گرفت که به جنبش‌های بزرگ محیط زیستی انجامید تا جایی که سیاستمداران غربی به این نتیجه رسیدند که اگر محیط‌ زیست را حفظ نکنند، قدرتشان به خطر می‌افتد. از این نمونه می‌توان به قطار حامل زباله‌های هسته‌ای که قرار بود از آلمان به فرانسه حرکت کند، اشاره کرد. انبار زباله‌های هسته‌ای در عمق چند کیلومتری سطح زمین، در فرانسه قرار دارد. هنگام حرکت قطار، طرفداران محیط‌ زیست تمام مسیر قطار را بستند و به آن اجازه حرکت ندادند. کار به جایی رسید که حزب محافظه کار Cdu‌ بپذیرد، درِ تمام نیروگاه‌های هسته را به مدت 20 سال ببندد. این درحالی رخ داد که حزب نام‌برده، جزو احزابی بود که تا قبل از این ماجرا شاید بیشتر در مقابل محیط ‌زیست قرار داشت.

وی در ادامه درباره حفظ محیط ‌زیست ایران گفت: امروز را هم من نقطه عطفی تاریخی برای ایران می‌بینم که این هسته‌ها در ایران هم دارد شکل می‌گیرد. مسیر حفظ محیط‌ زیست ایران جز مشارکت مردمی راه دیگری ندارد و نباید به دنبال گرفتن پول از سازمان محیط‌ زیست باشیم. در دنیا هم کمک‌های مردمی رواج دارد، به‌طوری‌که دو تا از مهم‌ترین سازمان‌های محیط زیست از جمله WWF ، 56 درصد از بودجه 4،289‌ میلیون دلاری سالیانه‌اش توسط کمک‌های مردمی تامین می‌شود. مهم‌تر از آن سازمان greenpeace است که خیلی جاها جلوی سرمایه‌داری و آزمایش‌های هسته‌ای را گرفته و طبق اساسنامه آن حتی یک دلار از بودجه 400 میلیون دلاری خود را از دولت و احزاب سیاسی دریافت نمی‌کند.

آخانی همچنین گنجه پشتیبان زیست‌بوم را نطفه‌ای دانست که با آزادسازی محیط‌بانان شکل گرفته و با حمایت خیرین می‌تواند ادامه پیدا کند و به وسیله آن در آینده می‌توان جلوی تخریب محیط‌ زیست را گرفت و از آن برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی استفاده کرد، ادامه داد: مهتقدم نجات محیط زیست ایران فقط از مسیر مردم صورت می‌پذیرد و امیدی به دولت‌ها برای نجات محیط زیست نیست و نباید دست گدای به طرف کسانی چون ابتکار - رئیس سازمان محیط زیست دراز کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در ارائه وام برای نجات صنعت خودرو سازی عنوان کرد: این در حالی است که روزانه ده‌ها نفر به دلیل آلودگی هوا می‌میرند، و این جدا از آسیب‌های غیر مستقیم است که وارد می‌شود و واقعاً باید این سئوال را کرد که ما در چند جبهه باید بجنگیم، زیرا کارگزاران اقتصادی دولت را نیز در دست دارند و آنها نیز با محیط زیست می‌جنگند.

این استاد دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران و فعال محیط ‌زیست در نهایت ضمن اهدای تعدادی از کتاب‌هایش به گنجه پشتیبان زیست‌بوم و فروششان برای کمک مالی به محیط‌بانان "دنا"، اقدام کرد.

گلریزان محیط‌بانان "دنا" به یاد مرد طبیعت

 به مناسبت گرامیداشت مرحوم "محمدعلی اینانلو" - مرد طبیعت ایران مراسم گلریزانی با عنوان گلریزان محیط زیستی جهت کمک مالی برای آزادسازی محیط‌بانان "دنا" از زندان و حکم قصاص صورت پذیرفت.

بر این اساس طی این گلریزان که به نوعی سومین گلریزان برای این دو محیط‌بان "دنا" بود مبلغی بیش از 200 میلیون تومان جمع‌آوری شد و این در حالی است که بر اساس گفته متولیان این گلریزان طی 2 گلریزان دیگر در شهرهای اصفهان و آمل تاکنون مبلغ 500 میلیون تومان برای آزادسازی این محیط‌بانان جمع‌آوری شده است که با رقم گلریزان تهران این مبلغ به بیش از 700 میلیون تومان رسیده است، کما این که دو خانواده‌ مقتول برای بخشش قصاص این دو محیط‌بان مبلغ 2 میلیارد تومان تقاضا کرده‌اند.

در مراسم گلریزان محیط زیستی جهت کمک مالی برای آزادسازی محیط‌بانان "دنا" از زندان که در راستای گرامیداشت یاد "محمدعلی اینانلو" نیز برگزار شده بود آرش اینانلو فرزند ارشد مرحوم اینانلو نیز به دعوت انجمن کوهنوردان ایران و دیده‌بان کوهستان حضور به عمل آورده بود.