به گزارش پارس به نقل از آنا، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که بیماری زیکا به شکل «انفجاری» گسترش می‌یابد. از این رو، شایسته است وزارت بهداشت در مورد احتمال ورود این ویروس از طریق مسافران، به ویژه تماشاگران و ورزشکاران المپیک تابستان آینده در برزیل و انتقال نوع بومی احتمالی آن با توجه به گونه‌های پشه موجود مطالعاتی انجام دهد.

سازمان بهداشت جهانی یک کمیته اضطراری برای بحث در مورد گسترش ویروس زیکا، بیماری‌ای که از طریق نیش پشه منتقل می‌شود و می‌تواند به تولد هزاران کودک معلول ذهنی و جسمی منجر شود، تشکیل داده است.

مدیرکل کمیته اضطراری تشکیل شده در مورد شیوع ویروس زیکا زنگ خطر را به صدا درآورد و گفت این ویروس که موارد آن اکنون در 23 کشور قاره آمریکا شناسایی شده است، به شکل «انفجاری» گسترش پیدا خواهد کرد.

چند ماه دیگر المپیک ورزشی سال 2016 در کشور برزیل برگزار می‌شود. در کشور برزیل از ماه سپتامبر (شهریور) تاکنون 400 مورد تولد نوزادان با میکروسفالی ناشی از ویروس زیکا که حاکی از افزایش چندین برابری نسبت به موارد ناشی از جهش‌های ‌ژنتیک سال‌های گذشته بوده، گزارش شده است
 
 

به گزارش گاردین، مارگارت چان در یک نشست ویژه در ژنو اعلام کرد: «سال گذشته این بیماری در آمریکا تشخیص داده شد، و اکنون در حال گسترش است.

وی در مورد این ویروس که اکنون در 23 کشور در آمریکا تشخیص داده است، «نگرانی عمیق» خود را ابراز کرد.

بنا بر این گزارش، یک دانشمند سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که بیماری زیکا تا سال آینده در آمریکا 3 تا 4 میلیون نفر را مبتلا کند.

شیوع ویروس باعث شده است تا دولت ها در سراسر جهان به زنان باردار توصیه کنند سفر به مناطقی را که وجود بیماری در آنها تشخیص داده شده است، به تأخیر بیندازند یا در صورت احتمال ابتلا برای مدتی طولانی باردار نشوند. هیچ واکسن یا درمانی برای زیکا پیدا نشده است. این ویروس با ناهنجاری میکروسفالی، یک نوع بیماری جدی مادرزادی که سبب تولد کودکان دارای جمجمه بیش از حد کوچک و معلول جسمی و ذهنی می شود، مرتبط است و در تعدادی از افراد بزرگسال نیز مشکلات عصبی ایجاد کرده است.

مارگارت چان در نشست ویژه در ژنو گفت: «سطح خطر بسیار بالاست. ورود ویروس با افزایش شدید تولد نوزادان با سرهایی که به شکلی غیرعادی کوچک است، همراه بوده است. »

خانم چان چهار دلیل برای به صدا درآردن «زنگ خطر» برشمرد: «اول، ارتباط احتمالی بیماری با ناهنجاری‌های تولد و سندرم های عصبی. دوم، احتمال بالقوه گسترش بیشتر بین‌المللی با توجه به توزیع جغرافیایی گسترده پشه ناقل. سوم، عدم مصونیت جمعیت در مناطقی که این بیماری در آنها پیدا شده است. چهارم، وجود نداشتن واکسن. »

وی همچنین در مورد احتمال ورود این پشه به مناطق دیگر به علت الگوهای تغییرات آب و هوایی و پدیده ال نینو در سال جاری سخن گفت و اعلام کرد: «به همه این دلایل، تصمیم گرفته‌ایم یک کمیته اضطراری برای وضع مقررات بهداشتی بین المللی تشکیل دهیم.»

این در حالی است که چند ماه دیگر المپیک ورزشی سال 2016 در کشور برزیل برگزار می‌شود. در برزیل از ماه سپتامبر (شهریور) تاکنون 400 مورد تولد نوزادان با میکروسفالی ناشی از ویروس زیکا که حاکی از افزایش چندین برابری نسبت به موارد ناشی از جهش‌های ‌ژنتیک سال‌های گذشته بوده، گزارش شده است. مقامات برزیلی برآورد کرده‌اند که این موارد تا یک میلیون نفر افزایش پیدا کند.

 

شیوع زیکا و موارد میکروسفالی دربخش‌های فقیر و توسعه نیافته شمال شرق این کشور متمرکز بوده است، اما جنوب شرق برزیل که سائوپولو و ریودو ژانیرو در آن قرار دارند و از لحاظ تأثیر در درجه دوم قرار گرفته‌اند، از حساسیت بالایی برخوردارند. بازی های المپیک قرار است تابستان امسال در ریو دو ژانیرو برگزار شود و به همین علت میلیون‌ها ورزشکار، گردشگر و تماشاگر مسابقات ورزشی از سراسر جهان به آن منطقه سفر خواهند کرد.

با توجه به خطر بالقوه شیوع این بیماری در مناطق گرمسیر که در آنها انواع خاصی از پشه وجود دارد، شایسته است وزارت بهداشت کشورمان با کمک گرفتن از کارشناسان زیست‌شناس، بوم‌شناس و اپیدمیولوژیست درباره احتمال ورود این ویروس از طریق مسافران المپیک در تابستان و به‌طورکلی مسافران قاره آمریکا و احتمال بومی شدن یا جهش این بیماری و انتقال آن از طریق گونه‌های جانوری موجود در داخل کشور تحقیقات ومطالعات کافی انجام دهد و برای اقدام در موارد ضروری آمادگی لازم را کسب کند.