به گزارش پارس به نقل از مهر، رحیم میدانی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میانگین بارش‌های کشور  ۱۰۰ میلی‌متر بوده است گفت: این حجم بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش و در مقایسه با دوره درازمدت ۳۷ درصد افزایش داشته است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر اینکه ساماندهی اقتصاد آب پیش‌نیاز توسعه بخش آب کشور است، اظهارداشت: بهره‌برداری از ۹ سد با ظرفیت حجم آب قابل تنظیم ۴۳۶ میلیون مترمکعب، آبگیری ۵ سد با ظرفیت آب قابل تنظیم ۱۴۷۰ میلیون مترمکعب، بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی جدید، بهره‌برداری از حدود ۹۰ هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی و شبکه‌های فرعی با مساحت حدود ۱۷ هزار هکتار از ابتدای دولت یازدهم انجام شده‌ است.

وی افزود: ناکارآمدی اقتصاد آب و عدم جذابیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های آب چالشی جدی برای توسعه بخش آب کشور است که باید بتوانیم این مورد را ساماندهی کنیم. میدانی در خصوص حجم سدهای کشور نیز گفت: حجم آب ورودی به مخزن سدهای کشور ۸.۳۸ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تغییرات آب و هوایی، خشکسالی‌‌ها و کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۱۶ میلیارد مترمکعب و رسیدن سرانه آب تجدیدپذیر به ۱۴۵۰ مترمکعب برای هر نفر، ناکارآمدی اقتصاد آب و نیز عدم جذابیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های آب، عدم تعادل بین منابع و مصارف آب سطحی و زیرزمینی، روند فزاینده آلودگی منابع آب کشور، تعدد طرح‌های نیمه‌تمام بخش آب و آبفا در پیوست بودجه و نیاز به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام آنها را از جمله چالش‌های عمده بخش آب و آبفا عنوان کرد.