به گزارش پارس به نقل از فارس، در عصر ارتباطات و توسعه شبکه‌های سریع اطلاع‌رسانی مبتنی بر تکنولوژی و فضای مجازی، وقتی که حادثه می‌آید خشک و تر با هم می‌سوزند.

در این لحظه باید از همه ظرفیت‌ها و توان خبررسانی استفاده کرد شاید این ظرفیت شامل استفاده از سیستم‌های سنتی اطلاع‌رسانی مانند: چاووش و بلندگو و ... باشد! در این لحظه باید از همه ظرفیت‌ها و توان خبررسانی استفاده کرد. شاید این ظرفیت شامل استفاده از سیستم‌های سنتی اطلاع‌رسانی مانند: چاووش و بلندگو و ... باشد!

در عصر ارتباطات و توسعه شبکه‌های سریع اطلاع‌رسانی مبتنی بر تکنولوژی و فضای مجازی، وقتی که حادثه می‌آید خشک و تر با هم می‌سوزند.

همه وسایل ارتباط جمعی از شکل سنتی آن گرفته تا قالب‌های پیشرفته و مدرن آن باید به کار گرفته شوند. حالا شهر تهران به عنوان یکی از شهرهای زلزله‌خیز ایران و جهان که ظرفیت بالایی برای بروز زلزله در خود نهفته دارد پیشتاز این امر در ایران شده تا در کنار توسعه شبکه‌های مدرن ارتباطی، از سیستم بلندگو هم برای اطلاع‌رسانی در هنگام بروز حادثه بهره گیرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همین رابطه از راه‌اندازی و فعال سازی سامانه هشدار سریع سیل و زلزله برای پایتخت با نصب 800 بلندگو هشداردهنده در معابر تهران خبر داده است و گفته: این سامانه‌ها زلزله و سیل را برای زمانی کوتاه قبل از وقوع هشدار می‌دهد.

احمد صادقی در نشست ویژه کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی و مدیران صدا و سیما گفته بود: شهرداری تهران برای تقویت ساختار مدیریت بحران، موضوع سامانه‌های هشدار سریع سیل و زلزله را در دستور کار قرار داده و سال آینده سامانه هشدار سیل با نصب 800 بلندگوی هشداردهنده در معابر آغاز می‌شود که می‌توان این شبکه را تا 4 هزار بلندگو افزایش داد.

حالا این طرح ابتکاری که حتی در برخی از شهرهای پیشرفته دنیا هم به اجرا درآمده می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های رفتاری و عملکردی در هنگام بروز بحران قلمداد شود. در شهری مانند «طرابوزان» ترکیه، این طرح از سال‌ها پیش به اجرا درآمده و همه میادین این شهر تحت پوشش این بلندگوها و سیستم‌‌های رادیویی درآمده‌اند.

این بلندگوها در مواقع عادی به خبررسانی‌های لحظه‌ای و پوشش اخبار و اتفاقات عادی و کوتاه شهر با رعایت پرهیز از ایجاد مزاحمت برای شهروندان فعالیت می‌کنند. ضمن آنکه این پیش‌بینی برای روزهای بحرانی و بروز حوادث می‌تواند سیستم بسیار کارآمدی به شمار آید.

شهر تبریز نیز به عنوان یکی از شهرهای حادثه‌خیز که همواره از بروز حوادث غیرمترقبه‌ای مانند سیل و زلزله در مقاطع مختلف تاریخی آسیب‌های جدی دیده، می‌تواند از این سیستم اطلاع‌رسانی سنتی هم بهره بگیرد. هم‌اکنون بخشی از بافت مرکزی تبریز در محدوده مصلای این شهر برای برگزاری نماز جمعه یا نماز عید فطر معمولا تحت پوشش بلندگوهایی قرار می‌گیرد اما این امر نمی‌تواند برای شهری با جمعیت 1.5 میلیون نفر کافی باشد.

از آنجا که در هنگام بروز حادثه احتمال «به گوش» نبودن شهروندان عادی و حتی شهروندان الکترونیک که از سیستم‌های پیشرفته اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند وجود دارد بنابراین با این سیستم رادیویی و بلندگویی، می‌توان هشدارهای لازم و اطلاع‌رسانی به هنگام را انجام داد.

چه خوب است مسئولان ستاد بحران شهر تبریز و نیز مدیریت شهری تبریز این طرح را در مورد شهر تبریز هم به بوته آزمون بسپارند.