به گزارش پارس به نقل از مهر، در هفته گذشته مطلبی در شبکه های مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه یک کودک خرم آبادی به دلیل تزرق پنی سیلین فلج شده است.

همین ادعا کافی بود برای اینکه جنجال دیگری در حوزه سلامت رخ دهد. اما، مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، با توضیحات و استدلال های منطقی و علمی خود، این نگرانی را از مردم دور ساختند.

ماجرای کیانا

در فضای مجازی اینچنین مطرح شده بود که؛ تزریق آمپول پنی سلین برای کیانا دارابی (کودک ۶ ساله)همانا و فلج شدنش همانا. آمپولی که تزریقش باعث آسیب رسیدن شدید به چهار مهره کمر او می شود و ویلچرنشینی تا پایان عمر تنها سهم کیانا از زندگی می شود. پدر و مادر سراسیمه از حادثه رخ داده، فرزند را برای درمان به کرمانشاه و از کرمانشاه به تهران می برند. بعد از سه ماه تحمل غربت و رنج دوری، دست آخر پزشکان، پدر و مادر را از بهبود کیانا ناامید می کنند و آنها با کوله باری از رنج به شهر خود باز می گردند. پدر، پیگیر شکایت می شود و بعد از چند ماه دادگاه خانواده دارابی را محکوم می کند. حالا پدر چادری را به نشانه اعتراض در خیابان برپا کرده است و می گوید: هشت ماه است هیچ مسئولی صدای مرا نشنیده است و دست یاری به سویم دراز نکرده است.

پاسخ وزارت بهداشت

دکتر عطیه ربیعی لنگرودی رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت در واکنش به ماجرای کیانا، گفت: در خصوص کیانا، بعد از تزریق آمپول پنی سیلین در بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد لرستان دچار فلج شل حاد دو طرفه در اندام تحتانی شد و در بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی در کرمانشاه تحت درمان قرار گرفت و بعد از حدود یک ماه اقدامات درمانی و مراقبتی در حالیکه هنوز فلج بود ترخیص شد.

وی افزود: این رخداد مربوط به بهمن سال ١٣٩٣ بوده و به علت شکایت بیمار، پرونده در نظام پزشکی مورد بررسی قرار گرفت و تا هیئت عالی نیز ارجاع شد، لیکن تبرئه شده و علت را حساسیت به دارو و یک بیماری زمینه ای مادرزادی بیان کرده اند.

در همین حال دکتر مصطفی کریمی معاون فنی و قائم مقام مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، گفت: در بررسی عوارض ناشی از تزریق ویالِ پنی‌سیلین باید توجه داشت افرادی که به این دارو حساسیت دارند، نباید آن را تزریق کنند.

وی در ارتباط با شرایط استفاده از پنی‌سیلین، افزود: مهمترین نکته در هنگام تزریق پنی‌سیلین، اطلاعات کامل خود ویال (نام سازنده تاریخ ساخت، انقضاء، سری ساخت و...) است.

همچنین دکتر سعدی سالاروند سرپرست اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد نیز در پاسخ به پیگیری وزارت بهداشت، توضیحاتی ارائه داد.

وی با اشاره به گزارش بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد، اظهارداشت: کیانا دارابی ۶ ساله در بهمن ۹۳ به درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان خرم آباد مراجعه و پس از ویزیت توسط پزشک عمومی، آمپول پنی سیلین به او تزریق و به دنبال آن دچار بی حسی در ناحیه دست و پا می گردد. سپس بلافاصله به بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان اعزام و توسط متخصص مغز و اعصاب ویزیت می شود.

سالاروند در این نامه که خطاب به رئیس اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت گزارش کرده است، عنوان داشته که کیانا پس از چند روز بستری جهت ادامه درمان به بیمارستان کرمانشاه اعزام و در آنجا بین ۱۰ تا ۱۵ روز بستری و بدون هیچ تشخیص خاصی جهت ادامه درمان به بیمارستان کودکان تهران(مفید) اعزام می گردد. در آنجا نیز یک ماه بستری و تحت مداوای فوق نورولوژی اطفال قرار می گیرد و کمیسیون پزشکی برای آنها در آن بیمارستان تشکیل و اعلام می شود که موضوع بیماری کیانا هیچ ربطی به آمپول تزریق شده ندارد. سپس موضوع در هیئت های بدوی و تجدیدنظر نظام پزشکی شهرستان خرم آباد مطرح شد که در هر دو مورد، رای برائت پزشک صادر می شود.

وی در پایان گفت: حدود دو ماه قبل خانواده کیانا با برپا کردن چادر در خیابان های خرم آباد، به آن اعتراض کردند که با دخالت شورای تامین و نیروی انتظامی، موضوع خاتمه پیدا می کند.