به گزارش پارس به نقل از مشرقآلودگی هوا قصه پر غصه این روزهای مردم کلان‌شهرها و تهران است، قصه‌ای که هر سال از ابتدای پاییز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد و امسال دیگر به مرثیه تبدیل شده و کودک و بزرگسال را درگیر خود کرده است، در هفته جاری سه روز مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند و کسی نفهمید چرا روز گذشته که غلظت آلاینده‌های جوی در سطح شهر تهران نسبت به روز قبل بیشتر شده بود یک دفعه گویی هوا پاک شد و در کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا اعلام شد که روز چهارشنبه تمام مقاطع تحصیلی دایر است و حتی مهدهای کودک نیز باز شدند!

با اینکه پایداری هوا همچنان ادامه داشت و اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر نشان می‌داد که غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا کرده است اما مصلحتی که کمیته اضطرار آلودگی هوا برای مردم در نظر گرفت این بود که همه به مدرسه بروند!

هرچند تدابیری مانند تعطیلی مدارس نمی‌تواند درمان درد آلودگی هوای تهران باشد اما حداقل سلامت کودکان در معرض خطر قرار نمی‌گرفت.

در این شرایط جالب است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و بانوی سیاسی دولت یازدهم همچنان در مصاحبه‌های خود به ابتکار بنزینیش اشاره کرده و آن را در کاهش میزان آلاینده‌ها مؤثر می‌داند در حالیکه نمایندگان مردم در خانه ملت همچنان نظر دیگری دارند و معتقدند اگر بنزین‌های استفاده شده بنزین یورو 4 بود هم اکنون شاهد این وضعیت آلودگی هوا در تهران و برخی کلانشهرها نبودیم.

زهره طبیب زاده نوری نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موضوع واردات بنزین گفت: ما متأسفانه شاهد این بودیم که مسئولان محیط زیست با طرح مسائل سیاسی به جای حل مسائل کلیدی محیط زیست سعی در فرافکنی در قبال مشکلات زیست محیطی کشور داشتند، شما می‌بینید که بحث رفرمیت و محصولات پتروشیمی که اساس بنزین‌های تولیدی در دولت قبل بود را مطرح و با ایجاد تشنج در فضای سیاسی کشور سعی کردند واردات بنزین را موجه جلوه دهند و مقاصد شخصی و اقتصادی خود را دنبال کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود:‌ ظاهرا همسر خانم ابتکار نیز یکی از واردکنندگان بنزین بوده است، درحالیکه کمیسیون اصل 90 و بهداشت و درمان و تمام مراجع ذیربط پیگیر این مسئله شدند و هیچکدام بر ادعای وزارت نفت و سازمان محیط زیست صحه نگذاشتند، هم اکنون نیز از همان رفرمیت پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود اما آنها به قطر و امارات و کشورهای اطراف ارسال می‌شود و در آنجا به بنزین تبدیل شده و دوباره به کشور باز می‌گردد یا از دلالان بین المللی بنزین یورو 2 را می‌خرند و به جای بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند بنابراین بنده فکر می‌کنم به هیچ وجه منشاء طرح این مسائل علمی نبوده بلکه صرفا ادعای سیاسی برای سیاه نمایی علیه دولت گذشته بود و مؤید آن هم آلودگی وحشتناکی است که هم اکنون وجود دارد.

سید باقر حسینی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز گفت: متأسفانه محیط زیست از ابتدا در بازی سیاست وارد شد که حرکتی بسیار اشتباه بود و بهتر است به جای اینکه بنزین را متهم کنند، با تمام ادعایی که دارند، برنامه‌های عملیاتی برای کنترل آلودگی ارائه دهند.

وی ادامه داد: چند سالی است که قرار بود کارگاه‌های آلوده‌کننده هوا از تهران خارج شوند، اما هنوز می‌بینیم بسیاری از این کارگاه‌ها مشغول فعالیّت هستند.

وی با بیان اینکه زوج و فرد کردن تردد خودروها و طرح‌های این چنینی نمی‌تواند مشکل آلودگی هوای تهران را حل کند، گفت: متأسفانه وضعیت آلودگی هوا از سوی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود، درحالی که ما انتظار داریم به جای دعواهای سیاسی، فکری اساسی کنند.

حسینی با انتقاد از اینکه امروز با وجود تشدید آلودگی هوا، مدارس و حتی مهدهای کودک تعطیل نشده است، گفت: کودکان ما چه گناهی کرده‌اند که باید در این هوای آلوده وارد بازی‌های سیاسی شوند و به مدرسه بروند. اگر دو روز گذشته به جای تعطیلی مدارس تمام دستگاه‌ها و ادارات تعطیل می‌شد، شاید تأثیر کوچکی در کاهش آلاینده‌ها داشت، اما هم‌اکنون شاهد هستیم با بازگشایی مدارس، دوباره آلودگی هوا تشدید شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بهتر است مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از هم‌اکنون برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را ارائه دهند تا سال آینده باز هم قصه تکراری آلودگی هوا را در تهران شاهد نباشیم.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس نیز با انتقاد از وضعیت تشدید آلودگی هوا در تهران گفت: آلودگی هوا از موضوعاتی است که مردم در زندگی خود آن را لمس می‌کنند. امروز مدرسه‌های تهران به دلایلی تعطیل نشد اما آیا می‌شود با پاک کردن صورت مسئله مشکل آلودگی هوا را نیز حل کرد.

وی ادامه داد: این وضعیت فعلی برای کودکان مضر است و جالب است افرادی که داعیه حمایت از کودکان دارند در اینگونه مواقع سکوت می‌کنند شاید به گونه‌ای بتوان گفت همه چیز تحت‌الشعاع سفر استانی رئیس جمهور قرار گرفته است و جلسه دیروز نمایندگان استان تهران نیز به درخواست استاندار تهران به دلیل سفر رئیس جمهور لغو شد.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیشنهاداتی مانند ابرهای مصنوعی و ابرهای باران‌زا در گذشته مطرح شده بود که حتی نتایج این پیشنهادات گفته نشد که آیا اصلا چنین طرح‌ها عملیاتی می‌شود یا خیر، این‌ها جزو وظایف سازمان محیط زیست است و هم اکنون مدیریت محیط زیست در قبال وضعیت فعلی مسئولیت دارد و از آنجا که خانم ابتکار در دولت‌های قبلی نیز مسئولیت سازمان محیط زیست را بر عهده داشته است بنابراین نمی‌توان گفت در این زمینه بی‌تجربه است و علی بی‌توجهی‌ها همانگونه که برخی مدیران و افکار عمومی معتقد هستند این است که گویا مجلس بعدی برای مسئولان محیط زیست از جان مردم با اهمیت‌تر است.

آلیا تصریح کرد: در حالی که وظیفه نمایندگان مجلس نیز حل مشکلات مردم است.

وی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی امیدوار هستیم که امشب بارش باران داشته باشیم و عوامل طبیعی به کمک مردم برای دست و پنجه نرم کردن با آلودگی هوا بیایند و کم‌کاری و قصور محیط زیست را جبران کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حتی اگر تمام تصمیمات تحت‌الشعاع سفر رئیس جمهور به شهر ری قرار گرفته باشد انتظار می‌رود رئیس جمهور در سفر استانی خود این موضوع را در اولویت قرار دهند و ضمن تذکر به سازمان محیط  زیست راه حلی را برای کاهش آلودگی هوا ارائه دهد.

آلیا گفت:‌ موضوع بنزین نیز تنها یک فرافکنی بود که می‌خواستند تمام تقصیرها را به گردن بنزین بیندازند در حالی که در حقیقت دکانی بود که عده‌ای سود واردات بنزین را ببرند.

از سوی دیگر و در حالیکه خیابان‌های تهران از تردد انواع خودورهای سبک و سنگین سرریز شده است، وام 25 میلیونی خودرو نیز موضوع دیگری است که رئیس سازمان محیط زیست درباره آن اظهارت قابل تأملی داشته و با دفاع از این طرح گفته است: ورود این تعداد خودرو به تهران هیچ مغایرتی با بحث محیط زیست و آلایندگی هوا ندارد!

وی در جای دیگری گفته است: با بازرسی‌های مستمر و تاکید بر استانداردهای لازم، باید گفت این خودروها حداقل آلایندگی را خواهند داشت.

اما باید از بانوی محیط زیست دولت تدبیر و امید پرسید که آیا تهران که هم اکنون از لحاظ آلودگی هوا در شرایط بدی به سر می‌برد ظرفیت این را دارد که آلاینده‌های جدیدی هرچند حداقل، به حجم آلاینده‌های این شهر اضافه شود؟! آیا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیم نگاهی از پنجره ساختمان پردیسان به بزرگراه‌های کشور انداخته است تا ببیند تمام زیرگذرها و روگذرهای شهر لبریز از انواع خودروها است که هوای شهر را تنگ کرده‌اند و دیگر جایی برای ورود خودروهای جدید ندارند؟!

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به افزایش آلودگی هوای تهران نسبت به روزهای گذشته و تعطیل نشدن امروز مدارس این استان گفت: اگر دولت از ابتدا اعلام می‌کرد که چند روز مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل است، فرصتی برای خانواده‌ها پیش می آمد تا از تهران خارج شوند که این امر هم موجب استراحت آنان و هم موجب کاهش و کنترل آلودگی هوا می‌شد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دولت به صورت قطره‌چکانی تصمیم خود در این باره را اعلام می کرد، گفت: با اینکه مسئولان امر می‌دانستند با توجه به شرایط آب و هوایی و عدم وزش باد در این چند روز، آلودگی هوا در تهران ادامه خواهد داشت اما حاضر نشدند که تعطیلی را به یکباره اعلام کنند و الان این شبهه در ذهن مردم ایجاد شده که نکند عدم تعطیلی مدارس برای امروز، به سفر آقای روحانی به شهر ری ارتباط داشته است تا مدارس باز باشند و برای استقبال مانند سفرهای قبلی از ظرفیت مدارس استفاده شود.

رسایی ادامه داد: دولت نباید به گونه‌ای رفتار کند که چنین احساسی در مردم شکل بگیرد زیرا این بدترین شکل مدیریت یک کشور و برخورد با مردم است زیرا اعتماد مردم به دولت سلب می‌شود. مردم احساس می‌کنند که دولت به دلیل سفر به شهر ری رئیس جمهور مدارس را تعطیل نکردند زیرا دلیل دیگری وجود نداشته و ایجاد شدن این حس در مردم پیامدهای خوبی ندارد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دولت در مسئله آلودگی هوا در حال لجاجت با رفتارهای سابق خود است، گفت: اکثر اعضای این دولت، رسانه‌های منتصب به این دولت و مدافعان دولت یازدهم در دولت قبل وقتی برای آلودگی هوا مدارس را تعطیل می کرد از آن انتقاد می کردند و الان اگر تعطیل کنند، عملکرد دیروزشان زیر سئوال می‌رود.

وی با اشاره به موضوع بنزین‌های وارداتی گفت: یک دلیل دیگر این لجاجت این است که دولت در دو سال گذشته علت اصلی آلودگی هوا را بنزین‌های داخلی عنوان می‌کرد و خانم ابتکار با کمک وزارت نفت توزیع بنزین داخلی را قطع و واردات بنزین را آغاز کرد و اگر الان بپذیرند که آلودگی هوا در تهران وجود دارد بیانگر این است که در این دو سال واقعیت‌ها به مردم گفته نشده است.

رسایی با بیان اینکه سلامتی مردم از همه مسائل مهمتر است و نباید لجاجت کرد، گفت: بنابر پیگیری‌ها نمایندگان آمار مراجعه به مراکز درمانی و حتی مرگ و میر به دلیل آلودگی در این چند روز افزایش یافته، چشم‌ها در این هوا می‌سوزد و سرفه‌ها امان از مردم بریده است، دولت نباید به خاطر مسائل سیاسی با جان مردم بازی کند.

وی ادامه داد: اگر دولت و جریان رسانه‌ای وابسته به آن در گذشته کاری را کردند که اشتباه بود هم اکنون نباید به گونه‌ای عمل کنند که اشتباه روی اشتباه انبار شود.

نماینده مردم تهران درمورد تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس مطرح است و حتما نتیجه آن اعلام می‌شود.

هرچند مسئولان محیط زیست بخشی از پدیده آلودگی هوای تهران را ناشی از پدیده وارونگی دما می‌دانند که معمولا در ماه‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد اما فردی هم اکنون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که پیش از این نیز در این سمت فعالیت داشته است و با معضلاتی مانند آلودگی هوا آشنایی دارد و بی تجربه نیست، سؤال اینجاست آیا این امکان وجود نداشت که پیش از ورود به فصل پاییز و زمستان تدابیری اندیشیده شود تا هم اکنون آلودگی تهران را خفه نکند؟!

از آنجایی که معمولا همه چیز دست به دست هم می‌دهند تا به دنبال مقصر، پای دولت‌های گذشته به میدان باز شود این بار هم رئیس سازمان محیط زیست روز گذشته نیز در همایش سال جهانی خاک در مورد علت آلودگی هوای تهران گفت: اگر می‌بینیم امسال در خصوص آلودگی هوا مشکلاتی را داریم به خاطر این است که مقابله با آن برنامه‌ای 10 تا 15 ساله بوده است که خوب اجرا نشده است. برخی از این برنامه‌ها در دولت هفتم و هشتم شروع شد و حتی در آن زمان حذف سرب را داشتیم.

وی دولت گذشته را مسبب توقف این برنامه خواند و گفت: با توقف 8 ساله این برنامه، شاهد تاخیر در پیشرفت آن بوده‌ایم.

این ماجرا همچنان ادامه دارد و به گفته کارشناسان پیش بینی‌می‌شود امروز و فردا نیز آلودگی هوا در تهران وجود داشته باشد، اما دراین میان جای اقدامات مؤثر سازمان محیط زیست همچنان خالی است و معلوم نیست رئیس سازمان محیط زیست در کدام زمین بازی می‌کند و به چه مصلحتی می‌اندیشد که برای حل بحران آلودگی هوا هنوز برنامه جامع و عملیاتی ارائه نکرده است و همچنان به دنبال مقصر در دولت‌های گذشته است.