به گزارش پارس به نقل از اعتماد ديروز و درحالي كه شهردار تهران درجمع خبرنگاران براي چندمين بار طي هفته‌هاي گذشته بار ديگر برتوافق بين شهرداري و قوه قضاييه براي تبديل زندان اوين به بوستاني بزرگ تاكيد مي‌كرد، رييس سازمان زندان‌ها در گفت‌وگو با مهر اعلام كرد كه «شهرداري تهران تنها مشتري زندان اوين نيست و تا امروز زمين‌هاي اين زندان 42 هكتاري، به جزشهرداري تهران، سه مشتري ديگر نيز دارد.»

 اصغر جهانگير درباره آخرين وضعيت ماجراي انتقال زندان اوين به خارج از تهران گفت: «درخواست‌هايي از مجموعه‌هاي مختلف در سال‌هاي گذشته صورت گرفته كه اين درخواست‌ها هم به رياست قوه قضاييه و هم سازمان زندان‌ها اعلام شده است. شهرداري تهران نيز يكي از درخواست كننده‌ها براي در اختيار گرفتن مجموعه زندان اوين است. هم‌اكنون مشخصا چهار مجموعه، درخواست خريد و در اختيار گرفتن زندان اوين را دارند. »
وي افزود: «البته هنوز موافقتي از سوي رييس قوه‌ قضاييه به ما اعلام نشده است. در صورت موافقت رييس دستگاه قضا با پيشنهادهاي صورت گرفته، ما بر اساس موافقت ايشان زمينه‌هاي جابه‌جايي زندان، زندانيان و نيروي انساني‌ و ساخت فضاي جديد را تدارك مي‌بينيم و سپس امكان نقل و انتقال فراهم مي‌شود. به طور طبيعي مي‌توان گفت كه هنوز در اين خصوص اتفاقي نيفتاده است».
جهانگير علاوه براين در مورد ادعاي شهردار تهران كه چند هفته قبل خبر از موافقت رييس قوه قضاييه براي انتقال اوين به خارج از شهر و واگذاري فضاي آن به شهرداري، داده بود، افزود: «هنوز از سوي رييس قوه قضاييه به ما چيزي اعلام نشده است. شهرداري درخواست واگذاري كرده اما به صورت رسمي چيزي به ما ابلاغ نشده است. البته ممكن است كه اگر هم موافقت شده باشد تا زماني كه مراحل آن طي و ابلاغ شود، زمان ببرد.»

زندان متري چند؟
زمين‌هاي منطقه اوين هم مانند زمين‌هاي تمام مناطق ديگر تهران قيمت‌هاي متفاوتي دارد كه بسته به جا و موقعيت و كاربري آن با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال نگاهي به جدول منتشر شده از سوي مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه متوسط قيمت زمين در منطقه يك شهرداري تهران هشت ميليون تومان است. همچنين براساس همين جدول، حداكثر قيمت زمين در منطقه يك شهرداري تهران كه زندان اوين نيز در آن قراردارد بيش از 24 ميليون تومان است. از سويي قيمت هر متر زمين بسته به موقعيت و شرايط بين 12 تا 15 ميليون تومان در سايت‌هاي مشاور املاك براي منطقه اوين و دركه اعلام شده است.
البته در اين ميان نكته‌ مهمي هم وجود دارد؛ به گفته محمد حقاني و محمد سالاري، اعضاي شوراي شهر، قيمت‌هاي ياد شده براي زمين‌هاي متراژ كم و ريز دانه است وگرنه زميني با اين وسعت و ابعاد به هيچ عنوان به صورت «متر»ي معامله نمي‌شود. بلكه براساس توافق طرفين قيمتي كلي براي آن درنظر گرفته مي‌شود. بدين‌ترتيب نمي‌توان رقم دقيقي را از قيمت نهايي زمين 42 هكتاري اين زندان به دست آورد.

اوين به چه كار مشتريان مي‌آيد؟
سوال بعدي در مورد واگذاري زندان اوين اين است كه سه مشتري بعدي كه رييس سازمان زندان‌ها از آنها ياد كرده است ولي نامي از آنها نبرده با اين زمين و ساختمان‌هاي آن چه خواهند كرد؟ آيا كاربري‌هاي تجاري، اداري، مسكوني و... براي ساختمان در نظر گرفته شده است.
با وجود اين، روايت اين زمين پيچيده‌تر از اين داستان‌هاست. محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر، در مورد كاربري تعيين شده براي اين زمين بزرگ در طرح تفصيلي تهران به «اعتماد» مي‌گويد: در طرح تفصيلي روي اين زمين كاربري خاصي قرار نگرفته است. يعني كاربري ندارد. چنين زميني يا خارج از محدوده شهر تهران قراردارد يا كاربري‌هاي زمين‌هاي حفاظت شده عمومي را دارد.
با اين وجود سالاري تاكيد مي‌كند كه اين زمين چه در محدوده خارج از تهران و چه واقع در حريم پايتخت باشد و چه در بخش حفاظت شده و فضاي سبز، به هيچ عنوان نمي‌توان در آن ساخت وسازي انجام داد: اگر اين زمين در حريم تهران باشد، هرگونه ساخت و ساز در حريم ممنوع است و اگر در بخش حفاظت شده تثبيت شده باشد باز نمي‌توان درآن ساخت وسازي كرد. درهردو صورت تنها كاربري كه مي‌توان از اين زمين انتظار داشت، ايجاد بوستان و فضاي سبز است.
محمد حقاني، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد است كه زمين مزبور در پهنه G (فضاي سبز و باز) قرار دارد و نمي‌توان در آن ساخت و سازي انجام داد: بخشي از اين زمين در بالاي خط 1800 متر است و بقيه آن هم درپهنه G قرار دارد. بنابراين بسته به كاربري زيرمجموعه آن دراين زمين فقط مي‌توان فضاي سبز و بوستان ايجاد كرد.
پس تا اين جاي كار مشخص است كه خريدار نمي‌تواند در اين زمين ساخت وسازي انجام دهد. بدين‌ترتيب دوباره اين سوال مطرح مي‌شود كه اگر قرار باشد دراين زمين بنايي ساخته نشود، هدف مشتري از خريد چنين زميني چه خواهد بود ؟

آيا اوين و ساختمان‌هاي داخل آن مي‌توانند تغيير كاربري پيدا كنند؟
سالاري مي‌گويد: هيچ نهادي نمي‌تواند در حريم تهران يا در پهنه فضاي سبز و باز، ساخت وساز كند مگر آنكه بتواند از مراجع ذيصلاح مجوز بگيرد. دراين مورد كميسيون ماده 5 (اگر قطعه كوچكي باشد) و شوراي عالي شهرسازي (براي قطعات درشت دانه مانند همين اوين) مرجع تصميم‌گيري براي تغييركاربري است كه با شناختي كه از شهردار تهران و وزير مسكن و شهرسازي داريم بعيد است كه تن به اين كار بدهند.
رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهردرپايان با اظهار تعجب از سخنان اخير رييس سازمان زندان‌ها گفت: براي من تعجب آور است كه مسوولان قوه قضاييه چنين موضع‌گيري‌هايي را دارند چرا كه هم قوه قضاييه و هم شهرداري هر دو نهادهايي مردمي هستند. در اين مورد نيز با توجه به شرايط و موقعيت زمين، من نمي‌دانم سه مشتري ديگر مي‌خواهند با اين زمين چه كنند؟ چون تنها كاربري آن، فضاهاي سبز و تفريحي است و از لحاظ اقتصادي به هيچ عنوان مقرون به صرفه نيست. با همين استدلال به نظر مي‌رسد بهترين گزينه، همان واگذاري زمين به شهرداري باشد.
با اين اظهارنظر‌ها در مورد كاربري زندان اوين، به نظر مي‌رسد پرونده توافق قوه قضاييه و شهرداري و سرنوشت زندان اوين باز هم درپس ابهام و با «اگر» و «اما»‌هاي فراواني مواجه باشد. ابهاماتي كه بخش بزرگي از آن به فاش شدن نام سه مشتري بعدي اوين مرتبط و نيت آنها براي خريد اين زمين 420 هزارمتري خواهد بود. 

برش

محمد حقاني، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر: زمين مزبور در پهنه فضاي سبز و باز قرار دارد و نمي‌توان در آن ساخت و سازي انجام داد.  بخشي از اين زمين در بالاي خط 1800 متر است و بقيه آن هم درپهنه فضاي سبز و باز قرار دارد. بنابراين بسته به كاربري زيرمجموعه آن دراين زمين فقط مي‌توان فضاي سبز و بوستان ايجاد كرد.
سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر: هيچ نهادي نمي‌تواند در حريم تهران ساخت وساز كند مگر آنكه بتواند از مراجع ذيصلاح مجوز بگيرد. دراين مورد شوراي عالي شهرسازي مرجع تصميم‌گيري براي تغييركاربري است كه با شناختي كه از شهردار تهران و وزير مسكن و شهرسازي داريم بعيد است كه تن به اين كار بدهند.