~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر محمدجواد سروش در گفتگو با خبرنگار مهر،گفت: میزان فرونشست زمین در بخش‌های مختلف کشور به علت مصرف منابع آبی تجذیدپذیر نوسان زیادی دارد.

به گفته وی، آنچه که بر اساس مطالعات و منابع رسمی ثبت شده است، در برخی از دشت‌های کشور سالانه تا ۳۵ سانتیمتر فرونشست وجود دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط‌زیست اظهار داشت: در برخی مناطق شهری کشور نیز میزان فرونشست تا حدود ۱۱ سانتیمتر ثبت شده است.

سروش در پاسخ به اینکه اما در برخی از مناطق در گذشته فرونشست‌هایی حدود دو متر مانند آنچه که در دشت کبودرآهنگ رخ داده، ثبت شده است، اظهار داشت: این‌گونه فرونشست‌ها به صورت استثنایی و در نقاط خاصی رخ می دهد و نمی‌توان آنها را به عنوان یک معیار پذیرفت و در کل کشور تعمیم داد.

وی با بیان اینکه بیشترین فرونشست‌ها در دشت‌های فارس و همدان ثبت شده‌اند، گفت: البته این فرونشست‌ها در دشت‌های کشاورزی بوده و نه در مناطق شهری.

سروش یادآور شد: در شهری مانند تهران که هنوز سیستم فاضلاب آن راه نیافته و بهره‌برداری از آب‌های تجدیدناپذیر انجام نمی‌شود، اعدادی که برای فرونشست از سوی برخی از افراد مطرح می‌شود، مورد تائید سازمان محیط‌زیست نیست چرا که نشست به خاطر کامپکت و فشاری است که در لایه‌های پایین به علت تخلیه آب بین لایه‌ها رخ می‌دهد. اما در تهران هنوز از منابع تجدیدپذیر آب زیرزمینی استفاده نمی‌شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط‌زیست افزود: در حقیقت هنوز هیچ مطالعات دقیقی بر روی میزان فرونشست در تهران توسط سازمان محیط‌ زیست انجام نشده، البته تیم‌های تحقیقاتی از وزارت نیرو با همکاری محیط‌ زیست اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند ولی نتایج قطعی آن هنوز مشخص نشده است.