به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در این همایش بزرگ بین المللی که حدود 2 هزار نفر (8 رهبر، حدود 50 وزیر، مسئولان بیش از 20 سازمان بین المللی و حدود یک هزار نفر از مدیران شرکت های اینترنتی) در آن شرکت داشتند، حضور داشت.
این گردهمایی عظیم در حوزه ارتباطات که بزرگترین تجمع کارشناسان حوزه مخابرات و آی.تی محسوب می شود، روز چهارشنبه 25 آذر ماه جاری با سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در شهر «وو جن» در شرق این کشور گشایش یافت.
موضوع و دستور کار این اجلاس، ارتباط متقابل شبکه ها و دولت ها و همچنین مدیریت بر فضای مجازی بود.
شرکت کنندگان در خاتمه گردهمایی سه روزه خود با صدور بیانیه ای بر استفاده بهتر، سالم و ایمن از اینترنت و جلوگیری از سوء استفاده های افراد و گروههای خاطی از آن تاکید کردند.
شرکت کنندگان همچنین بر تقویت ارتباطات اینترنتی میان کشورها را یادآور شدند و اعلام کردند که به منظور بهره مندی و مدیریت مشترک اینترنت و ایجاد آینده ای بهتر برای بشریت باید تلاش ها را در این زمینه افزایش داد.
راهکارهای مقابله با حملات اینترنتی، تقویت شبکه های مخابراتی، فضای مجازی و حاکمیت بر آن و همچنین ارتباط شبکه های اینترنتی میان قاره ای و بین کشورها، از دیگر محورهای مورد توجه شرکت کنندگان در بیانیه پایانی اجلاس بود.
شرکت کنندگان در این اجلاس همچنین خواستار سرعت بخشیدن به توسعه شبکه جهانی اینترنت و زیر ساخت های شبکه مجازی شدند و بر حفاظت و گسترش دستاوردهای فرهنگی و تقویت مبادلات فرهنگی و نیز به اشتراک گذاشتن نتایج تحقیقات در حوزه مجازی تاکید کردند.
گفتنی است، در حاشیه برگزاری این اجلاس 10 مجمع پیرامون 22 موضوع تخصصی از سوی شرکت کنندگان برگزار شد و نمایندگان بسیاری از شرکت ها، جدیدترین فناوری ها و دستاوردهای خود را به معرض نمایش گذاشتند.
«محمود واعظی» و هیات همراه 23 آذر ماه جاری به منظور شرکت در چهاردهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای وارد شهر «جن جو» در مرکز چین شد و پس از دو روز برگزاری این اجلاس راهی شهر «وو جن» در شرق این کشور می شود تا در دومین نشست جهانی اینترنت نیز شرکت کند.
وی به عنوان نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین نشست وزیران شانگهای حضور داشت.
به گزارش ایرنا، واعظی در مدت برگزاری دو نشست یاد شده دیدارهای جداگانه ای نیز با مقامات ارشد و وزرای شرکت کننده داشت و طرفین پیرامون توسعه مناسبات فی مابین در زمینه های مختلف به گفت وگو پرداختند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان همچنین پس از اتمام نشست جهانی اینترنت در شهر «وو جن» همراه با سایر شرکت کنندگان در این اجلاس راهی شهر شانگهای شد تا ضمن بازدید از امکانات و تاسیسات ارتباطی و فناوری این شهر از نزدیک در جریان فعالیت های این مراکز قرار بگیرد.
وی در جریان بازدید و ملاقات با مسئوولان ارتباطی و فناوری این شهر، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاریها در حوزه فناوری و اطلاعات خبر داد و بستر این همکاری را از هر حیث مناسب توصیف کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان همچنین با اشاره به فرصت های مناسب سرمایه گذاری در ایران خواستار توسعه و گسترش بیشتر این همکاریها در زمینه های مختلف شد.
بر اساس این گزارش، «واعظی» و هیات همراه امشب شانگهای را به مقصد تهران ترک می کند.