به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از شادا، «لو جی وی» وزیر امور اقتصاد و دارایی چین که با سخنان خود این نشست را افتتاح کرد، به همه حاضران خوش آمد گفت و ابراز امیدواری کرد که بانک توسعه زیرساخت آسیا بتواند در پیشرفت و توسعه قاره کهن نقش ارزشمند خود را ایفا کند.
وی اظهار داشت: ما حضور نمایندگان اقتصادی 57 کشور از پنج قاره جهان در پکن برای همفکری و نهایی کردن اساسنامه بانک توسعه زیر ساخت آسیا را به فال نیک می گیریم و معتقدیم توسعه واقعی از رهگذر چنین همکاریهایی بدست می آید.
وی با تاکید بر نقش مهم و تاثیرگذار تشکل های اقتصادی جمعی از جمله بانک توسعه زیر ساخت آسیا در روند توسعه اقتصادی جهان، همکاری و تعامل سازنده کشورهای عضو را ضامن بقای این مجموعه اقتصادی توصیف کرد.
قرار است بعد از امضای اساسنامه بانک توسعه آسیا، وزرای شرکت کننده دیداری با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین داشته باشند.
براساس این گزارش، روز گذشته نیز نشست مقدماتی با حضور معاونان وزرای اقتصاد کشورهای شرکت کننده برگزار شد و طرفین به تبادل نظر و ارائه دیدگاههای کشورهای خود پرداختند.
محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشت.
شکل گیری این بانک در اکتبر (مهر - آبان) سال 2014 با امضای یادداشت تفاهم میان 27 کشور در پکن انجام شد.
بانک سرمایه گذاری آسیا نهاد توسعه چندجانبه ای است که سرمایه آن بیشتر در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی اختصاص داده خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران نیز که یکی از اعضای هیات موسس این بانک محسوب می شود، هجدهم فروردین ماه سالجاری به عنوان سی و چهارمین کشور به عضویت بانک توسعه زیرساخت آسیا در آمد.
چین مبتکر راه اندازی باتک توسعه زیر ساخت آسیا است و این کشور قرار است حدود 50 میلیارد دلار در این بانک سرمایه گذاری و نزدیک به 50 درصد سهامش را از آن خود کند.
آمریکا و ژاپن دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا هنوز تصمیم به ورود به این بانک نگرفته اند اما این موضوع نمی تواند به منزله منتفی شدن ورود آنها در آینده باشد.