به گزارش پارس،به نقل از مشرقمیوه ها و سبزیجات منابع بسیار بزرگ از ویتامین، مواد معدنی، و مواد مغذی هستند که می توانند به سلامت و داشتن سیستم ایمنی مطلوب کمک کنند. با این حال برخی مردم به اندازه کافی شاید در طول روز این مواد مغذی را دریافت نکنند.دستورالعمل های ساده، سریع و خوشمزه‌ای برای نحوه مصرف آب انواع میوه ها و سبزیجات برای مبارزه با بیماری‌های زمستانی وجود دارد که عبارتند از:

آب هویج

هویج منبع بزرگ از بتا کاروتن و «ویتامین آ» است. «ویتامین آ» نقش اساسی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و به بدن برای مبارزه با عفونت و و حفظ «سلول هایT»کمک می کند.این سلول ها به گروهی از گلبول‌ های سفید خونی که به عنوان لنفوسیت ‌ها شناخته می‌ شوند متعلق است و نقش اصلی و مرکزی را در ایمنی سلولی ایفا می‌ کند. ویتامین آ به افزایش فعالیت سلول های سفید خون برای دفاع بدن کمک می کند.

آب پرتقال و گریپ فروت

در کل آب مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو منبع بسیار خوبی از «ویتامین ث» است. «ویتامین ث» یک آنتی اکسیدان است و به مبارزه با رادیکال های آزاد می رود. «ویتامین ث» به تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی و در نهایت مقابله با مهاجمان خارجی کمک می کند. کمبود ویتامین ث می تواند منجر به تاخیر در بهبود زخم، ناتوانی در مبارزه با عفونت و اختلال در پاسخ ایمنی شود.

آب کلم

کلم نه تنها یک سبزی بسیار خوشمزه و همه کاره است، بلکه سرشار از ویتامین های متعدد، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ... محسوب می شود.کلم منبع بزرگ ویتامین آ، ث، منیزیوم، ویتامین ب 6، مس و آهن است. مصرف کلم همراه با چغندر که منبع خوبی از فولات و ویتامین هاست، ضروری به نظر می رسد.

آب گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی منبع بسیار خوبی از «ویتامین ث» و «ویتامین آ» است که هر دو برای سلامت سیستم ایمنی بدن مفیدند.

ترکیب آب توت فرنگی و کیوی

این ترکیب سرشار از «ویتامین ث» است و به همراه نعناع که منبع خوبی از فولات، «ویتامین آ»، منیزیم و روی محسوب می شود، برای تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. گفتنی است منیزیم ناکافی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و قرار گیری در معرض عفونت می شود.

آب کدو تنبل

کدوتنبل منبع خوبی از «ویتامین آ»، «ویتامین ب 6» و «ویتامین ای» به همراه روی است. روی در تولید سلول های سفید خون و آنتی بادی به منظور مبارزه با عفونت مفید است.

همه چیز در مورد چای

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه نوشیدن زیاد چای به دلیل دفع پتاسیم اضطراب‌آور است، خواص درمانی چای را تشریح کرد.منصور رضایی در رابطه با خواص درمانی چای، اظهار داشت: مصرف چای به مقدار مناسب در شبانه‌روز برای سلامتی بدن مفید بوده ولی باید توجه داشت میزان نوشیدن آن بیش از اندازه نباشد.

وی با بیان اینکه نوشیدن حداکثر 2 تا 3 فنجان چای در شبانه‌روز توصیه می‌شود، افزود: چای ترکیبی مناسبی برای درمان اسهال غیر عفونی داشته، همچنین ادرارآور بوده و تنگی نفس را التیام می‌بخشد. 

این متخصص تغذیه تأکید کرد: مصرف چای بهتر است به صورت تازه‌دم، کمرنگ و با دمای ملایم باشد چرا که چای داغ احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش داده و از طرفی وقتی که دمای چای ولرم باشد قند کمتری همراه آن مصرف می‌کنیم.

رضایی ادامه داد: توصیه می‌شود نوشیدن چای یک ساعت قبل و بعد از غذا باشد چرا که در غیر این صورت جذب آهن در بدن کم می‌شود. 

وی توصیه کرد: افرادی که مبتلا به یبوست و کم‌خونی هستند، بهتر بوده مصرف چای آنها زیاد نباشد، همچنین از آنجایی که نوشیدن چای اسید معده را تحریک می‌کند مصرف آن برای بیمارانی که دچار مشکلات گوارشی و التهابی معده هستند، توصیه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: نوشیدن بیش از اندازه چای یا به عبارتی مصرف بیش از 3 فنجان در طی شبانه‌روز دفع پتاسیم بدن را به همراه داشته و این مساله اضطراب و تپش قلب در فرد ایجاد می‌کند.

رضایی اظهار کرد: زنان باردار بیشتر دچار بیماری‌هایی همچون کم‌خونی و یبوست همچنین رفلاکس معده بوده بنابراین بهتر است در شبانه‌روز زیاد چای مصرف نکنند. از طرفی نوشیدن چای به اندازه مناسب فعالیت ذهنی را بیشتر کرده و افزایش کارکرد مغز را به همراه دارد. 

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: افرادی که دچار مشکل اختلال خواب هستند توصیه می‌شود از نوشیدن چای هنگام عصر و شب خودداری کنند و خوردن آن را به صبح تا ظهر موکول کنند.

وی نوشیدن شیر همراه عسل یا مصرف نان و ماست را بهترین تغذیه هنگام خواب برای افراد مبتلا به اختلالات خواب عنوان کرد و گفت:‌ ترکیب کربوهیدارت به همراه مواد قندی آرامش را در بدن ایجاد می‌کند.

رضایی با تأکید براینکه در مصرف انواع مواد غذایی باید اعتدال را رعایت کرد و از افراط و تفریط به دور بود، افزود: این مساله سلامتی بدن را به همراه دارد و از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند. 

وی در رابطه با نوشیدن چای دارچین گفت: برای پیشگیری و کاهش بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش همچنین دیابت نوع 2 و عفونت‌های مجاری ادرار مصرف چای دارچین توصیه می‌شود چرا که این ماده غذایی ضد باکتری بوده و تنظیم‌کننده قند خون به شمار می‌رود.

عوارض و مشکلات چاقی در کودکان

دبیر کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: در حال حاضر شیوع چاقی به سنین کودکی و نوجوانی رسیده است و در پی آن، این افراد در سنین جوانی به عوارض ناشی از چاقی مانند دیابت و فشارخون بالا مبتلا می‌شوند. 

محمد هاشمی گفت: به دلیل اهمیت موضوع چاقی در کودکان، سازمان جهانی بهداشت قرار است شعار خاتمه دادن به چاقی کودکان را به‌عنوان شعار سال‌های آتی مطرح و بر توجه بیشتر جوامع به این موضوع تأکید کند.

هاشمی گفت: در دهه‌های گذشته افراد غالباً در دهه سوم و یا چهارم زندگی خود مبتلابه چاقی و پس از حدود یک دهه مبتلابه بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از چاقی و حدود 10 تا 15 سال بعد دچار مرگ‌ومیر می‌شدند. اما در حال حاضر سن شیوع چاقی به سنین کودکی و نوجوانی رسیده است و متعاقب آن، این افراد در سنین جوانی به عوارض ناشی از چاقی مانند دیابت و فشارخون بالا مبتلا می‌شوند. 

وی افزود: این افراد نمی‌توانند افراد کارآمدی در جامعه باشند و در نتیجه کارآمدی جامعه نیز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین اگر امروز با مشکل چاقی در کودکان و نوجوانان مقابله نکنیم، جامعه آینده ما در نتیجه داشتن افراد چاق، بهره‌وری کمتری نیز خواهد داشت و هزینه‌های درمانی و هزینه‌های ناشی ازکارافتادگی آن‌ها، بدنه سلامت کشور و بیمه‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد. 

هاشمی در خصوص رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن تأکید کرد که در این رژیم‌ها، تنوع مواد غذایی رعایت شود و هیچ‌یک از گروه‌های پنج‌گانه غذایی (نان و غلات، کربوهیدرات‌ها، لبنیات، پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها) حذف نشود، همچنین لازم است تعادل و تناسب در مصرف میزان این مواد رعایت شود.