به گزارش پارس به نقل از ایرنا مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:تحقیقات نشان می دهد که روزه داری با رعایت اصول تغذیه ای نه تنها لطمه ای به بدن وارد نمی کند بلکه کاهش دریافت کالری 30درصدی در این ایام سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

دکتر سیدمحسن خوش نیت نیکو افزود: به همین دلیل اگر فرد روزه دار از رژیم غذایی مناسبی پیروی کند و کاهش کالری دریافتی حدود 30 درصد (نه گرسنگی شدید) داشته باشد، روزه برای او مفید است. 

وی تاکید کرد: مشاهده شده که تاثیر داروهای شیمی درمانی برای مبتلایان به سرطان با این مقدار کاهش کالری دریافتی، بیشتر می شود. 

وی با بیان اینکه در مقابل پرخوری و چاقی خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه در زنان و سرطان های روده و کبد را افزایش می دهد، افزود: احتمال ابتلا به این نوع از سرطان ها رابطه بسیار تنگانگی با پرخوری و چاقی دارد. 

فوق تخصص غدد درون ریز توضیح داد: پرخوری سبب ایجاد تغییراتی در برخی هورمون ها و مواد داخلی بدن می شود و رادیکال های آزاد در خون را افزایش می دهد؛ این تغییرات احتمال ابتلا به سرطان را زیاد می کنند. 

خوش نیت نیکو با بیان اینکه کاهش خفیف میزان کالری دریافتی، روی سیستم ایمنی بدن افراد نیز اثر مناسبی دارد، افزود: افرادی که چاق هستند و پرخوری می کنند سیستم ایمنی بدن آنها دچار مشکل می شود و بیماری های خود ایمن در آنها بیشتر می شود. اما افرادی که گرسنگی خفیف تا متوسط را تحمل می کنند، سیستم ایمنی بدن آنها منظم تر کار می کند و دفاع بدن آنها در مقابل عوامل بیگانه و سلول های سرطانی بیشتر می شود. 

** روزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

وی توضیح داد: در مقابل گرسنگی های شدید که طی آن فردی به شدت کالری دریافتی خود را کم می کند، حدود 50 تا 70 درصد عملکرد سیستم های بدن به ویژه سیستم ایمنی مختل می شود. 

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روزه داری اسلامی در واقع یک ناشتایی متناوب است و با رژیم های سخت لاغری یا اعتصاب غذا که فرد طی آن چند روز غذا نمی خورد، متفاوت است. 

خوش نیت نیکو افزود: در روزه داری اسلامی فرد روزه دار چند ساعت غذا نمی خورد اما بعد از این چند ساعت بدن دوباره شروع به دریافت غذا و کالری می کند. به این ترتیب میزان کالری دریافتی در طول 24 ساعت چندان تغییری نمی کند و از آنجایی که در حفظ سلامت سیستم های مختلف بدن کالری دریافتی در طول 24 ساعت مطرح است، می توان گفت که روزه سلامت روزه دارانی راکه میزان کالری دریافتی آنها تغییر چندانی نمی کند، به خطر نمی اندازد حتی اگر طول مدت روزه داری 18 ساعت باشد. 

وی با یادآوری اینکه روزه داری اسلامی با رعایت اصول تغذیه ای مناسب، لطمه ای به بدن وارد نمی کند، توضیح داد: برخی ادعا می کنند که روزه داری در روزهای گرم و طولانی، به دلیل کم آبی به کلیه ها و سیستم گوارش آسیب وارد می شود و برخی نیز بر این باورند که روزه داری خطر تشکیل سنگ های کلیوی را افزایش می دهد اما مطالعات انجام شده این مساله را به صراحت رد می کند. 

خوش نیت نیکو گفت: البته افرادی که کلیه آنها سنگ سازی مکرر دارد، نباید روزه بگیرند. اما افرادی که کلیه آنها طی پنج سال گذشته سنگ سازی نداشته، می توانند روزه بگیرند. این افراد با رعایت اصول تغذیه ای و مصرف موادغذایی پرفیبر مانند میوه و سبزی در فاصله افطار تا سحر باید مراقب باشند بدن آنها دچار کم آبی نشود. همچنین باید فعالیت های بدنی را در طول روزهای گرم روزه داری کاهش دهند.

وی ادامه داد: دیده شده در طول روزه داری مواد سنگ ساز در ادرار کاهش پیدا می کند و موادی که تشکیل سنگ را مهار می کند، افزایش می یابد.