به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد مهدی‌زاده در سومین جلسه شورای پشتیبانی مواد آموزشی شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: در حال حاضر 9 میلیون و 700 هزار نفر بی‌سواد و 11 میلیون افراد با تحصیلات پنجم ابتدایی در کشور وجود دارند.

وی افزود: با توجه به اختلاف آماری مواد آموزشی، با کمک پایگاه‌های مختلف دانش‌آموزی، نظام وظیفه، گذرنامه و غیره، اطلاعات اولیه تمام ایرانیان را استخراج کرده و اطلاعات سوابق تحصیلی و آموزشی 90 درصد از افراد سنین زیر 50 سال را به دست آوردیم تا بتوانیم مستقیم با بی‌سوادان ارتباط برقرار کنیم.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: در حال حاضر 164 هزار روستا کشور به تفکیک افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و کشاورزی و غیره، اطلاعات بدست آمده است.

مهدی زاده گفت: در سال گذشته با کمک مدیران 40 درصد از اولیاء دانش‌آموزان سواد آموختند و درصددیم تا سال آینده هیچ اولیایی در مدارس بی‌سواد نباشد.

وی افزود: همه افراد قبل از 10 سالگی که به نوعی ترک تحصیل کردند شناسایی و به آموزش و پرورش فراخوانده خواهند شد و همچنین افراد سنین 7 تا 17 سال به کمک تشکل‌های غیردولتی به مدرسه هدایت و جذب خواهند شد و برای هر یک هزینه حدود 200 تا 300 هزار تومان در نظر گرفته شده که این سهمیه در سال جاری شامل 25 هزار نفر خواهد بود.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: در کشوری زندگی می‌کنیم که قسمت بیشتر تولید ما در دست افراد کم‌سواد و بی‌سواد است و تغییر دادن تکنولوژی کشاورزی در بین این افراد بسیار سخت است و 80 درصد بهره برداران ما جزو این افراد هستند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: 71 درصد از افرادی که از تحصیل بازماندند کسانی هستند که پدر یا مادر و یا هر دو آنان بیسواد و کم سواد هستند.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: در حال حاضر 9 میلیون و 700 هزار نفر بیسواد و 11 میلیون افراد با تحصیلات پنجم ابتدایی در کشور وجود دارند.

وی عزم ملی و اتحاد عمومی و عدالت آموزشی را از موارد مهم باسواد کردن افراد جامعه دانست.