~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس سال تحصیلی جدید آغاز شد؛ امسال تعدادی از دانش‌آموزان مناطق محروم به مدارس جدید و مجهز به مناسب‌ترین امکانات آموزشی و تحصیل گام نهادند.

این مدارس جدید با تلاش بنیاد «برکت» وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه و گسترش مدرسه‌سازی در مناطق محروم کشور تحقق یافت و شیرینی این اتفاق مبارک را دانش‌آموزان این مناطق حس کردند.

بنیاد برکت در آستانه‌ سال تحصیلی جدید در مراسمی به‌طور هم‌زمان 140 مدرسه برکت با 844 کلاس درس را در سراسر کشور افتتاح کرد و به آموزش و پرورش تحویل داد و مصمم است در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت 1000 مدرسه در 1000 نقطه‌ی محروم کشور،‌ این مهم را تا پایان سال 1396 به انجام رساند.

* ساخت 730 مدرسه برکت با اعتبار 2620 میلیارد ریال

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به برنامه‌ ساخت 730 مدرسه با 3650 کلاس درس و پوشش حدود 82 هزار دانش‌آموز مناطق محروم از سوی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سراسر کشور، می‌گوید: اعتبار در نظر گرفته‌شده توسط بنیاد برکت برای ساخت این مدارس بالغ بر 2620 میلیارد ریال است.

مرتضی رئیسی می‌افزاید: مسئولان این ستاد و بنیاد برکت به کمک تعلیم و تربیت و رفع تنگناهای موجود کشور آمده‌اند و حضور آنها سبب شده است تا کمک‌های خیرین و سایر نهادها افزایش یابد و سرمایه‌گذاری بیش‌تری در این خصوص انجام گیرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأکید می‌کند: اقدمات بنیاد برکت به‌ویژه در زمینه ساخت مدارس بر اساس فرمایشات و دستور مقام معظم رهبری انجام گرفته و قابل تقدیر است و احداث مدارس در مناطق محروم کشور و روستاها، مکان‌یابی مناسب، رعایت آخرین استانداردها، دقت در کیفیت و نظارت بر ساخت آنها از ویژگی‌های این مدارس است.

وی ماندگاری جمعیت و دانش‌آموزان را از ملاک‌های اصلی ساخت مدارس در مناطق محروم برشمرده و می‌گوید: اقدام بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شور و شادی را در مناطق محروم و بین دانش‌آموزان ایجاد کرده و به نیاز نونهالان، نوجوانان و جوانان کشور و دانش‌آموزان پاسخ داده است.

* 6 مدرسه‌ برکت در منطقه زلزله‌زده ارسباران 

مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی در این باره می‌گوید: هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید، 6 باب مدرسه با 47 کلاس درس که توسط بنیاد برکت در روستاهای محروم این استان احداث شده است، به بهره‌برداری رسید.

محمدرضا عیدی می‌افزاید: با بهره‌برداری از این مدارس، تعداد مدارسی که از سال 1387 تاکنون توسط بنیاد برکت در روستاهای آذربایجان شرقی ساخته و به بهره‌برداری رسیده، به 29 مدرسه با 156 کلاس درس می‌رسد.

به گفته وی بنیاد برکت ساخت 32 مدرسه با 175 کلاس درس را با اعتباری بالغ بر 84 میلیارد و 848 میلیون ریال در برنامه داشت؛ از این تعداد، 29 مدرسه تحویل آموزش و پرورش داده شده و عملیات ساخت 3 مدرسه با 19 کلاس درس در جریان است.

عیدی با اشاره به اینکه مدارس جدید برکت در منطقه زلزله‌زده ارسباران احداث شده است، تأکید می‌کند: اجرای پروژه‌های مدرسه‌سازی در مناطق محروم استان موجب ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم و گام مؤثری در راه استقرار عدالت در جامعه و کمک به ریشه‌کنی محرومیت در این مناطق است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی وجود محرومیت را ناشی از بیسوادی و یا کم‌سوادی دانسته و می‌گوید: افزایش سطح سواد در مناطق محروم و روستایی در نهایت به توسعه همه‌جانبه کشور می‌انجامد.

* دانش‌آموزان خوزستانی هم محروم نماندند

همچنین 9 مدرسه برکت با 54 کلاس درس در مناطق محروم استان خوزستان، پذیرای بیش از هزار و 600 دانش‌آموز در سال جدید تحصیلی شد.

رضا رضایی، مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان نیز با بیان این خبر می‌گوید: بنیاد برکت قراردادی را برای ساخت 89 مدرسه با 425 کلاس درس و اعتباری بالغ بر 345 میلیارد و 248 میلیون ریال در مناطق محروم  استان خوزستان منعقد کرده است که از این تعداد، تاکنون 61 مدرسه با 243 کلاس درس تکمیل و به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است؛ از مجموع این 61 مدرسه، 9 مدرسه با 54 کلاس درس در مراسم افتتاح سراسری 140 مدرسه‌ برکت در 24 شهریور ماه و در آستانه سال تحصلی جدید به بهره‌برداری رسیدند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر، تعداد 28 پروژه مدرسه‌سازی در قالب 182 کلاس درس از سوی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)در مناطق محروم استان خوزستان در دست اجراست.

وی با اشاره به آثار به جای مانده از 8 سال جنگ تحمیلی در مدارس استان خوزستان می‌گوید: بسیاری از فضاهای آموزشی در سطح استان فرسوده شده‌اند و علاوه بر آن، وجود مدارس دو نوبته و یا استیجاری مشکلات عدیده‌ای را پیش روی خانواده‌ها و آموزش و پرورش قرار داده است.

* ساخت مدارس ضدذزلزله در استان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری نیزاز ساخت مدارس ضد زلزله در مناطق روستایی این استان و ناحیه کوهستانی زاگرس با مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خبر می‌دهد.

ابوالقاسم علی یاری‌ می‌گوید: با آغاز سال تحصیلی جدید، بیش از یک هزار دانش‌آموز روستایی در استان چهارمحال و بختیاری به مدارس برکت، که مقاوم در برابر حوادث و بلایای طبیعی هم‌چون زلزله هستند، مشغول به تحصیل شدند.

وی تأکید می‌کند: در ساخت این مدارس، بالاترین استانداردها براساس ضوابط و مقررات ملی ساختمان و مقررات مربوط به زلزله به کار گرفته شده است و همه‌ مدارس جدید در برابر زلزله و سایر حوادث طبیعی از مقاومت لازم برخوردار هستند.

وی افزود: همچنین بنیاد برکت در مشارکت با سازمان نوسازی مدارس استان بر لزوم به‌کارگیری مقررات و آیین‌نامه‌های فنی ساخت و اتمام و تحویل به موقع پروژه‌ها تأکید دارد.

* کمک به ارتقای سطح سواد در خراسان جنوبی  

مدیرکل نوسازی مدارس استان خراسان جنوبی هم از ساخت، تحویل و بهره‌برداری از 25 مدرسه با 135 کلاس درس از سوی بنیاد برکت به مردم و مسئولان مناطق محروم این استان شرقی کشور خبر داد.

محمدرضا بیکی می‌گوید: بنیاد برکت ساخت 25 مدرسه با 135 کلاس درس را با اعتباری بالغ بر 107 میلیارد و 590 میلیون ریال در مناطق محروم استان خراسان جنوبی در برنامه خود دارد که بهره‌برداری از آنها، بیش از سه هزار و 375 دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی می افزاید: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، تاکنون 18 مدرسه را با 86 کلاس درس در نقاط مختلف استان تحویل داده، که از این تعداد 2 مدرسه با 12 کلاس درس در آستانه‌ سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری می‌رسد؛ این در حالی است که تعداد 7 مدرسه نیز با 49 کلاس درس در مرحله ساخت قرار دارد و در آینده نزدیک به اتمام می‌رسند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان جنوبی با بیان اینکه اقدامات بنیاد برکت موجب بهبود و ارتقای سطح سواد در مناطق محروم این استان شده است، خاطرنشان می کند: اجرای پروژه‌های مدرسه‌سازی در مناطق محروم استان با افزایش فرهنگ اجتماعی ساکنان همراه است و به توسعه عمومی کشور نیز کمک بسیاری می‌کند.

* گام نهادن دانش‌آموزان سمنانی در مدارس برکت

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان هم با اشاره‌ به مشارکت بنیاد برکت در امر مدرسه سازی در این استان، می‌گوید: 9 پروژه‌ مدرسه‌سازی با 48 کلاس درس و اعتباری بالغ بر 38 میلیارد و 777 میلیون ریال در استان سمنان در برنامه قرار گرفته بود که از این تعداد، 5 مدرسه با 23 کلاس تا قبل از شهریور ماه 1394 به بهره‌برداری رسید و در اجرای پروژه‌های مدرسه‌سازی در استان سمنان، تمامی ضوابط و مقررات مربوط به مهندسی ساختمان و ویژگی‌های موردنظر نظام تحول آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته و رعایت شده است.

ابوالفضل دربانی با اشاره به وسعت 98 هزار کیلومتری این استان اظهار می‌کند: استان سمنان به معنای واقعی کلمه دارای نقاط محروم و پراکنده‌ی زیادی است، به نحوی که برخی از نقاط آن، ساختمان مدرسه تنها از روی پرچم آن تشخیص داده می‌شود و علاوه بر آن، بسیاری از مناطق محروم روستایی فاصله‌ زیادی با مرکز شهرستان دارند.

وی بر لزوم تخصیص اعتبارات استانی به منظور بازسازی و تعمیر برخی از مدارس سمنان تأکید کرده و می افزاید: مدارسی در استان وجود دارد که دارای شکاف‌های عمیق در جداره‌ی دیوارها هستند؛ به طوری که سبب وحشت دانش‌آموزان می شود؛ برخی دیگر از مدارس هم فاقد مقاومت در برابر زلزله و آتش‌سوزی بوده و یا بافت فرسوده به شمار می‌روند که باید هرچه سریع‌تر نسبت به تخصیص اعتبارات استانی برای تعمیر و نگه‌داری آن‌ها اقدام شود.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که از 20 آذر ماه سال 1386 در زمینه محرومیت‌زدایی و کمک به توسعه‌ مناطق محروم از طریق توانمندسازی اقتصادی، انجام امور زیربنایی، مدرسه‌سازی، ارایه خدمات سلامت و بیمه و غیره به ساکنان آنها فعالیت می‌کند.