ماه، ماه مبارک رمضان است و زمان مناسبی برای این‌که نیکوکاران در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرند، زیرا روایت و احادیث زیادی داریم که توصیه کرده‌اند در این ماه فرصت را غنیمت شمرده و برای رفع نیاز مستمندان قدم برداریم، زیرا ثواب و پاداش اعمال نیک در این ماه بسیار بیشتر از دیگر ماه‌های سال است.

نیکوکاران زیادی در کشور وجود دارد که براساس نیازهای کشور پا پیش گذاشته و برای رفع مشکلات جامعه وارد عمل شده‌اند برای نمونه کم نیستند مدارسی که به همت خیران مدرسه‌ساز بنا شده‌اند و این روزها سهم بسزایی در رفع نیازهای دانش‌آموزان دارند، چون نیکوکاران به اهمیت مدرسه‌سازی پی‌برده و برای رفع این نیاز جامعه به آموزش و پرورش کمک می‌کنند. این در حالی است که باید یادآور شد نیکوکاران باید همان‌طورکه برای مدرسه‌سازی پیشقدم شده و در این راه تلاش می‌کنند به نیازهای دیگر نیازمندان جامعه و راه‌های موثر دیگری برای رفع مشکل نیازمندان نیز بیندیشند،
یکی از این روش‌ها که نیکوکاران می‌توانند به آن توجه بیشتری کنند، لزوم حرفه‌آموزی و کارآموزی به نیازمندان است، زیرا اگر توجه نیازمندان به این نکته جلب شود بسیاری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

درواقع نیکوکاران باید بیشتر به این جمله معروف که مضمون آن جایگزین شدن آموزش ماهیگیری به جای دادن ماهی به نیازمندان است، توجه کنند، برای این کار نیکوکاران می‌توانند با تشکیل گروه‌های کوچک برای ایجاد کارگاه‌های آموزشی وارد عمل شوند، البته قبل از تشکیل چنین کارگاه‌هایی بهتر است با کارشناسان آموزشی مشورت شود تا نیاز بازار نیز مشخص شده و براساس آن مهارت‌آموزی نیازمندان آغاز شود. افزون بر این دیگر ارگان‌ها مانند شهرداری‌ها نیز باید در این‌راه نیکوکاران را همراهی کنند؛ هرچند در کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با همکاری شهرداری برنامه‌هایی برای کارآفرینی در جریان است، اما توجه بیشتر مسئولان و خیران به این واقعیت می‌تواند بخش زیادی از مشکلات طبقه ضعیف جامعه را برآورده کند. برای رسیدن به این مهم نیکوکاران باید نگاه خود را همگام با نیازهای جامعه تغییر دهند و به فکر اجرایی کردن اعمال نیکی باشند که با محقق شدن آنها نه فقط نیاز یک شخص بلکه نیاز یک خانواده که داشتن سرپرستی توانمند است، برآورده می‌شود.

* رئیس کمیسیون فرهنگی  اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران