به گزارش پارس،به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از شروع سال تحصیلی جدید بالاخره هفته گذشته دستورالعمل توزیع شیر از سوی وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل این وزارتخانه در تمامی استان‌های کشور ابلاغ شد تا دانش آموزان شاهد توزیع دوباره شیر در مدارس باشند.

 

در حالی که عدم توزیع به موقع شیر همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدارس، موجب نارضایتی دانش آموزان و والدین آنها شده بود، بعد از حرف و حدیث های بسیار در خصوص تامین اعتبار آن، سرانجام نزدیک به گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی، دستورالعمل توزیع شیر در مدارس کشور ابلاغ شد.

 

پارسال همین موقع ها بود که شیر مدارس، نیامده آب رفت و قرار بر این بود که توزیع شیر در مدارس طبق گفته‌های معاون توسعه و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در 120 نوبت صورت بگیرد. اما با رسیدن بوی ماه مهر بود که این وعده به 70 نوبت توزیع شیر درمدارس کاهش یافت.

 

داستانی که دور از ذهن نیست
شاید در سال های گذشته نبود بودجه کافی بهانه‌ای برای کاهش تعداد نوبت‌های توزیع شیر بوده بنا بر این تکرار چنین داستانی دور از ذهن نیست و شاید اگر در سال‌های گذشته پولی در صندوق میماند‌، دانش آموزان متوسطه نیز شیر می‌گرفتند.

 

این در حالی است که چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: طرح توزیع شیر 6 سال است که به عنوان طرح ملی صورت می‌گیرد و طی دو سال گذشته جمعیت تحت پوشش افزایش چشم گیری داشته است و دوره دوم متوسطه نیز امسال به آن اضافه شده است.

 

طرحی که هر سال با تاخیر شروع می‌شود
طرح توزیع شیر در مدارس همه ساله پس از دو ماه از آغاز سال تحصیلی اجرا می‌شود که گاها ممکن است شاهد بی نظمی‌هایی در اجرای این توزیع بوده باشیم این در حالی است که همه دانش آموزان کشور در سنی قرار گرفته‌اند که باید ویتامین‌ها و کلسیم مورد نیاز را به بدن برسانند تا با مشکلات جسمی رو به رو نشوند‌. با این وجود در سال‌های گذشته شاید وجود تبعیض‌های دوره ای بین دانش آموزان‌، کمی وعده وعید‌های آموزش و پرورش را زیر سوال برده است‌.

 

اجرای عدالت با چرخشی کردن توزیع شیر
چهار بند اظهار داشت: شیر های رایگان که در مدارس توزیع میشود غنی از ویتامین دی است تا جذب کلیسم افزایش پیدا کند و این تحولات به منظور اثر بخشی بیشتر این سیاست است که قدم در مسیر گسترش کمی و کیفی گذاشته است‌.

 

وی بیان کرد: در تمام مقاطع پیش دبستانی، دبستان،دوره اول و دوم متوسطه در تمامی مدارس دولتی و غیر دولتی به همراه کارکنان مدرسه توزیع شیر صورت می‌گیرد و مدارسی که روز های زوج شیر تحویل می‌گیرند 3 نوبت و مدارسی که روز های فرد شیر تحویل می‌گیرند در دو نوبت(به دلیل تعطیلی روز 5شنبه ) توزیع می‌شود و برای برقراری عدالت ماه بعد به صورت چرخشی جا به
جا می‌شود‌.

 

بسته ارتقا سلامت راهی برای سلامتی دانش آموزان 
توجه به توسعه و گسترش تحرک دانش‌آموزی مثل برنامه سراسری نرمش صبحگاهی که از امسال به صورت اجباری در مدارس اجرا می‌شود و همچنین ارتقای بهداشت دهان و دندان از دیگر محورهای ارتقای سلامت در طرح تحول نظام آموزش و پرورش است.

 

وی عنوان کرد: تاسیس مراکز مشاوره برای دانش‌آموزان در دستور کار قرار دارد و در سطح شهر تهران برای تاسیس این مراکز، اقدامات در حال پیگیری است.

 

مهندس چهار بند خاطر نشان کرد: اگر امکانات لازم برای این محورها را فراهم کنیم، می‌توانیم شروع به پیگیری فاز دوم ارتقا سلامت داشته باشیم. توجه به سلامت و ارتقای آن و ویژگی‌هایی که دانش‌آموزان در سالهای آتی نیاز دارند باید در این دوران طلایی رشد یابد و مدنظر قرار گیرد.

 

 همچنین برای آگاهی‌های بیشتر خانواده‌ها باید جلسات آموزش خانواده‌ را به موضوعات سلامت اختصاص دهند تا از نظر اساتید بزرگ مربوط به این حوزه بتوانند استفاده کنند تا این طرح هر چه بیشتر موفق‌ شود.

 

تکلیف دانشجویان جنوب شهر چه می شود؟!
چهار بند مطرح کرد: توزیع شیر در مدارس با تاکید بر توزیع در مدارس جنوب شهر صورت می‌گیرد زیرا مدارس جنوب شهر به دلیل استقرار و نزدیکی به فرودگاه مهر آباد و تردد بیش از حد هواپیما  بر فراز این منطقه و توزیع بالای آینده های ناشی پرواز هواپیما‌، این مدارس در اولویت هستند. 

 

امید داریم که وزارت آموزش و پرورش الوعده وفا کند و توزیع شیر را در همه‌ی مدارس به مرحله‌ی اجرایی برساند و بین دوره‌های مختلف تبعیضی قائل نشود و توزیع شیر را بخصوص در مناطق جنوبی شهر که سرب ناشی از آلاینده‌ها میتواند مشکلات جسمی زیادی را برای دانش آموزان  به بار بیاورد‌، به مرحله اجرایی برساند.