~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر عبد الرحمان رستمیان گفت: در یکی دو سال اخیر بیمه ها اقدام به پوشش بیمه ای ۱۰میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه ای (در قالب اجرای قانونی بر زمین مانده بیمه همگانی) کردند. از یک سو با اجرای طرح تحول سلامت برخی از خدمات درمانی که تاکنون تحت پوشش بیمه نبود مشمول پوشش بیمه ای شد و از سوی دیگر تعرفه های پزشکی نیز افزایش یافت در واقع هم تعداد دفترچه های بیمه افزایش یافت و هم عمق خدمات بیمه ای که همین موارد به افزایش بار مالی بیمه ها منجر شد و هزینه های آن ها افزایش یافت.در این باره قرار بر این بود که وزارت بهداشت ، وزارت رفاه و سازمان مدیریت کمک کنند تا بیمه ها از این ضعف مالی خارج شوند.

وی افزود: سال گذشته طرحی در کمیسیون بهداشت به تصویب رسید که در صورت تصویب نهایی سه  هزار میلیارد تومان به بیمه ها تزریق می شد که متأسفانه این طرح در کمیسیون تلفیق رأی نیاورد در صورتی که اگر تصویب می شد به افزایش قدرت مالی بیمه ها کمک می کرد.

رستمیان ادامه داد: نکته مهم دیگر که خود به افزایش بار مالی بیمه ها منجر می شود نبود راهنمای بالینی برای ارائه خدمات درمانی است. به اعتقاد من همه خدمات درمانی باید بر اساس این راهنمایی ارائه شود. خدماتی نظیر تجویز دارو ، انجام آزمایش و... اگر بر اساس «گایدلاین» (راهنمای بالینی) ارائه شود بخش زیادی از منابع بیمه ها ذخیره می شود. از آنجا که شاخص های مصرفی در کشور ما بالاست بخشی از تجویز دارو و خدمات تشخیص و پاراکلینیکی غیرضروری است که برخی به تقاضای بیمار و برخی از سوی پزشک تجویز می شود که همین مسئله باعث اتلاف منابع می شود اما در صورت وجود راهنمای بالینی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از هدر رفت منابع جلوگیری می شود. منابعی که باید از سوی بیمه گرها پوشش داده شود در حالی که می تواند در بخش های ضروری تر مثل همین پرداخت بدهی ها و سایر موارد هزینه شود. وجود راهنمای بالینی و ارائه خدمات بر اساس آن موضوعی است که در بسیاری از کشورها انجام می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین متذکر شد: در صورتی که این گاید لاین ها در کشور ما محدود است حال آن که از این طریق بیمه ها می توانند خرید خدمت و منابع خود را ذخیره کنند تا دچار کسری نشوند. آنچه مهم به نظر می رسد این است که برای پیشگیری از ایجاد مشکلاتی که به دنبال پرداخت نشدن مطالبات وزارت بهداشت به وجود می آید باید دست بیمه ها را گرفت و آنان را در تأمین منابع مالی کمک کرد.