به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد شریفی مقدم با طرح این سئوال که چرا قانونی که با رای قاطع نمایندگان مجلس در سال ۸۶ به تصویب رسید و تمامی کارهای کارشناسی آن با همکاری دستگاههای مربوطه انجام شده است، نباید اجرایی شود، به خبرنگار مهر گفت: چرا هر سال برای خدمات پزشکی تعرفه تعیین می شود اما پرستاران که بیشترین حضور بر بالین بیماران را دارند و ۹۰ درصد مراقبتهای درمانی را عهده دار هستند، نباید برای خدماتی که ارائه می دهند، تعرفه ای داشته باشند.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تاکید کرد: ۷ سال است که تعرفه خدمات پرستاری توسط پزشکان دریافت می شود. زیرا، تعرفه ای برای خدمات پرستاری وجود ندارد.

وی با عنوان این مطلب که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری آثار مثبتی به دنبال دارد، گفت: کاهش خسارت به مردم و بیماران و ساماندهی تعرفه های خدمات پرستاری، از جمله موارد مثبت این قانون است.

شریفی مقدم با انتقاد از اینکه ۷ سال است به بهانه های مختلف اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری روی زمین مانده است، افزود: چرا به سرعت محل هزینه کرد اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت تهیه می شود اما برای قانونی که ۷ سال از تصویب آن می گذرد هنوز تصمیمی نگرفته اند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری به آسیبهای کمبود پرستار در مراقبت از بیماران اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت تنها ۳۰ درصد از ۱۰۰ درصد کیفیت خدمات پرستاری قابل ارائه به بیماران بود که با اجرای این طرح و کمبود نیروی پرستاری، شاهد افت کیفیت خدمات پرستاری نسبت به قبل هستیم که این مسئله تبعات خوبی برای نظام سلامت ندارد.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش بار بیمارستانهای دولتی در مراجعات مردم، فشار بسیار زیادی بر دوش پرستاران وارد آمده است. به طوریکه بخش زیادی از وقت پرستار برای پاسخگویی تلف می شود و رسالت و ماموریت اصلی پرستار که مراقبت از بیمار است، به دست فراموشی سپرده شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر در بعضی از بخشهای بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران خدمات پرستاری مثل تزریق دارو، سرم و… توسط هیئت علمی بخش لیست می شود، گفت: چون خدمات پرستاری تعرفه ای ندارد، تعرفه این خدمات را که پرستار انجام می دهد، پزشک دریافت می کند. که به نظر می رسد این مسئله به لحاظ اخلاقی و قانونی جای اشکال دارد.

شریفی مقدم با بیان این مطلب که بر اساس قانون می بایست تعرفه به کسانی تعلق گیرد که عامل انجام کار هستند، افزود: چون خدمات پرستاری تعرفه ندارد، در نتیجه این تعرفه ها به صورت آزاد محاسبه می شود و پول آن از محل تخصیص اعتبارات حوزه سلامت پرداخت می شود.