~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی‌اصغر احمدی مشاور وزیر و مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان و روز خانواده که در تالار فرهنگ برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: مشارکت خانواده‌ها در رأس همه مشارکت‌هاست و باید با آموزش و پرورش مشارکت کنند و این شعار نیست بلکه مشارکت آنها زیربنای تربیت است و تئوریک نیست.

وی ادامه داد: مسئولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بر عهده اولیاست و مسئولان آموزش و پرورش به نیابت از آنها کار تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند و اولیا بدانند مسئولیت اصلی تعلیم و تربیت را خودشان باید بر عهده بگیرند.

احمدی افزود: این فکر که بچه‌ها را در اختیار مدرسه بگذاریم و همه مسئولیت را بر عهده آنها بدانیم یک فکر انحرافی است و مکانیزم این است که اولیا در مدرسه انجمن اولیا و مربیان تعیین کنند که گاه می‌شود این انجمن را با هیأت امنای مدرسه یکی دانست و یا گاهی در جایگاه یک هیأت مقننه در حدود اختیار مدرسه در نظر گرفت.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در 105 هزار آموزشگاه کشور در سال گذشته 93 هزار انجمن اولیا و مربیان تشکیل شد، افزود: کمک‌هایی که در سال 93-92 اولیا داشتند 138 میلیارد تومان در مدارس دولتی است و بیش از 115 میلیارد تومان ارزش مشارکت‌ها بر پایه مهارت‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه هنوز از فعالیت انجمن‌ها رضایت نداریم، گفت: مشارکت انجمن‌ها محدود به مشارکت اولیا نیست بلکه مشارکت بین سازمانی را نیز انجام می‌دهند که با شهرداری و قوه قضائیه در ارتباط است و تفاهم‌نامه‌ای با قوه قضائیه امضا کرده‌ایم؛ 256 مرکز مشاوره داریم که قوه قضائیه برای استفاده از آنها پیش‌قدم شده است.

احمدی اضافه کرد: انجمن اولیا و مربیان با صدا و سیما نیز مشارکت دارد و همه شبکه‌ها آمادگی دارند از دیدگاه‌های ما استفاده کنند و فقط ما محدودیت نیرو داریم و پیشنهاد می‌کنیم که نگاه مشارکت‌جویانه در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش بیشتر از آنچه که هست ترویج شود.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید طوری باشد که اولیا وقتی قدم به درون مدرسه می‌گذارند با ذوق و شوق باشد، گفت: باید ولی دانش‌آموز با شوق وارد مدرسه شود و با توجه به اینکه مدارس غیردولتی یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز دارند، انجمن اولیا و مربیان ما در این خصوص فعال نیستند و این در حالیست که مدارس غیردولتی می‌توانند مشارکت اولیا را جذب کنند و الگوی خوبی برای توسعه مشارکت حقیقی باشند.

وی خاطر نشان کرد: خانواده باید در یک اقدام ملی مورد توجه قرار گیرد و ما 256 مرکز مشاوره خانواده داریم که بدون هیچ پشتیبانی فعالیت می‌کنند و باید این پشتیبانی با قدرت انجام گیرد.