به گزارش پارس به نقل از فارس مهدی حاجتی عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی مدیران مدارس و سرگروه‌های آموزشی این شهرستان با گرامیداشت یاد و خاطره 156 شهید معلم و 850 شهید دانش‌آموز گیلان اظهار کرد: آموزش و پرورش مسئولیت سنگینی دارد و مدرسه محور تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش با گذشته متفاوت است، تصریح کرد: نوع انتظارات امروز با گذشته متفاوت است، چراکه نوع نگاه و تجزیه و تحلیل و نقد دانش‌آموزان متفاوت شده و دانش‌آموزان با فرا گرفتن آموزش‌های خارج از مدرسه در موازات آموزش‌های داخل مدرسه به راحتی معلمان خود را ارزیابی می‌کنند و این امر سختی کار معلم را مضاعف می‌کند.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه تجهیزات و امکانات موجود آموزش و پرورش با آنچه مورد نیاز است فاصله زیادی دارد، گفت: در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است.
وی با اشاره به اینکه امروز سطح انتظارات در خانواده‌ها بالا رفته است، تصریح کرد: نگرش قشنگ و فهم عمیقی در بین والدین در حوزه آموزش و پرورش ایجاد شده و ما به دنبال جذب نیروهایی با مدارک تحصیلی بالا هستیم تا این مطالبات به درستی و شایستگی پاسخ داده شود.
حاجتی حوزه فضای آموزشی لنگرود را وسیع خواند و ادامه داد: میدان رقابت در لنگرود بسیار گسترده است و آموزش و پرورش در این شهرستان به خوبی انجام می‌گیرد و رتبه‌های بالای جدول کنکور را به خود اختصاص داده است.
وی با قدردانی از تلاش جمشید لاهوتی مدیر آموزش و پرورش شهرستان لنگرود یادآور شد: نقش مدیران بسیار تعیین کننده است زیرا کسی که مجموعه‌ای را در آموزش و پرورش هدایت می‌کند باید محوریت، محبوبیت و مقبولیت در درون آموزش و پرورش  و دانش‌آموزان داشته باشد و این محوریت نه تنها به مدیر مدرسه بلکه به تمام دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برمی‌گردد.
این مسئول با مهم دانستن نقش بی‌بدیل معلمان در امر آموزش، خاطرنشان کرد: نقش معلم در برخی مواقع حتی موثرتر از نقش خانواده‌ها در دانش‌آموزان بوده و مدرسه کانون خدمات تربیت‌پذیری است.
وی با بیان اینکه صف و ستاد باید با هم تلفیق شوند، تصریح کرد: اگر همکاری و زبان واحد صف و ستاد وجود نداشته باشد هیچ اتفاق موثری در آموزش و پرورش نمی‌افتد و معلم باید هر لحظه مدیر تصمیم‌گیر را در کنار خود حس کند اگر غیر از این باشد کاری از پیش نمی‌برد.
حاجتی برگزاری جلسات هم‌اندیشی را بسیار ارزشمند خواند و یادآور شد: شرکت در جلسات هم‌اندیشی و گوش دادن به صحبت‌ها موجب نزدیکی افکار و دل‌ها به‌هم شده و با ایجاد همدلی می‌توان اقدام‌های بسیاری انجام داد.
به گفته مدیر کل آموزش و پرورش گیلان، آموزش و پرورش نیازمند سبک‌بالی و چابک‌سازی و کوچک‌سازی است.

آموزش و پرورش دچار ضعف منابع است/رتبه‌بندی معلمان شایستگی معلمان را ارتقاء می‌دهد
وی با بیان اینکه در تمام نقاط دنیا منابع آموزش و پرورش با توجه به جمعیت دانش‌آموزان تعیین می‌شود، تصریح کرد: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و امروز با رشد سریع نیروی انسانی در مقابل کاهش جمعیت دانش‌آموزی که از 19 میلیون نفر در 10 سال گذشته به 13 میلیون نفر اکنون رسیده، دچار ضعف منابع در آموزش و پرورش هستیم.
حاجتی درباره صرفه‌جویی در آموزش و پرورش و بازگشت منابع به خزانه، خاطرنشان کرد: سال گذشته یک‌هزار و 200 نفر نیروی بازنشسته داشتیم و میزان حق‌التدریس از 30 هزار نفر به 24 هزار نفر رسیده که موجب صرفه‌جویی در فصل نخست در پرداخت حقوق به فرهنگیان شد و این میزان صرفه‌جویی به دلیل وجود کسری بودجه در آموزش و پرورش صرف شد و پولی به خزانه برگشت داده نشده است.
وی به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی یکی از اقدام‌های بزرگ دولت بوده که در حال انجام است و برخی سعی در کوچک شمردن آن دارند و به موجب این طرح، معلمان شایستگی‌های حرفه‌ای خود را ارتقا می‌بخشند و کیفیت آموزش افزایش می‌یابد و ارتباطی به حقوق و کسری ندارد.
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان افزود: هنوز هیچ شاخصه‌ای در این زمینه تصویب نشده و معلمان می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت آموزش و پرورش پیشنهادهای خود را در زمینه طرح رتبه‌بندی ارائه دهند تا شاخصه‌های اجرای این طرح در شورای توسعه مدیریت به ریاست نوبخت تصویب شود.
به گفته وی، با اجرای طرح رتبه‌بندی از 15 تا 50 درصد به فوق‌العاده شغل معلمان افزوده می‌شود.
حاجتی با بیان اینکه نگاه دولت و مجلس به آموزش و پرورش نگاهی مثبت است، متذکر شد: امروز هر طرحی برای بهبود اوضاع فرهنگیان در مجلس تصویب می‌شود.
وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و اشغال اقتصاد کشور اضافه کرد: آموزش و پرورش عقب‌ماندگی 30 ساله دارد که در یک‌سال قابل جبران نیست اما دولت و مجلس مصمم هستند نخستین فضایی که در کشور ایجاد شود، صرف آموزش و پرورش کنند.
این مسئول درباره زائرسرای معلمان گیلان، تصریح کرد: امیدواریم مرکز رفاهی آبرومندی برای فرهنگیان گیلان فراهم شود و فرهنگیان خود سهامدار خواهند بود.
وی با ابراز رضایت از فعال شدن گروه‌های آموزشی خاطرنشان کرد: گروه‌های آموزشی باید حلقه رابط در جلسات آموزش و پرورش باشند و تلاش شود جلسات گروه‌های آموزشی کارشناسانه باشد و فکر و نظر معلمان همواره مدنظر قرار گیرد.