به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود، گفت: اینکه در بحث مربوط به بررسی وزرای پیشنهادی وزارتخانه ها، وزارت آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده است با اینکه بر اساس حروف الفبا بود، به فال نیک می گیرم و امیدوارم در آینده نیز مجلس و دولت به این تقدم توجه کنند.

وی افزود: فعالیت آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و مؤثرترین فعالیت دولت است و هیچ خانواده ای نیست که نسبت به آموزش و پرورش حساس نبوده و تحت تاثیر تصمیمات آن نباشد. بنابراین رسالتی که بر دوش وزارت آموزش و پرورش است، اهمیت بسیاری دارد.

نجفی ادامه داد: پرورش نسل آینده کشور به عنوان افراد مؤمن، شایسته، کارآمد و خداجو که بتوانند از ارزش های نظام دفاع کرده و باعث پیروزی کشور باشند، وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت وزارت آموزش و پرورش بسیار حساس است، گفت: اتخاذ هر تصمیم در حوزه آموزش و پرورش باید فارغ از شتاب زدگی، استمرار و هم جهتی بین اعضای کلی نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به رسالت مهم وزارت آموزش و پرورش پیروی از یک اندیشه راهبردی در این حوزه اهمیت اساسی دارد.

نجفی، نبود یک برنامه راهبردی در حوزه آموزش و پرورش را یکی از ضعف های نظام تعلیم و تربیت کشور در گذشته دانست و اظهار داشت: در طول سالیان گذشته تصمیمات ضد و نقیضی در زمینه برنامه های راهبردی حوزه آموزش و پرورش اتخاذ شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز یکی از بزرگترین فرصت های ما این است که اسناد بالادستی قابل احترام و با ارزشی از نظر علمی و فنی و دینی تصویب شده و در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است، سند بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست های کلی آموزش و پرورش که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و در سال ۹۲ ابلاغ شده است، به عنوان اسناد مادر باید تا ۲۰ سال آینده اساس برنامه های آموزش و پرورش باشد. بنابراین باید یک نقشه راه کامل با حضور کارشناسان مختلف در این زمینه تدوین شود.

نجفی با اشاره به صحبت های زاکانی در رابطه با تغییر سند تحول آموزش و پرورش از سوی وی گفت: من قصد تغییر در سند تحول را ندارم و می گویم باید مجمعی تشکیل شود تا آنچه به نام سند در دو سال اخیر انجام شده است مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود. همانطور که در سند نیز آمده است که هر ۵ سال یک بار باید بررسی شود.

وی افزود: در سال ۹۰ این سند تصویب شد و ما باید سال ۹۵ نتیجه آن را عرضه کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برنامه های خود برای وزارتخانه آموزش و پرورش عنوان کرد: ۵۲ برنامه از ۵۷ برنامه مستند سند تحول در برنامه ای که به مجلس تقدیم کردم در نظر گرفته شده است، یعنی تمام اجزای اصلی سند پیش بینی شده است بنابراین من چطور می توانم مخالف سند تحول باشم؟

وی افزود: مسئله دیگر، مسئله تربیت دینی است که من معتقدم غایت آموزش و پرورش تربیت است، آموزش ابزار و تربیت هدف است، بنابراین تربیت نباید در آموزش و پرورش نادیده گرفته شود.

نجفی گفت: نسبت تربیت به آموزش و پرورش مانند شیرینی به قند است همانطور که قند بدون شیرینی قابل تصور نیست و ارزشی ندارد، تربیت و آموزش و پرورش اینچنین هستند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: من بحث تلفیق مبانی نظری سند تحول را مطرح کردم نه حذف فعالیت ها.

وی ادامه داد: من معتقدم معلم، مدیر و ناظم نیز باید علاوه بر مربی پرورشی در پرورش و تربیت دانش آموزان نیز تلاش کنند در صورتی که در مجلس عنوان شد که معاونت پرورشی در زمان وزارت من منحل شده است. در حالی که اینگونه نبود.

نجفی اظهار داشت: نمایندگان مجلس اعلام کردند که در زمان وزارت من زمینه سازی برای انحلال معاونت پرورشی صورت گرفت تا وزیر بعدی آن را منحل کند ولی این کار در زمان وزیر بعدی نیز انجام نشد و ۶ سال پس از وزارت من معاونت پرورشی منحل شد.

ادامه دارد…