~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر امین صابری‌نیا در همایش آموزشی برنامه ملی پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا با اشاره به اهمیت خاص مدیریت حوادث و بلایا در کشوری مانند ایران، گفت: خوشبختانه در کشور به تدریج به سمت مسیر درست یعنی برخورد علمی با حوادث می‌رویم.

وی با بیان اینکه در سیستم بهداشت و درمان کشور وجود همدلی، همبستگی و همفکری میان ارگان‌های خدمتگزار بسیار مهم است، گفت: چرخه مدیریت حوادث از پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی و پاسخ آغاز شده و نهایتا به توانبخشی ختم می‌شود. ما در کشور در هیچ قسمتی قطعیتی در چرخه مدیریت حوادث و بلایا نداریم و حال باید پرسید که چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور افزود: برای حل این مشکل به جزوه و کتاب نیاز داریم. چندین سال است که در بحث‌های مختلفی که در حوادث مطرح می‌کنیم و آزموده‌هایمان را از حوادثی مانند زلزله لار، بم، زرند، تبریز و... عنوان می‌کنیم، اما هیچ وقت نگفته‌ایم که حاصل آزموده‌های ما در این حوادث چه بوده، بر چه اساسی اقدام کرده و ارزیابی‌های لازم را انجام داده‌ایم. بررسی نکرده‌ایم که با توجه به برخورد علمی که در دنیا وجود دارد، کجای کار ما مشکل داشته است.

صابری‌نیا با اشاره به وجود برخی مشکلات در سیستم بهداشت و درمان کشور، گفت: در گذشته در زمان بروز حوادث، بهداشت شروع به حرکت می‌کرد و درمان عقب می‌افتاد. گاهی درمان آغاز می‌کرد و بهداشت عقب می‌افتاد و به این ترتیب بازخوردی را که انتظار داشتیم از برنامه‌ها به دست نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران مانند بدنسازی است، گفت: بنابراین با تعادل پیش رویم. بنابراین نمی‌توان در بحث مدیریت بحران یک بخش قوی و یک بخش ضعیف داشته باشیم، بلکه باید همدلی، همفکری و همبستگی در آن وجود داشته باشد و همفکری در بحث مدیریت بحران اصل موضوع است که باید آغاز شود. خوشبختانه اکنون این تفکر در وزارت بهداشت جا افتاده است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به موضوع پیشگیری از کرونا ویروس در کشور گفت: بحثی که همکاری بخش‌های مختلف وزارت بهداشت در آن مشخص شد و نسبت به آن پیش‌بینی و پیشگیری لازم انجام شد، بحث کرونا ویروس بود. در نگاه اولیه کرونا ویروس یک مشکل بهداشتی و پیشگیرانه است و باید بگوییم اگر اتفاق افتاد درمان وارد عمل شود. اما با نگاه مدیریت بحران، پیش‌بینی می‌گوید همه سیستم اعم از پیشگیری و درمان باید آماده و پاسخگو بوده و مانور برگزار کنند.

کتاب برنامه ملی پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا تدوین شد

صابری‌نیا با اشاره به تدوین کتاب برنامه ملی پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا (EOP) گفت: تدوین این کتاب از دو سال گذشته آغاز شد. ما در تدوین آن تاکید داشتیم که EOP سلامت را بنویسیم تا نگاه دانشگاه‌ها را به نگاهی همدلانه وصل کنیم. خوشبختانه در این زمینه رشته PHD سلامت در بلایا نیز ایجاد شده و امیدواریم فارغ‌التحصیلان این رشته به جای کرسی استادی به دنبال کرسی اجرایی باشند تا کار را در زمینه مدیریت حوادث به عالم آن بسپاریم.

وی ادامه داد: کتاب EOP که در حال حاضر تدوین شده اولین EOP است که در خاورمیانه به عنوان یک سند نوشته و تحویل داده شده است. البته در آغاز کار مطمئنا نواقصی وجود دارد. همچنین کارگروه بهداشت و درمان در حوادث و توانبخشی نیز ایجاد شده و وزارت بهداشت در حال ورود به توانبخشی است. یعنی توانمند کردن افرادی که دچار توانمندی‌های خاص بوده اما نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه EOP ویرایش اول است و نگاهی هماهنگ بین اورژانس پیش‌بیمارستانی، خدمات بیمارستانی و خدمات پیشگیری دارد، گفت: ما خوشحال هستیم که در سیستم ثانویه نیز در کنار بهداشت حرکت می‌کنیم و نهایتا یک حرکت جامع را شکل می‌دهیم.

صابری‌نیا با تاکید بر لزوم ویرایش سالانه و بازبینی کتاب EOP افزود: در مرکز مدیریت حوادث، اداره اورژانس بیمارستانی و اداره اورژانس پیش‌بیمارستانی وظیفه داریم که بازخوردهای دانشگاه‌ها را بازبینی کرده و حتما از اساتید استفاه کنیم. از روسای مراکز می‌خواهم که به عنوان دبیر کارگروه حوادث غیرمترقبه از کمیته‌های بهداشت، درمان، آموزش و پدافند درخواست کنند تا براساس EOP یک برنامه عملیاتی کاملا بومی شده برای خود بنویسند. در حال حاضر ما 40 سناریوی کشوری را ارسال می‌کنیم و درخواست داریم این سناریوها تبدیل به برنامه عملیاتی بومی شوند تا برای هر حادثه در هر منطقه کشور یک نقشه عملیاتی داشته باشیم.

وی همچنین گفت: EOP یک نقشه راه است و برنامه عملیاتی دانشگاه‌ها نخواهد بود. بلکه باید براساس آن یک برنامه عملیاتی برای دانشگاه تعریف کنیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد.