به گزارش پارس به نقل از سلامت ایران گيتس در حاشيه کنسرتي که در پاريس براي کمک به بيماران ايدزي برگزار شده بود، گفت: «احتمالا اولويت اول، تهيه واکسن است. اگر واکسني داشته باشيم که بتواند مردم را محافظت کند، مي‌توانيم جلوي اپيدمي را بگيريم.»

از سال 1981، حدود 78ميليون نفر به ويروس ايدز مبتلا شده‌اند. براساس گزارش سازمان ملل متحد، تا امروز 39ميلوين نفر براثر ابتلا به بيماري مرده‌اند و حدود 35ميليون نفر، غالبا در کشورهاي فقير، با اين ويروس ازبين‌برنده سيستم ايمني بدن زندگي مي‌کنند .

گيتس عقيده دارد، جستجو براي يافتن واکسن ايدز، بيش از حد انتظار به درازا کشيده است. وي به گزارشگران گفته است، بنياد بيل و مليندا گيتس سالانه حدود 400ميليون دلار خرج تحقيقات بيماري ايدز مي‌کند و تا زمان رسيدن به نتيجه مطلوب اين کار را ادامه خواهد داد.

«تحقيقات درباره واکسن ايدز بخش بزرگي از بودجه بنياد ما را صرف خود کرده است، اما در بهترين حالت، رسيدن نتيجه ممکن است تا 5 سال يا حتي 10 سال طول بکشد.»

«هنوز عده زيادي از مردم آلوده مي‌شوند و ما بايد توجهمان را بر کنترل آلودگي معطوف کنيم. به‌نظر مي‌رسد، يافتند درماني براي اين بيماري کاري است بسيار دور از دسترس. آزمايش بر روي حيوانات هم حتي به نتايج اميدوارکننده نرسيده است.»

گيتس اميدوار است، واکسن‌ها بتوانند تا 15 سال آينده، فلج اطفال را از ميان ببرند و گسترش ايدز و مالاريا را مهار کنند.

امروزه تنها راه زندگي با ايدز مصرف طيف متنوعي از داروهاي ضدويروس است که در دهه 1990 به بازار آمدند و مي‌توانند تکثير ويروس را متوقف سازند، اما درماني براي بيماري نيستند.

پيدا کردن واکسن يکي از نوميدکننده‌ترين بخش براي ماجراي ايدز است.

واکسن‌هاي سنتي که برپايه استفاده از آنتي‌بادي براي مهار ويروس استفاده مي‌شوند، به دليل تغيير شکل مدام ويروس تاکنون موثر نبوده‌اند. در بسياري از واکسن‌ها از کشته‌شده يا ضعيف‌شده ارگانيسم‌ها استفاده مي‌شود، اما کشته‌شده ويروس اچ‌آي‌وي خواص آنتي‌ژنيک ندارد و استفاده از نوع زنده هم مي‌تواند مشکلات بيشتري به بار آورد. بيمار مبتلا به ايدز بايد در تمام مدت عمر خود دارو مصرف کند ، با انواع اثرات جانبي اين داروها کنار بيايد و هزينه‌هاي سرسام‌آور آنرا تقبل کند. براي بسياري از نظام‌هاي سلامت دنيا، بيماري ايدز مسئله‌اي بسيار هزينه‌بر است.در ماه فوريه، دانشمندان اعلام کردند که نوعي دارو را امتحان کرده‌اند که در ميمون‌ها بر انواع حيواني ويروس ايدز توانسته موثر باشد.ضرورت پيدا کردن واکسني براي ايدز وقتي جدي شد که تلفات اين بيماري به 25ميليون نفر رسيد. درواقع، در سال 2002، ايدز اولين دليل مرگ به دليل ابتلا به بيماري‌هاي عفوني در آفريقا بود.